Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 8:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 15, 2017 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1353
Ort: Åland
Jag åker med ett Vipec V88 i racebilen och har fram till nu kört på e85 och har en enkel siemens deka 2430cc spridare per cylinder som går på 6bar grundtryck. Funkar bra :)

Nu håller vi på att bygga en ny vassare motor och kommer nog att bli tvungna att börja åka på metanol nu av olika orsaker, och då vi inte vet hur långt man vågar gå på e85 längre. (gamla motorn har väl gett runt 1500hk på 2.4l motorvolym, så den har varit rätt pigg)
Jag har tänkt mig att åka med 3st siemens 24300cc spridare per cylinder nu, men jag är lite dum på insprutningssystem, så jag vet inte om jag kan få ihop det med sprutet.

Det sitter 8st spridarutgångar i boxen med drivers som klarar max 10amp peak och 3amp hold per utgång.
Motorn är 5cylindrig.
Man ska kunna köra spridarna i steg enligt manualen Primärsteget är ju sekventiellt då och sekundärsteget är i grupp från samma utgång.
Frågan är då om jag kan använda siemensspridarna som jag vill ha om jag skulle köra 2st på primären och den tredje på sekundären?
Spridarna är ju svårt lågohmiga, ligger på 2.2ohm, vad kräver dom i ampere för att öppna, å klarar stegen av det?

Nån som känner att dom kan hjälpa mig lite med detta? :)

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 9:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20576
Ort: Tomterna/sävar
Hej så det är dax för metanol nu? ja ni har ju kommit otroligt långt med e85 och det är nog naturliga fortsättningen!

jag är inte rätt en att fråga om inspruten men kommer med lite vad jag tror så kanske diskutionen kommer igång och experterna på insprut kan rätta till vad jag "tror fel" :)

5 cylindrar och 3 spridare/ cylinder...... känns som det vore bra med minst 10 spridar utgångar med 5 singel spridare sekventiellt sen välja mer hög ohm spridare i det par som sitter på samma utgång. då kan man staga in de andra två på lite belastning också.

att köra alla 15 spridare med 2.2 ohm på 5 utgångar käns lite fel även om det säkert går !!??

finns säkert andra sätt att köra spridarna på också?


blir en jäkla soppa pump också ! vilket grund tryck ska du ha?


mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 9:45 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
För Jens Eklund blev det byte från Link till Fueltech förra året pga strul med just med sekundär rad med spridare, men problemet var kanske mer programvara och just 5 cyl.

Jag minns inte detaljerna. Men eftersom Link = Vipec, så borde du nog ställa frågan till Motornord eller direkt på : http://forums.linkecu.com/forum/5-vipec-v-series/

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Finns ju spridardrivers annars att komplettera de flesta sprut med.
Vet inte hur finkänsligt det ska vara med mettis, men jag känner lite instinktivt att emissioner och avgasvärden inte ligger högst upp på prioriteringslistan, och kanske inte heller köregenskaper på lägre dellast, så varför klabba med sekvensiell insprutning då?
Stega ner till batch-insprutning och buffra upp med externa spridarsteg och kör fem spridare på var utgång och se till att mappa motorn med stageade spridare, utgång för utgång.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Går man enligt gamla skolan så kan man ju lika gärna köra mekaniskt sprut med metanol, bara en strypventil som reglerar hur mycket som ska släppas tillbaka till tanken mot spjällvinkel/laddtryck.

Men vill man ha en mer sofistikerad motor som är lättare att varmköra etc etc då mettis maskiner vill ha lite värme för att kondensera bränslet så det brinner effektivt så kommer ju bekymren.
Personligen skulle jag då välja nåt sprut med en jäkla massa spridarutgångar.
Med Fueltech exempelvis finns möjligheter att köra 32 peak and hold spridare med en extern spridarbox kopplad.

Då bör det finns möjligheter att styra riktigt noga =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 5:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Kör med en separat Peak n hold box och brygga bara.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 6:44 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1353
Ort: Åland
Mattias J kan du utveckla lite för en som e lite dum? :) Det finns 10/3amp drivers i boxen redan, tar man bara signalen vidare till en extern med å använder inbyggd och extern parallellt? Å kör spridare både på boxens och externa? :)

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 29, 2017 5:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20576
Ort: Tomterna/sävar
hur gick det micke?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 02, 2017 2:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1353
Ort: Åland
har väl inte kommit så mycket längre :) ska gå att åka med vipec om man vill, men måste tydligen köra alla spridare samtidigt

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 11:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20576
Ort: Tomterna/sävar
ok känns lite grovt men fungerar säkert med metanol och dragrace

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1353
Ort: Åland
nu ska vi se om jag löst problemet, har köpt ett Fueltech Ft600 som åker i bilen istället nu.

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010