B23E kallstart/bränsletryck

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Mogge92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 28, 2013 3:17 pm
Ort: kälarne

B23E kallstart/bränsletryck

Inlägg av Mogge92 »

Jo jag har lite mer funderingar angående B23E motorer och jettronic systemet.. vad som kan göra att motorn inte hoppar igång som den ska vid kallstart. För man ska ju ALDRIG behöva hjälpgasa vid kallstart. Men det måste jag på min 245 glt -82a med B23E i nuläget.

Antingen är det väl luftmängdskivan som är felcentrerad, eller kallstartsventilen i mitten av insuget som är för klen, eller styrtrycksventilen under insuget? Jag tror någon av dessa saker har betydelse i fallet.


Men har ni andra idéer är jag jätte tacksam för svar!





PS; jag är ett riktigt 240 freak, och vill ni se bilder på alla mina gamla rosthögar så följ gärna Pierran92 på instagram :hihi:
utan skattefusk stannar sverige!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B23E kallstart/bränsletryck

Inlägg av Baxman »

Det förste en K-jet eier behöver er ett 0 - 10 bar manometer, en liten banjokobling og en dobbel banjoskrue. Man kobler seg inn på den slangen som går mellom bensinmengdefordeleren og styretrykksregulatoren.

Det andre man trenger er en ledning som går fra minus på kaldstartsventilen og til en trykkbryter inne i bilen. Denne bryteren gir jord til kaldstartsventilen du trykker på den slik at det er du selv som er termotidsbryter. Du kan gjerne gjöre en test med en lyspäre i stedet for kaldstartsventilen. Hvis kaldstartsventilen ikke er defekt, så vil du få start på motoren. :)

Hvis motoren starter lett, men stopper igjen, da sjekker du manometeret. På kald motor skal det vise rundt 1,0 BAR om jeg husker riktig.
Mogge92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 28, 2013 3:17 pm
Ort: kälarne

Re: B23E kallstart/bränsletryck

Inlägg av Mogge92 »

Tack för det tipset! Men jag brukar bara byta del för del tills jag märker att bilen går riktigt. Har aldrig orken att mäta och kolla. Så något avancerat borde det inte vara
utan skattefusk stannar sverige!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B23E kallstart/bränsletryck

Inlägg av Thunderbo1t »

Vakuumläckage runt spridarna brukar göra så att det blir svårt/omöjligt att starta utan att hjälpgasa. Brukar vara svårt att få tätt även med nya o-ringar. Trasig tillsatsluftslid kan också ställa till det.
Mogge92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 28, 2013 3:17 pm
Ort: kälarne

Re: B23E kallstart/bränsletryck

Inlägg av Mogge92 »

Jo jag bytte oringarna till spridarna. Och med universal ringar blev det omöjligt att få ner spridarna tillbaka helt i hålena. Men jag tror det blev mycket bättre ändå. Men nu beter den sig som om tändningen vore för hög. Den motar när den får in bränsle. Och då antar jag att det är p.g.a att kallstarten inte hjälper till? :? Fördelaren står inte fel på den.
utan skattefusk stannar sverige!
Skriv svar