Volvo 242 B230fk

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Mr-Norberg
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 15, 2014 3:06 pm

Volvo 242 B230fk

Inlägg av Mr-Norberg »

Halloj
Har en B230fk med K kam,eftermarknads själlhus ( billet ) av nåt slag, vemssprut och lite annat skit :)
Har problem när man gasar och turbon börjar ladda på och man släpper gasen för att växla så fortsätter den att hålla gas i 1-1/2 sekunder ungefär.
Inte alltid men ibland.
Har nästan nyss köpt bilen och inte åkt så mycket så jag ställer frågan här :)

Åker utan laddtrycksstyrning så wastegate är kopplat till plenum.

Själlhuset går lätt och TPS stänger som den ska.

Känns som att den suger kvar spjället istället för att stänga själlhuset.


Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Tack på förhand.
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: Volvo 242 B230fk

Inlägg av chybber »

Prova gör som man gör på förgasare, sätt dit en extra fjäder.
Annars byt till ett riktigt spjäll
Mr-Norberg
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 15, 2014 3:06 pm

Re: Volvo 242 B230fk

Inlägg av Mr-Norberg »

har extra fjäder men det hjälper ej

tips på själlhus med kvalite?

det är precis som att spjället suger kvar när laddet kommer

ingen som har några ideer?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo 242 B230fk

Inlägg av dsimila »

Du kan inte sänka tändinställningen på tomgång så motorn behöver mer spjällöppning för tomgångsvarvtalet? Eller finjustera tomgången med tändningen?
Skriv svar