Sida 1 av 2

Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: ons okt 04, 2017 7:09 pm
av Wikimoe
Snickrar på en c20xe sugmotor som fått sig ett Link g4+ sprut installerat.
Hade under sommaren problem med att bilen inte ville gå rent vid belastning, jag har lite olika teorier jag jobbar efter och en av dem är att opels originala triggerskiva inte håller måttet när det kommer till eftermarknadsinsprut.

Jag har ikväll mätt upp samtliga tänder med indikatorklocka och differensen mellan högsta och lägsta kugg på hela varvet är 0.37mm.
Jag har svårt att hitta något konkret om hur off det kan vara innan det blir galet.

Triggerskivan är original en pressad plåt som sitter på vevaxel i vevhus framför första vevtappen. Givare är av VR typ om jag minns rätt (lejde bort installationen).

Motorn är enligt utsago oöppnad och invändigt orörd, men jag utesluter ej helt någon form av misshandel under dess tidigare liv.

Så kort och gott: måste jag byta triggerskiva till en med bättre tolerans, isåfall vad är acceptabelt?

Kan posta samtliga mätpunkter om det hjälper någon.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: ons okt 04, 2017 7:18 pm
av mattias
Har haft samma problem med ett par olika styrsystem, senaste var just ett Link G4+ Atom. Så ja, det är dåligt triggerhjul.

Triggerhjulet ska gå byta ut, finns frästa varianter. Har själv inte koll på mer information just nu, men någon kanske flikar in.

Det såg ut så här med signal från en tand som var lite avvikande från de andra på en annan motor (Mattias Holmgrens Corsa 4WD).
Bild

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: ons okt 04, 2017 8:13 pm
av Wikimoe
Engelsmännen verkar mest vilja montera ett externt hjul men det finns billet grejor att köpa, ja.

Har haft lite kontakt med Mattias H, där var en kugg någon tiondel off och orsakade problem. Jag har ju betydligt mer så jag lär ju måsta åtgärda.

Men rent konkret, får det diffa någon hundradel på sin höjd eller finns inget generellt mått?
Är olika givare olika känsliga?
Skiljer det mellan sprut?

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: ons okt 04, 2017 9:20 pm
av DreRacing@
Om du har feks megasquirt så kan du se hur bra trigger hjulet är i tooth logger, den mäter altså tiden mellan alla "tänder".

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tor okt 05, 2017 2:41 am
av Pro-Mille
Jag försöker alltid få triggerhjulen inom ett par hundradelar, så gör det så bra som möjligt för att undvika problem.

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tor okt 05, 2017 11:08 am
av Performance_seeker
Jag har köpt triggerhjul och svetsat på remskivan, allt gjort hemma utan tillgång till maskiner, så triggerhjulet är inte perfekt centrerat. VR-givaren på veven har gett mig lite problem från och till i sommar, kan vara centreringen som bidragit till att det inte har fungerat riktigt så bra som önskat.
Jag har nu bytt till Hall-givare på veven och skall precis idag börja testa den. Hoppas att den skall tolerera lite mer ocentrering... :hihi:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tor okt 05, 2017 12:02 pm
av Kadett4wd
Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tor okt 05, 2017 2:32 pm
av Performance_seeker
Bytet till Hall-givare på veven verkar bättre än jag trodde...motorn går stabilare på tomgång och även Lambda-värdet är mycket stabilare, underligt nog...men jag är nöjd. Kan inte testköra p.g.a dåligt väder, men det ser lovande ut så långt, och Hall-givaren verkar mer tolerant än VR-givaren. :thumbright:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tor okt 05, 2017 11:09 pm
av The
Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: fre okt 06, 2017 7:50 am
av Performance_seeker
The skrev:Det är väl inte direkt konstigt att lambda blir bättre ifall motorn går mer stabilt på tomgång?
Nä, det var bara en oväntad sidoeffekt eftersom huvudsyftet med sensorbytet var att komma till rätta med triggermissar på hög belastning...förstår nu att VR-givaren inte funkat riktigt även på lägre varv... :hihi:

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: fre okt 06, 2017 4:32 pm
av Anders_Karlsson
Kadett4wd skrev:Jag hade noll problem med DTA s60pro på opel std trigger.
Så spruten är även lite olika känsliga vill jag påstå.
Samma här, kör DTA S80-pro på en Opelsexa och den har funkat perfekt sen första starten. Standard 60-2 triggerskiva vulkad på remskivan, Bosch VR-givare.

Annat var det när jag körde Megasquirt, hade konstanta problem med att den tappade triggern. Samma motor och samma triggersetup som med nuvarande sprut.

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tis nov 21, 2017 6:38 am
av Wikimoe
En ny triggerskiva är monterad, en fräst sådan från en firma i England.
Mötte upp den till att diffa 0.1mm mellan högsta och lägsta tand. Har ingen möjlighet att svarva till den bättre, så den åkte i motorn som iallafall är uppstartad.
Återkommer när bilen varit i bänken igen.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tis nov 21, 2017 1:19 pm
av mattias
Intressant! Minns inte om Mattias H någonsin provade med en sådan eller hade tur med att byte av givare klarade biffen.

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: tis nov 21, 2017 8:52 pm
av Wikimoe
Har köpt en likadan som honom, han bytte givare samtidigt om jag minns rätt.

För ev framtida sökningar som leder hit kan jag nämna att firman hette anderson racing eller något i den stilen. Var väl inte hemskt dyr men det är ju lite skruvning för att komma åt den på dessa motorer då den sitter på vevaxeln.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: Acceptabel tolerans på triggerskiva?

Postat: fre nov 24, 2017 7:19 am
av J00r
Han kör med sånt triggerhjul och Volvo VR givare.

MVH