Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 22, 2018 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 19, 2017 10:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja jag har funderat på det. Då kan det ju faktiskt bli lite samma som högre tändning om än marginellt för bränslet kallnar nog rätt bra då det sprutas in och blandas med luften. Tänker nog att jag vill värma luften å helst då med egr för att samtidigt minska vacuumet lite. Det bästa kanske vore att plana toppen istället för att höja tändningen. Men jag är ändå nöjd med hur fint maskinen går på snål blandning, 1.15 - 1.18 ungefär på hålla farten gas och på fullt lambda 1-1.05 och efter 4000 0.88 går riktigt rart för å va en bil för 1000kr

Orkar inte plocka isär å plana toppen annars hade det varit väldigt kul..

Är det någon som vet vad som brukar hända när trippmätaren lägger av? Eller har ett instrumenthus å skänka så jag kan rita ner förbrukningen. Det är ju lönlöst å testa saker utan att faktiskt se om det gör nån skillnad. Jag kommer fortsätta åka denna bilen sålänge den funkar, har ju kostat på lite rep å service nu så, typ olja filter å handbromswire. Å idag piffade upp reflektorer lite så man kan se vägen iaf, samt en liten booster så h1 lamporna går på 16volt nät jag slår på boostrarna :hihi:


Bild

Bild

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 21, 2017 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Håpp nu har jag kört 54mil cirka på 54 liter med husvagn. Samma inställning som innan, dvs lambda 1.15 - 1.18 vid hålla farten gas och 1.05 på fullt. Varvade aldrig ur den så den gick fetare än lambda 1. Har även haft min 3kw inverter igång och håll igång kyl å värme i vagnen med. Har hållt 80 knutar i princip överallt.

Det är väl ganska okej ändå? Men dieselsaab drog strax över litern 2.2tid manuell

Just de, husvagnen väger 1260, boggi
5,6m normalt bred å hög

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 7:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
En lärare i högstadiet påstod sig ha tagit fram en grej som slog av cylindrar på hans 164 i tiderna, för ekonimins skull. Det funkade ok, sen sålde han iden till Bosch. Enligt han i alla fall...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 29, 2017 12:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Den överlevde hem igen. Det är princip fullgas hela tiden för å hålla 80 knutar. Studerade mätare å tändning medan jag körde, dom sista procenten då fetar den på å sänker tändningen lite utan att vacuum ändras så det syns. Så den går bäst på 95% gas..

Har kopplat in mig på lite mer saker för å jaga droppar..

Byggt om termostaten för å höja arbetstempen fick upp den 5 grader men det är för lite så får bygga om lite mera..

Kopplat in en pott för å lura boxen att tempen att det är kallare både för att inte fläkten ska gå i onödan. Tyvärr verkar Volvo inte ha fattat att man måste ha en clt tändning kompensering. Får klura vidare på hur jag ska få upp tändningen.

Ljusen blev faktiskt helt ok, nu går den att leva med på regniga mörka vägar, å med boostrarna är det nästan bra.

Får se om jag får upp nån bild på nåt kul, kanske en ombyggd termostat

Just det, provade att stänga av cylindrar genom att bara lossa spridarkontakter, det blev för ryckigt. Man behöver nog minst en 6a för att det ska funka

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 29, 2017 11:47 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild

Filat av 3mm till på pinnen

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 4:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild

Bild

Egr istället för extraluftpumpen


Bild

Höjde tändningen cirka 15 grader. Gjorde riktigt gott på orken. Synd att jag inte kan mäta hur mycket den drar

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 8:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 325
Ort: Kisa
Fränt att se nått annat än effekt på sävar ;) hur lång livslängd blir det på lamporna med booster? Och håller maskin för 15° mer tändning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Har inte kört sönder nån lampa ännu. Ökade lite häromveckan ligger nu på 17volt. Med ljusmätare har jag för mig det dubbla ljusflödet.

På låglast är 15 grader inga problem, kan höra att det spikar lite när jag gasar fullt men tror den tål det.

Blev grymt mycket starkare kan jag säga

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 2:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Kom på en grej till, det är ju avlånga hål i kamdreven. Så jag backade insugskammen det som gick. Från mitt i avlånga hålet till till ändläget.

