Sida 1 av 2

Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: mån okt 02, 2017 7:25 pm
av Bilpedanten
Tjenis!
Kul att se det finns något bilforum facebook inte förstört!

Nu till mitt stora bekymmer som jag felsökt i över 1 års tid.

Har ett maxxecu med dubbla lambda och 8st egt om denna info behövs senare.

Lambdan ligger bra vid körning, men när man kommer till 2970rpm och över så bluddrar den, går riktigt illa och baktänder med tanke på mappsensor går 120 till 215 på en gång. Utan kompressorn laddar.
Kollat loggen efteråt. Och cyl 8 tappar avgastemp när den kommit upp till runt 400 grader.

Ett fel jag hänger upp mig på, är att oscilloskopet hittar bara 57 tänder på triggerskivan. Och 57:e tanden stiger mer än dom övriga. Vilket i min värld betyder att den tappar här.
I sprutet står det in sync 1 efter man startat, och fortsätter göra det efteråt.
Vad säger ni, är allt okey med synkningen fast den inte hittar alla tänder?

Kör 60-2 med hallgivare från Holley med 0.8 i avstånd och fallande.
Min tanke är om man ska byta till en vr sensor och hoppas det hjälper att hitta alla tänder.
Har ni något tips på en riktigt bra vr sensor?

Tacksam för svar och hjälp. Blir gråhårig av allt felsökande.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: mån okt 02, 2017 8:18 pm
av mattias
Hur ser triggerhjulet ut, och speciellt kring missing-tooth?

Antar den körts i dyno av någon som kan MaxxECU?
(var i landet hittar man dig?)

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: mån okt 02, 2017 8:56 pm
av Bilpedanten
Kollade upp vart du höll hus Mattias, och det är 109mil norrut. Jag finns i Småland.

Triggerhjulet är nytt och ser bra ut. Och givaren är perfekt i linje(ögat mätt) mot tanden vid nollad motor.
Även tillverkat en svarvad centreringsring till triggerskivan.
Gapet mellan tänderna är däremot hälften så djupa som höjden på själva tänderna.

Jag var och bänkade hos Streetpower i våras, men vi fick inget ordning på det.
Jonas som jobbar på Streetpower vet jag är duktig mappare sen innan.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: mån okt 02, 2017 9:24 pm
av Baxman
Bilpedanten skrev:Tjenis!
Kul att se det finns något bilforum facebook inte förstört!
Nu till mitt stora bekymmer som jag felsökt i över 1 års tid.
Kör 60-2
Tacksam för svar och hjälp. Blir gråhårig av allt felsökande.
Hvorfor 60-2?
Nå er det Engine Masters Challenge 2017 og jeg tviler på at 60-2 er mye brukt på deltagerene sine motorer. Er standard trigger, dvs. en trigger pr. gnist, godt nok til dem, så er det godt nok til de fleste av oss. Multitooth og multicoil har gitt mang en eier grå hår og magesår.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 7:49 am
av mattias
Varför inte 60-2?
Vill man ta bort alla svårigheter i en motortävling där det bara ska fungera för just testet som ska genomföras förstår jag att en tand per tändpunkt är ok.

Även om du tillverkat en svarvad centreringsring, det bästa är om du även svarvat av ytan på tänderna.
Det skulle vara intressant att se ett trigger-oscilloskop på startmotor-varvtal när du kör en gång med "falling edge" och en på "rising edge".

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 10:46 am
av Baxman
Multitooth som 60-2 er sjelden og aldri nødvendig og gir ofte folk som ikke er ecu-Gurus store problemer som er vanskelige å løse. Jeg mener derfor at man med fordel kan begynne med en tand per tändpunkt. Når motoren så fungerer helt perfekt, (Engine Masters handler kun om å vinne pga best resultat) da kan man evt. bruke tid, krefter og penger på å bygge om til multitooth. Hvor store fordeler man faktisk får oppleve i praksis med å endre fra en tand per tändpunkt til 60-2 vet jeg ikke. Jeg har aldri sett noe imponerende med dette enda, men det kan endre seg? Kanskje?

