Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Moderator: backeliten
Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Snickrar på en c20xe sugmotor som fått sig ett Link g4+ sprut installerat.
Hade under sommaren problem med att bilen inte ville gå rent vid belastning, jag har lite olika teorier jag jobbar efter och en av dem är att opels originala triggerskiva inte håller måttet när det kommer till eftermarknadsinsprut.
Jag har ikväll mätt upp samtliga tänder med indikatorklocka och differensen mellan högsta och lägsta kugg på hela varvet är 0.37mm.
Jag har svårt att hitta något konkret om hur off det kan vara innan det blir galet.
Triggerskivan är original en pressad plåt som sitter på vevaxel i vevhus framför första vevtappen. Givare är av VR typ om jag minns rätt (lejde bort installationen).
Motorn är enligt utsago oöppnad och invändigt orörd, men jag utesluter ej helt någon form av misshandel under dess tidigare liv.
Så kort och gott: måste jag byta triggerskiva till en med bättre tolerans, isåfall vad är acceptabelt?
Kan posta samtliga mätpunkter om det hjälper någon.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Hade under sommaren problem med att bilen inte ville gå rent vid belastning, jag har lite olika teorier jag jobbar efter och en av dem är att opels originala triggerskiva inte håller måttet när det kommer till eftermarknadsinsprut.
Jag har ikväll mätt upp samtliga tänder med indikatorklocka och differensen mellan högsta och lägsta kugg på hela varvet är 0.37mm.
Jag har svårt att hitta något konkret om hur off det kan vara innan det blir galet.
Triggerskivan är original en pressad plåt som sitter på vevaxel i vevhus framför första vevtappen. Givare är av VR typ om jag minns rätt (lejde bort installationen).
Motorn är enligt utsago oöppnad och invändigt orörd, men jag utesluter ej helt någon form av misshandel under dess tidigare liv.
Så kort och gott: måste jag byta triggerskiva till en med bättre tolerans, isåfall vad är acceptabelt?
Kan posta samtliga mätpunkter om det hjälper någon.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Har haft samma problem med ett par olika styrsystem, senaste var just ett Link G4+ Atom. Så ja, det är dåligt triggerhjul.
Triggerhjulet ska gå byta ut, finns frästa varianter. Har själv inte koll på mer information just nu, men någon kanske flikar in.
Det såg ut så här med signal från en tand som var lite avvikande från de andra på en annan motor (Mattias Holmgrens Corsa 4WD).
Triggerhjulet ska gå byta ut, finns frästa varianter. Har själv inte koll på mer information just nu, men någon kanske flikar in.
Det såg ut så här med signal från en tand som var lite avvikande från de andra på en annan motor (Mattias Holmgrens Corsa 4WD).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Engelsmännen verkar mest vilja montera ett externt hjul men det finns billet grejor att köpa, ja.
Har haft lite kontakt med Mattias H, där var en kugg någon tiondel off och orsakade problem. Jag har ju betydligt mer så jag lär ju måsta åtgärda.
Men rent konkret, får det diffa någon hundradel på sin höjd eller finns inget generellt mått?
Är olika givare olika känsliga?
Skiljer det mellan sprut?
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Har haft lite kontakt med Mattias H, där var en kugg någon tiondel off och orsakade problem. Jag har ju betydligt mer så jag lär ju måsta åtgärda.
Men rent konkret, får det diffa någon hundradel på sin höjd eller finns inget generellt mått?
Är olika givare olika känsliga?
Skiljer det mellan sprut?
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Om du har feks megasquirt så kan du se hur bra trigger hjulet är i tooth logger, den mäter altså tiden mellan alla "tänder".
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Jag försöker alltid få triggerhjulen inom ett par hundradelar, så gör det så bra som möjligt för att undvika problem.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Jag har köpt triggerhjul och svetsat på remskivan, allt gjort hemma utan tillgång till maskiner, så triggerhjulet är inte perfekt centrerat. VR-givaren på veven har gett mig lite problem från och till i sommar, kan vara centreringen som bidragit till att det inte har fungerat riktigt så bra som önskat.
Jag har nu bytt till Hall-givare på veven och skall precis idag börja testa den. Hoppas att den skall tolerera lite mer ocentrering...
Jag har nu bytt till Hall-givare på veven och skall precis idag börja testa den. Hoppas att den skall tolerera lite mer ocentrering...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Bytet till Hall-givare på veven verkar bättre än jag trodde...motorn går stabilare på tomgång och även Lambda-värdet är mycket stabilare, underligt nog...men jag är nöjd. Kan inte testköra p.g.a dåligt väder, men det ser lovande ut så långt, och Hall-givaren verkar mer tolerant än VR-givaren.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Nä, det var bara en oväntad sidoeffekt eftersom huvudsyftet med sensorbytet var att komma till rätta med triggermissar på hög belastning...förstår nu att VR-givaren inte funkat riktigt även på lägre varv...The skrev:Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Samma här, kör DTA S80-pro på en Opelsexa och den har funkat perfekt sen första starten. Standard 60-2 triggerskiva vulkad på remskivan, Bosch VR-givare.Kadett4wd skrev:Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
Annat var det när jag körde Megasquirt, hade konstanta problem med att den tappade triggern. Samma motor och samma triggersetup som med nuvarande sprut.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
En ny triggerskiva är monterad, en fräst sådan från en firma i England.
Mötte upp den till att diffa 0.1mm mellan högsta och lägsta tand. Har ingen möjlighet att svarva till den bättre, så den åkte i motorn som iallafall är uppstartad.
Återkommer när bilen varit i bänken igen.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Mötte upp den till att diffa 0.1mm mellan högsta och lägsta tand. Har ingen möjlighet att svarva till den bättre, så den åkte i motorn som iallafall är uppstartad.
Återkommer när bilen varit i bänken igen.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Intressant! Minns inte om Mattias H någonsin provade med en sådan eller hade tur med att byte av givare klarade biffen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Har köpt en likadan som honom, han bytte givare samtidigt om jag minns rätt.
För ev framtida sökningar som leder hit kan jag nämna att firman hette anderson racing eller något i den stilen. Var väl inte hemskt dyr men det är ju lite skruvning för att komma åt den på dessa motorer då den sitter på vevaxeln.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
För ev framtida sökningar som leder hit kan jag nämna att firman hette anderson racing eller något i den stilen. Var väl inte hemskt dyr men det är ju lite skruvning för att komma åt den på dessa motorer då den sitter på vevaxeln.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?
Han kör med sånt triggerhjul och Volvo VR givare.
MVH
MVH
Jonas Almqvist