Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Falling

Bild

Rising

Bild

Innan mappsensorn får spelet. Titta på spjällägesgivaren på bägge bilderna.
Bild


Efter
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av mattias »

Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..

Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Här hittade jag en tand utav en slump nu, tack vare dig Mattias.
Tanden längst till vänster på bild tappar.
Inställd på falling här.

Bild
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

mattias skrev:Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..

Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.
Mapparen var i andra sidan telefonen och uppkopplad till bilen. Han sa att lambdan ligger bra när jag säger att den misständer/går illa.
Jag själv hinner tyvärr inte se detta då jag körde.

Det var vevaxeltriggern som är den blåa. Kam är röda.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av super7 »

Bilpedanten skrev:Innan mappsensorn får spelet. Titta på spjällägesgivaren på bägge bilderna.
Vad är det för upplösning på loggen?
Är det rimligt att gasspjället rör sig som loggen visar?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Vilken upplösning det är på loggen vet jag ej hur man kollar?

Gasspjällets position kan stämma. Vad tänkte du på Nisse?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av mattias »

Bilpedanten skrev:Här hittade jag en tand utav en slump nu, tack vare dig Mattias.
Tanden längst till vänster på bild tappar.
Hur ser du det? Jag ser inget problem.

70-80 tänder per sekund, med 60-2 tänder per varv, så går inte motorn mer än 80 varv/minut på startmotorn. Stämmer det?
Öka tiden så man ser gapet (-2) för det är den intressanta biten.


Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.
Vi ser knappt vad loggarna visar, därför jag menar du ska maila till mig.
Du kan högerklicka i log-vyn och skapa flera separata vyer som visar mer relevanta saker än att allt ska ritas upp i samma vy - det blir grötigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Första tanden till vänster är punkten inte uppe till höger, utan nere till höger istället.

Hur vet du att det är 70-80 tänder/s?
När det ändå strular så kan man lika gärna lära sig nått samtidigt.
Ang. startmotor varvet så kollade jag aldrig det. Gör det ikväll.

Exakt jämn gaspådrag kan jag inte svära på. När spjället höjs under 1% är det svårt att känna det med foten.

Mailar dig ikväll Mattias.
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Tog faktist en bild igår med missade tänderna

Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av super7 »

mattias skrev:Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.
Och då kan det ju vara dels att TPS-givaren kan glappa lite på spjällaxeln, är det
en platt yta på axeln kan man klippa till ett lite shims av en ölburk eller liknade
och pressa dit

Hittade lämplig bild Mattias :thumbright:
http://savarturbo.se/stuff/images/sandg ... ss-tps.jpg

Den rörliga delen i TPS-givaren skall ju sitta stumt på spjällaxeln det är nästan
så att det skall gå tungt när man trycker fast den på axeln.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av mattias »

Det var inget fel på bilden sist med tänderna där du trodde du hittat ett fel, punkten är på "fallande kant", sen att den inte är precis i tid där signalen är hög utan just efter den fallit till noll är inte ett problem.

Jag tror inte du har något fel på triggern, annars skulle den rapportera sync-fel, det är något annat.

Man ser ju hur många tänder per tids-intervall du har och 60 tänder per varv, ... inte svår räkning. I bilden ovan, nästan 30 tänder på 0.4 sek ger ca 75 tänder/sek och därmed lika många varv i minuten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Fått mitt mail Mattias?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av mattias »

Nej Tobias, det hade jag inte riktigt. Det hade fastnat i spam-filtret så den dök aldrig upp i inkorgen, men nu ser jag den så tittar på det när jag får en stund och återkommer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bilpedanten
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Inlägg av Bilpedanten »

Gött, tack så länge Mattias!
Skriv svar