VEMS - laddtrycksstyrning??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av 1800 »

Försöker få till laddtryckstyrningen på min bil med vems utan vidare framgång, har lyckats få den att reglera men inte som jag vill.

Jag använder en sån här magnetventil:
Bild
Kopplad med 2 till insug, 1 till ovansida wg och 3 till atmosfär. Undersida WG är kopplad till insug.

Inställningarna i vemset ser ut så här nu men har provats en del fram och tillbaka:
Bild
Bild
Bild
Bild

Logg på körningar nedan, som synes så reglerar den men inte i närheten av target.

refDC = 50 i hela tabellen:
Bild

refDC = 100 i hela tabellen:
Bild

VEMSlog:
https://drive.google.com/open?id=0B378H ... HhQaHh1YmM
Config:
https://drive.google.com/open?id=0B378H ... Vo1T3FGT00
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av mattias »

Apply max DC until = -30 kPa, sätt den till disabled först innan du börjar få till det här.
Den kör ventilen 100% till 0.3 bar under mål-trycket, det kan ställa till med lite svängningar och problem när du inte fått till din refDC-tabell (som på bilden av din log).

Sen på raden i din refDC-tabell för 150 kPa (ditt måltryck) så kan du börja med att sätta åtminston 30% DC för det lär behövas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av 1800 »

Ok, ska prova det.

Ser att jag visar fel bild på Boost target vs RPM curve, jag hade den på 150kPa när jag körde loggen (det syns i loggen men kanske förvirrar? (Av nån anledning så visar den 148 kPa där och inte 150 kPa)).

Det som jag tycker är konstigt är att den reglerar laddtrycket till ca ~118 kPa. Men hur kommer det sig att det hamnar just där?

Beror det på att "Apple max DC until" är lika med -30 kPa? Så att den låter ventilen vara öppen tills ~ 120 kPa och sen börjar den reglera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av mattias »

Ja exakt, som jag sa - slå av "Apply max DC" till en början. Sen är refDC 0% i tabellen och du är för långt från target för att regleringen ska göra något åt det pga "PD control (far from target)" = 20 kPa.

Du kan sätta D-värdet till 255 och låta P och I vara. Öka far/close och overlap så behöver inte regleringen vara så nära target för att böra jobba men då blir det lättare att den skjuter över så tighta till det när du börjar få ett refDC-värde i tabellen som ger det tryck du ska ha.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av JoBy »

Slangarna bör vara kopplade före spjäll, inte till insuget.
Jonas Bylund
Bild
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av Allx »

Tror du har slangarna fel. 3 är luft in och 2 ska till undersidan på WG. 1 är pyset som antingen går till atmosfär eller till insug innan turbon.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av 1800 »

Fungerar bra nu med dina tips Mattias, tackar.
Om man vill kunna styra laddtrycket med en knapp, har ni något tips hur jag ska göra?
Går att ställa laddtrycksnivåer för olika växlar, tänkte om man kunde styra detta mot en vippbrytare istället?

@JoBy, antar att man kopplar slang före spjället för att få högre tryck? Fungerar nu så borde inte vara något problem.

@Allx, det fungerar som det är kopplat nu men min ventil är inte exakt likadan som den på bilden. Det är en Pierburg men alla anslutningar är i plast.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av mattias »

Kul att det lirar! Det är en rätt så bra typ av styrning man har i VEMS, den gör det man vill.
Du kan styra laddtrycket genom att använda analoga ingångarna och en av Anytrim-funktionerna. Man kan ju slå av/på men kan lika gärna ha en potentiometer så du får ställbart laddtryck. Det går lägga till, multiplicera och styra både target och dutycycle. Bara klicka lite i menyerna så grejar du nog det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: VEMS - laddtrycksstyrning??

Inlägg av 1800 »

Steglöst ställbart med potentiometer låter kul! Ska klicka runt i menyerna, återkommer om jag inte fattar hur jag ska göra :)
Skriv svar