Fundering angående vems
Moderator: backeliten
Fundering angående vems
Fundera på en grej angående jordningen när jag kollade i manualen för VEMS. Såg att all jord även sensorjord går till en gemensam jordpunkt ( se första bilden). Sen när man kollar tex maxxecus och emus manual så har båda sensorjord för sig själv. Är inte de här sättet bättre igentligen för att slippa störningar till boxen som kan störa ut någon givar signal (se bild 2 och 3)? Någon som har en förklaring eller idé varför VEMS gjort som dom gjort med jordningen?
Re: Fundering angående vems
Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Fundering angående vems
Man skulle ju kunna tro att VEMS lagt in måtten på ledningarna för att hålla dem tillräkligt korta för att inte orsaka bekymmer. Kan det vara så?mattias skrev:Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
//MartinL
Re: Fundering angående vems
Hur menar du med utanför boxen? Vart hittar jag de? finns de en nyare manual? Gör de ingen skillnad att ha sensorjord skild från resterande jord jämfört mot att allt går till en gemensam jord?mattias skrev:Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
Senast redigerad av Lövet98 den tis dec 05, 2017 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fundering angående vems
Okej, och vad menar du med de? Fundera mer på sprutet att man kanske vill dela upp powerground från sensorground för att minska störningar tex vilket de inte visas till VEMS där all jord går till en gemensam punkt som fick mig att fundera och ställa frågan.JoBy skrev:Här är en tändspole med tre olika jordar.
Re: Fundering angående vems
Åtminstone på Megasquirt v2.2-kortet sitter alla jordstift ihop direkt vid kontakten. Ändå ombedes man använda ett visst stift för t.ex. sensorjord och diverse andra för "powerground". Detta är för att undvika potensskillnader i mätarkretsarna och har knappast med några störningar att gjöra.
Som jag skrev tidigare så tolkar jag VEMS sätt att ange längden på ledningarna som ett sätt att gardera sig mot samma sak, d.v.s. potensskillnader.
Som jag skrev tidigare så tolkar jag VEMS sätt att ange längden på ledningarna som ett sätt att gardera sig mot samma sak, d.v.s. potensskillnader.
//MartinL
Re: Fundering angående vems
Originalet här :
http://vems.hu/vt/help/v3/general/wire_ ... Power2.png
Lövet98: Det har alltid varit så som i bilden längst upp. Kraft- och signaljord är uppdelade just för att minska störningar. Just för VEMS görs det inte inuti styrboxen, utan i härvan.
mauser240 : Måtten är för att folk ska förstå att det måste vara separat från andra jord-kablar som det går kraft-ström genom, så att man inte ansluter jord för en givare var som helst där det är "jord".
Allt går till jord på något sätt, skillnaden är var man ansluter givarnas jord.
Styrboxen mäter spänning över en givare genom att lägga ut en spänning (via ett känt internt motstånd) och mäter sen spänningsfallet över en A/D-omvandlare vars jord är ett internt jordplan. Om man då inte ansluter returen från givaren nära det här jordplanet, utan t.ex i chassit så måste signalen mätas över potentialla jord-anslutningar som har spänningsfall och störningar pga det går ström där. U=R x I. Spridarna och andra solenoider och ibland även tändspolar jordas genom styrboxen, och ska då via en transistor ut genom egna kablar där det blir störningar/spänningsfall ifall man hade jordat givarna i samma punkt som de kablarna.
http://vems.hu/vt/help/v3/general/wire_ ... Power2.png
Lövet98: Det har alltid varit så som i bilden längst upp. Kraft- och signaljord är uppdelade just för att minska störningar. Just för VEMS görs det inte inuti styrboxen, utan i härvan.
mauser240 : Måtten är för att folk ska förstå att det måste vara separat från andra jord-kablar som det går kraft-ström genom, så att man inte ansluter jord för en givare var som helst där det är "jord".
Allt går till jord på något sätt, skillnaden är var man ansluter givarnas jord.
Styrboxen mäter spänning över en givare genom att lägga ut en spänning (via ett känt internt motstånd) och mäter sen spänningsfallet över en A/D-omvandlare vars jord är ett internt jordplan. Om man då inte ansluter returen från givaren nära det här jordplanet, utan t.ex i chassit så måste signalen mätas över potentialla jord-anslutningar som har spänningsfall och störningar pga det går ström där. U=R x I. Spridarna och andra solenoider och ibland även tändspolar jordas genom styrboxen, och ska då via en transistor ut genom egna kablar där det blir störningar/spänningsfall ifall man hade jordat givarna i samma punkt som de kablarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Fundering angående vems
Re: Fundering angående vems
Chassi eller motorblock är oftast en bättre jordningspunkt än batteriet (tro det eller ej).
Jag skulle inte använda plintar om det inte är garanterat säkra anslutningar där.. Det man vet ska alltid sitta där ska man helst löda och gömma i härvan.
När jag bygger custom-härvor brukar jag lämna en kontakt där jag har dragit en extra "sensor ground" och även "common ground", tillsammans med avsäkrad +12V, +5V från styrboxen, och lite lediga in- och ut-gångar från boxen. Vill man då någon gång bygga ut funktionerna behöver man inte riva upp härvan (som man då lött ihop mer eller mindre permanent).
Jag skulle inte använda plintar om det inte är garanterat säkra anslutningar där.. Det man vet ska alltid sitta där ska man helst löda och gömma i härvan.
När jag bygger custom-härvor brukar jag lämna en kontakt där jag har dragit en extra "sensor ground" och även "common ground", tillsammans med avsäkrad +12V, +5V från styrboxen, och lite lediga in- och ut-gångar från boxen. Vill man då någon gång bygga ut funktionerna behöver man inte riva upp härvan (som man då lött ihop mer eller mindre permanent).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Fundering angående vems
Okej, är en sån här plint jag funderade på isåfall och de gör de enkelt om man skulle vilja ansluta en ny givare i framtiden också http://www.byggbil.com/store/p/s%C3%A4k ... pol-511880 men annars får man väl löda in sig på kabeln. Kan man använda nåt liknande de här annars? https://www.google.se/search?biw=1536&b ... J4#imgrc=_