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 11:05 am
av Steve
60-2 brukar väl vara ett större problem med hallgivare än med VR?

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 6:15 pm
av Bilpedanten
mattias skrev:
Även om du tillverkat en svarvad centreringsring, det bästa är om du även svarvat av ytan på tänderna.
Det skulle vara intressant att se ett trigger-oscilloskop på startmotor-varvtal när du kör en gång med "falling edge" och en på "rising edge".
Bra tanke. Inte haft en tanke på svarva hjulet.

Ska se om jag hinner testa rising och falling ikväll och lägga upp.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 6:17 pm
av Bilpedanten
Steve skrev:60-2 brukar väl vara ett större problem med hallgivare än med VR?
Av alla timmar jag googlat så är hallgivare svårare att få till som du säger.Men det är handhavande om man inte får det att lira säger dom.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: tis okt 03, 2017 8:05 pm
av Steve
Känns som att Mattias har väldigt bra koll på det där, lyssna på han :D

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: ons okt 04, 2017 9:58 am
av dundersmurfen
Hallgivare och 60-2 kan ibland bli bekymmer. Skaffa en vr från rödblock dem har vi nästan aldrig nåt problem med.

Det där med egt som ballar ur det är en vanlig maxxecu åkomma tyvärr. Han har rätt många irriterande småbuggar i sitt system fortfarande tyvärr.

Men det verkar som du har nåt strul med mapsignalen? Om den helt plötsligt hoppar till dubbla värdet är det inte konstigt att den misständer

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: ons okt 04, 2017 10:12 am
av mattias
Ska man köra 60-2 med Hall-givare kan man åtminstone ta en Hall-givare från en motor som har det original, då måste man titta på motorer från efter millennieskiftet.

En datalog av händelseförloppet hade ju inte varit fel att kolla på samt config.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: ons okt 04, 2017 11:13 am
av Baxman
Steve skrev:60-2 brukar väl vara ett större problem med hallgivare än med VR?
Den gamle typen HALLgiver er for treg til å takle 60-2 triggerhjul, men flere av de nyerer motorene har 60-2 hjul og HALL-giver originalt, så man kan bare kjøpe seg en slik sensor. Eks; Chevrolet LS3.

VR sensorene er raske nok, men de krever som oftest en omformer for å fungere optimalt: http://www.autronic.com.au/interface_adaptor.html

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: ons okt 04, 2017 2:07 pm
av Bilpedanten
dundersmurfen skrev:Hallgivare och 60-2 kan ibland bli bekymmer. Skaffa en vr från rödblock dem har vi nästan aldrig nåt problem med.

Det där med egt som ballar ur det är en vanlig maxxecu åkomma tyvärr. Han har rätt många irriterande småbuggar i sitt system fortfarande tyvärr.

Men det verkar som du har nåt strul med mapsignalen? Om den helt plötsligt hoppar till dubbla värdet är det inte konstigt att den misständer
Fick tips från mapparen att induktiv givare från Volvo 940 turbo ska vara bra. Men kunde vara lite trög precis vud start.
Likadan givare du tänkte på kanske?

Min känsla från körningen och efteråt gå igenom loggen, är att motorn misständer/baktänder i insug och därför det höga och snabba trycket.

Ska se vad Mattias tror om infon jag lägger upp ikväll efter jobbet först.

Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor

Postat: ons okt 04, 2017 2:08 pm
av Bilpedanten
mattias skrev:Ska man köra 60-2 med Hall-givare kan man åtminstone ta en Hall-givare från en motor som har det original, då måste man titta på motorer från efter millennieskiftet.

En datalog av händelseförloppet hade ju inte varit fel att kolla på samt config.
Jag lägger upp bilder och mera info ikväll efter jobbet.
Somnade när jag nattade dottern igår kväll. Farligt det där!