Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 20, 2018 1:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 2:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Någon som har tips hur jag ska få min 740 87b turbo konverterad att lira lite bättre!
Den vill bara spika och jag laddar max 0.5 men det verkar svårt att hitta någon enkel lösning

Jag åker org grenrör och turbo från 940 ltt och progressiv tryckregulstor och 4kg i grundtryck men lite nu och då så blir den sur när jag kall startar och vill spika och rycka och dumma sig

Någon som har en billig lösning åt mig?

Tack på förhand Micke

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 3:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1386
Enklast är väl att slänga i ett styrsystem ämnat för en turbomotor?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 4:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Det är inte bara då måste jag byta hela kabelhärvan ut med lådan och bygga in trigger mm

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 5:21 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5194
Ort: Lykksällä
Hallgivare från LH2.2(gissar att du har en sån) och ett MS. Lätt gjort på några timmar inkl. ny kabelhärva

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 5:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Jo men ett ms är ju 3-5000 skulle jag tro

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: ons nov 01, 2017 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1386
Har man varken tid eller pengar kanske man istället borde fundera varför man spikar runt i en tickande bomb...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 12:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 2:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 82
Ort: Linköping/Vadstena
Elschema till 740 B230F LH2.2 1987
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Elschema 940 B230FK/FT LH2.4 1995
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... 201995.pdf

Går det att ta kompletta LH2.4 boxar till din bil, slutar på -962 eller högre nummer.
Du har ingen knocksensor på B230F sen vet jag inte hur mycket mer som skiljer.
Så du får nog kolla igenom elschemana ovan.

Ju mera eget arbete , desto billigare blir det. :hey:
Hoppas detta är till någon hjälp.

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 3:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1386
v8volvo skrev:
Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?


Tänkte att den spikade mest hela tiden då du skrev "den vill bara spika".

Men hursomhelst, jag tror inte du slipper mycket billigare undan än att installera ett turbosprut.

Ska du hålla på med bonntrimm behövs minst en BBL och det blir säkert dyrare än ovannämnda alternativ.

Givetvis kräver det en liten arbetsinsats.

Jag menade inte att trampa nån på tårna utan jag menade att om det inte får kosta och inte får ta tid så blir det svårt att få till nåt.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 3:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Lungt det jag skulle haft nåt slags sprut eller bygga om till 940 turbo grejer

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 4:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1386
Jag tänkte närmast på ett 940-sprut med kabelhärva från 240. Då behöver du knappt röra originalkablaget, bara att lämna det på sidan om. 240 har motorhärvan fristående.

Men visst åker du på att ta ner lådan om du inte vill köra externt 60-2-hjul.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 6:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Jo det är ju frågan om hur mycke man ska kosta på då den är i slitet bruksskick dock skattefri och bes 2 år

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 7:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 82
Ort: Linköping/Vadstena
Sitter det inte redan ett 60-2 hjul på den original? :?:

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 167
Inte om de är 2.2 då är de väl hallgivare i fördelaren


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo konverterad 740
InläggPostat: tor nov 02, 2017 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Inlägg: 223
Ort: Övik
Exakt den har hallgivare

_________________
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010