Turbo konverterad 740

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Någon som har tips hur jag ska få min 740 87b turbo konverterad att lira lite bättre!
Den vill bara spika och jag laddar max 0.5 men det verkar svårt att hitta någon enkel lösning

Jag åker org grenrör och turbo från 940 ltt och progressiv tryckregulstor och 4kg i grundtryck men lite nu och då så blir den sur när jag kall startar och vill spika och rycka och dumma sig

Någon som har en billig lösning åt mig?

Tack på förhand Micke
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av mauser240 »

Enklast är väl att slänga i ett styrsystem ämnat för en turbomotor?
//MartinL
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Det är inte bara då måste jag byta hela kabelhärvan ut med lådan och bygga in trigger mm
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av Steve »

Hallgivare från LH2.2(gissar att du har en sån) och ett MS. Lätt gjort på några timmar inkl. ny kabelhärva
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Jo men ett ms är ju 3-5000 skulle jag tro
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av mauser240 »

Har man varken tid eller pengar kanske man istället borde fundera varför man spikar runt i en tickande bomb...
//MartinL
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av Hasse Bus »

Elschema till 740 B230F LH2.2 1987
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Elschema 940 B230FK/FT LH2.4 1995
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... 201995.pdf

Går det att ta kompletta LH2.4 boxar till din bil, slutar på -962 eller högre nummer.
Du har ingen knocksensor på B230F sen vet jag inte hur mycket mer som skiljer.
Så du får nog kolla igenom elschemana ovan.

Ju mera eget arbete , desto billigare blir det. :hey:
Hoppas detta är till någon hjälp.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av mauser240 »

v8volvo skrev:Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?
Tänkte att den spikade mest hela tiden då du skrev "den vill bara spika".

Men hursomhelst, jag tror inte du slipper mycket billigare undan än att installera ett turbosprut.

Ska du hålla på med bonntrimm behövs minst en BBL och det blir säkert dyrare än ovannämnda alternativ.

Givetvis kräver det en liten arbetsinsats.

Jag menade inte att trampa nån på tårna utan jag menade att om det inte får kosta och inte får ta tid så blir det svårt att få till nåt.
//MartinL
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Lungt det jag skulle haft nåt slags sprut eller bygga om till 940 turbo grejer
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av mauser240 »

Jag tänkte närmast på ett 940-sprut med kabelhärva från 240. Då behöver du knappt röra originalkablaget, bara att lämna det på sidan om. 240 har motorhärvan fristående.

Men visst åker du på att ta ner lådan om du inte vill köra externt 60-2-hjul.
//MartinL
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Jo det är ju frågan om hur mycke man ska kosta på då den är i slitet bruksskick dock skattefri och bes 2 år
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av Hasse Bus »

Sitter det inte redan ett 60-2 hjul på den original? :?:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av robinb3rgsten »

Inte om de är 2.2 då är de väl hallgivare i fördelaren
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Exakt den har hallgivare
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Skriv svar