Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 20, 2018 1:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 04, 2017 7:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
Snickrar på en c20xe sugmotor som fått sig ett Link g4+ sprut installerat.
Hade under sommaren problem med att bilen inte ville gå rent vid belastning, jag har lite olika teorier jag jobbar efter och en av dem är att opels originala triggerskiva inte håller måttet när det kommer till eftermarknadsinsprut.

Jag har ikväll mätt upp samtliga tänder med indikatorklocka och differensen mellan högsta och lägsta kugg på hela varvet är 0.37mm.
Jag har svårt att hitta något konkret om hur off det kan vara innan det blir galet.

Triggerskivan är original en pressad plåt som sitter på vevaxel i vevhus framför första vevtappen. Givare är av VR typ om jag minns rätt (lejde bort installationen).

Motorn är enligt utsago oöppnad och invändigt orörd, men jag utesluter ej helt någon form av misshandel under dess tidigare liv.

Så kort och gott: måste jag byta triggerskiva till en med bättre tolerans, isåfall vad är acceptabelt?

Kan posta samtliga mätpunkter om det hjälper någon.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 7:18 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9757
Ort: Sävar
Har haft samma problem med ett par olika styrsystem, senaste var just ett Link G4+ Atom. Så ja, det är dåligt triggerhjul.

Triggerhjulet ska gå byta ut, finns frästa varianter. Har själv inte koll på mer information just nu, men någon kanske flikar in.

Det såg ut så här med signal från en tand som var lite avvikande från de andra på en annan motor (Mattias Holmgrens Corsa 4WD).
Bild

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
Engelsmännen verkar mest vilja montera ett externt hjul men det finns billet grejor att köpa, ja.

Har haft lite kontakt med Mattias H, där var en kugg någon tiondel off och orsakade problem. Jag har ju betydligt mer så jag lär ju måsta åtgärda.

Men rent konkret, får det diffa någon hundradel på sin höjd eller finns inget generellt mått?
Är olika givare olika känsliga?
Skiljer det mellan sprut?

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 982
Ort: Flisa, norge
Om du har feks megasquirt så kan du se hur bra trigger hjulet är i tooth logger, den mäter altså tiden mellan alla "tänder".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 2:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1034
Ort: Torshälla
Jag försöker alltid få triggerhjulen inom ett par hundradelar, så gör det så bra som möjligt för att undvika problem.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 11:08 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
Jag har köpt triggerhjul och svetsat på remskivan, allt gjort hemma utan tillgång till maskiner, så triggerhjulet är inte perfekt centrerat. VR-givaren på veven har gett mig lite problem från och till i sommar, kan vara centreringen som bidragit till att det inte har fungerat riktigt så bra som önskat.
Jag har nu bytt till Hall-givare på veven och skall precis idag börja testa den. Hoppas att den skall tolerera lite mer ocentrering... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9041
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 2:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
Bytet till Hall-givare på veven verkar bättre än jag trodde...motorn går stabilare på tomgång och även Lambda-värdet är mycket stabilare, underligt nog...men jag är nöjd. Kan inte testköra p.g.a dåligt väder, men det ser lovande ut så långt, och Hall-givaren verkar mer tolerant än VR-givaren. :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 11:09 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4608
Ort: Boden
Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 06, 2017 7:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
The skrev:
Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Nä, det var bara en oväntad sidoeffekt eftersom huvudsyftet med sensorbytet var att komma till rätta med triggermissar på hög belastning...förstår nu att VR-givaren inte funkat riktigt även på lägre varv... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 06, 2017 4:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 417
Ort: Jönköping
Kadett4wd skrev:
Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.


Samma här, kör DTA S80-pro på en Opelsexa och den har funkat perfekt sen första starten. Standard 60-2 triggerskiva vulkad på remskivan, Bosch VR-givare.

Annat var det när jag körde Megasquirt, hade konstanta problem med att den tappade triggern. Samma motor och samma triggersetup som med nuvarande sprut.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 6:38 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
En ny triggerskiva är monterad, en fräst sådan från en firma i England.
Mötte upp den till att diffa 0.1mm mellan högsta och lägsta tand. Har ingen möjlighet att svarva till den bättre, så den åkte i motorn som iallafall är uppstartad.
Återkommer när bilen varit i bänken igen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 1:19 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9757
Ort: Sävar
Intressant! Minns inte om Mattias H någonsin provade med en sådan eller hade tur med att byte av givare klarade biffen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
Har köpt en likadan som honom, han bytte givare samtidigt om jag minns rätt.

För ev framtida sökningar som leder hit kan jag nämna att firman hette anderson racing eller något i den stilen. Var väl inte hemskt dyr men det är ju lite skruvning för att komma åt den på dessa motorer då den sitter på vevaxeln.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 24, 2017 7:19 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 372
Ort: Skellefteå
Han kör med sånt triggerhjul och Volvo VR givare.

MVH

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010