Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Wikimoe »

Snickrar på en c20xe sugmotor som fått sig ett Link g4+ sprut installerat.
Hade under sommaren problem med att bilen inte ville gå rent vid belastning, jag har lite olika teorier jag jobbar efter och en av dem är att opels originala triggerskiva inte håller måttet när det kommer till eftermarknadsinsprut.

Jag har ikväll mätt upp samtliga tänder med indikatorklocka och differensen mellan högsta och lägsta kugg på hela varvet är 0.37mm.
Jag har svårt att hitta något konkret om hur off det kan vara innan det blir galet.

Triggerskivan är original en pressad plåt som sitter på vevaxel i vevhus framför första vevtappen. Givare är av VR typ om jag minns rätt (lejde bort installationen).

Motorn är enligt utsago oöppnad och invändigt orörd, men jag utesluter ej helt någon form av misshandel under dess tidigare liv.

Så kort och gott: måste jag byta triggerskiva till en med bättre tolerans, isåfall vad är acceptabelt?

Kan posta samtliga mätpunkter om det hjälper någon.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av mattias »

Har haft samma problem med ett par olika styrsystem, senaste var just ett Link G4+ Atom. Så ja, det är dåligt triggerhjul.

Triggerhjulet ska gå byta ut, finns frästa varianter. Har själv inte koll på mer information just nu, men någon kanske flikar in.

Det såg ut så här med signal från en tand som var lite avvikande från de andra på en annan motor (Mattias Holmgrens Corsa 4WD).
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Wikimoe »

Engelsmännen verkar mest vilja montera ett externt hjul men det finns billet grejor att köpa, ja.

Har haft lite kontakt med Mattias H, där var en kugg någon tiondel off och orsakade problem. Jag har ju betydligt mer så jag lär ju måsta åtgärda.

Men rent konkret, får det diffa någon hundradel på sin höjd eller finns inget generellt mått?
Är olika givare olika känsliga?
Skiljer det mellan sprut?

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av DreRacing@ »

Om du har feks megasquirt så kan du se hur bra trigger hjulet är i tooth logger, den mäter altså tiden mellan alla "tänder".
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Pro-Mille »

Jag försöker alltid få triggerhjulen inom ett par hundradelar, så gör det så bra som möjligt för att undvika problem.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har köpt triggerhjul och svetsat på remskivan, allt gjort hemma utan tillgång till maskiner, så triggerhjulet är inte perfekt centrerat. VR-givaren på veven har gett mig lite problem från och till i sommar, kan vara centreringen som bidragit till att det inte har fungerat riktigt så bra som önskat.
Jag har nu bytt till Hall-givare på veven och skall precis idag börja testa den. Hoppas att den skall tolerera lite mer ocentrering... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Performance_seeker »

Bytet till Hall-givare på veven verkar bättre än jag trodde...motorn går stabilare på tomgång och även Lambda-värdet är mycket stabilare, underligt nog...men jag är nöjd. Kan inte testköra p.g.a dåligt väder, men det ser lovande ut så långt, och Hall-givaren verkar mer tolerant än VR-givaren. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av The »

Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Performance_seeker »

The skrev:Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Nä, det var bara en oväntad sidoeffekt eftersom huvudsyftet med sensorbytet var att komma till rätta med triggermissar på hög belastning...förstår nu att VR-givaren inte funkat riktigt även på lägre varv... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kadett4wd skrev:Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
Samma här, kör DTA S80-pro på en Opelsexa och den har funkat perfekt sen första starten. Standard 60-2 triggerskiva vulkad på remskivan, Bosch VR-givare.

Annat var det när jag körde Megasquirt, hade konstanta problem med att den tappade triggern. Samma motor och samma triggersetup som med nuvarande sprut.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Wikimoe »

En ny triggerskiva är monterad, en fräst sådan från en firma i England.
Mötte upp den till att diffa 0.1mm mellan högsta och lägsta tand. Har ingen möjlighet att svarva till den bättre, så den åkte i motorn som iallafall är uppstartad.
Återkommer när bilen varit i bänken igen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av mattias »

Intressant! Minns inte om Mattias H någonsin provade med en sådan eller hade tur med att byte av givare klarade biffen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av Wikimoe »

Har köpt en likadan som honom, han bytte givare samtidigt om jag minns rätt.

För ev framtida sökningar som leder hit kan jag nämna att firman hette anderson racing eller något i den stilen. Var väl inte hemskt dyr men det är ju lite skruvning för att komma åt den på dessa motorer då den sitter på vevaxeln.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Inlägg av J00r »

Han kör med sånt triggerhjul och Volvo VR givare.

MVH
Jonas Almqvist
Skriv svar