Det gjorde så den blev svagare på lägre varv och då minskar vacuumet så den går ytterligare lite lättare.
Drar kanske lite hårdare över 4000rpm också

Driftstempen ligger på 103 grader så tror friktionen är lite lägre än orginal. Men jag snålar ju såklart å åker billigaste mineral 15w40, kanske skulle gjort nån promille med modern syntet 0w20 men då blir det ju dyrt hehe. Köpte en tunna 15w40 208 liter för cirka 15kr litern så det går i allt

Fick gjort en resa på landsväg idag och kom på att gps har trippmätare. Blandad landsväg 80kmh å lite motorväg 110kmh några omkörningar osv. På 18.1mil tog den 11.3 liter. Har en ljusramp på taket också så aerodynamik är inte förbättrad på nåt sätt och halvljus mm var på

0.62 per mil cirka är väl rätt okej ändå. Men ska jag dra husvagnen så får jag nog tanka e85 då den har lite väl hög tändning när man gasar hårdare

Tänk om Volvo hade haft vettig utväxling på 5an också. Nu tycker jag den varvar 800rpm för mycket för motorn på högsta växeln. Hade säkert kunna få ner den 1.5deciliter till då


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 24, 2018 9:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
mauser240 skrev:
Släng på nån tracker på telefonen och följ upp kilometrarna med den?


Jag sa ju det :doh:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 26, 2018 10:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Numera åker jag med stiften isärböjda till strax över 2mm gap. Högre tändning och högre värme i maskin gör att den går fint utan att misstända och nu har jag ökat resistansen så den går på lambda 1.25 och ofta ännu snålare men då går bredbandaren utanför sitt mätområde och visar bara streck.

Lite mer egr flöde skulle jag vilja pröva när man gasar lite mer. Men skulle nästan behöva mappa in den iom att när vacuumet är stort suger den i sig mer avgaser. Skulle behövas grövre rör och egr ventil. Får se hur det blir med det.

Skulle vara intressant och mäta egt, men den verkar ju må ganska ok trots allt. Det blir väl så att det blir kallare förbränning när den går riktigt snålt.

Tänker att maximal förbränningstemp borde vara där man får mest vrid, men det kan även vara så att runt lambda 1 tas all energi upp av minsta mängd onödig gas så att säga och där blir förbränningstemp högst. Egt talar tyvärr inte om den tempen jag egentligen är intresserad av.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2018 12:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Inlägg: 263
Ort: Skällinge, Wheremountain
Vad intressant!! Och tack för termostat-tipset!
Har på nåt dumt korkat vis inte tänkt tanken på att modda den så. Bara letat efter termostater med högre temp, låst av min egna tankeväg...

Olja i bruksisar som ska vara snåla. Har blandat 13-20 procent diesel i motor/växellåda/diff ibland. Inget ras har hänt på bruksbilar. En Sierrakombi körde jag så under 2-3 år tämligen många slitiga mil, ofta med tungt bakom.
På både framkrafs och bak-krafsbilar så sätter jag ofta på stora hjul. Fult som stryk med tex chrysler voyager -hjul fram på en normal bil då man får slägga hjulhus större så det går att svänga och kapa bort 5-6 cm höjd på skärmkanten men det gör gott på förbrukningen med 12-15 % större omkrets/diameter.










'

_________________
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 04, 2018 4:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
En liten racerapport, Volvon rullar som en dröm fortfarande. Sista mätningen på förbrukning hamnade på 1.5 liter milen. Har rullat dagligen på 15grader ökad tändning och lambda vid cruise 1.25 till 1.30. Sprit eller e85 funkar som en dröm inga tecken på haveri trots rejält brukande, ofta med husvagn eller nån annan kärra bakom.
Lambda vid fullgas börjar på 1.15 upp till 4000rpm cirka då den går ner på 0.95.

Har flyttat insugskammenåt andra hållet för att få mer vrid från botten för den var så himla trött. Så nu känns den nästan pigg.

Mätningen på 1.5 liter milen är såklart på e85 och med husvagn efter. Får nog ta upp den i bänken nån dag å se vad den ger..

God Hjul mina vänner!

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 05, 2018 6:53 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
Det är intressant att läsa om dina erfarenheter. :thumbright:

Jag kör V8an på E85 men den verkar inte gilla mager blandning...vill helst ha lite under Lambda 1 på de flesta varvtal för att trivas...vad kan det bero på?

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 05, 2018 6:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 368
Vet att nyare Saabar kör lambda 1 i stort sett hela registret. Men då är det en modern 16v med snälla kammar och flugturbo. Max tändning 40 grader. 8.8 komp.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010