Tjena,
Nog är det bra med forum där man kan bolla ideer så länge man pratar samma språk,
då måste man besitta likvärdiga kunskaper. Du kan inte bli arg för folk ger dig riktlinjer
om vad som fungerar!
Du har tagit och turbokonverterat en motor där du har yxat dit olika lösningar och
kör på tändning och bränsle kurvor konstruerat för sugmotor applikation!
Du har flera fel i ditt nuvarande upplägg som det inte finns någon quickfix till.
Nr1: Du åker original tändning och bränsle mapp för B230(f) som är konstruerad för sugmotor applikation.
Nr2: Du har en grundtryck på 4 bar, detta krockar direkt med nr1. Klart det blir fett!
Nr3: Du får spikningar vid last, detta orsakas av fel nr 1. Återigen så är inte mappen i boxen skapad
för den last, finns inte de korrekta förutsättningar.
Nr4: Du har ingen koll alls vad som händer i maskinen, ingen BBL och avgastemp.
Jag kan bara instämma med Masuer240 att du för tillfället åker med tickande bomb för om
du hör spikningarna så är problemet STORT!
Så med en vänlig (och ödmjuk) råd: Läs en bok om turbokonvertering av motorer,
finns flertalet som förklarar alla dessa Do´s och Dont´s.
Då först talar vi samma språk.
Självklart så kan du skippa det och köra tills det rasar men vill du vässa din kompetens
så är den objekt du har en klockren start och 3-5000kr för ett sprut för att lära sig är
inga pengar om du nu vill leka med turbo. Rasar bilen så plocka ut sprutet, montera i den i nästa och gasa vidare... Men när ett sprut kostar dessa pengar finns det absolut ingen anledning till alla dessa
bonntrim lösningar idag... De kom till när ett eftermarknadssprut kostade 20000-30000 kr.
Persåker har alla böcker du behöver hemma annars kan du beställa:
http://www.mre-books.com/fuel/turbochargers/
Här finns även en PDF fil på google:
http://www.240.se/litteratur/2-20-2.pdf
Detta står på sidan 83:
"Tändfördelare
Fördelaren är anpassad till turbosatsen och ger inte full förtändning fören 5000 r/m.
Vaccumdosan är speciell och ger upp till 8gr fördröjning under laddning för att förhindra spikning."
Visst handlar detta dokument om en förgasarturbo men likt insprutning så behöver sugmotor oavsett bränslesystem justerad tändning för att samverka med laddtryck.
Trevlig kväll
/Ákos