Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 14, 2018 5:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Megasquirt problem
InläggPostat: tor dec 14, 2017 3:20 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
Inlägg: 5
Hej,
Jag har precis startat upp mitt projekt med Megasquirt på men BMW E28 535 och behöver hjälp med ett problem som uppkom.

Bilen startar fint men jag kan inte ändra tändningen vare sig på fixed pos. eller spark table,det ända sättet jag kan justera tändningen på är att ändra tooth angle.
När jag ändrar tändningen på fixed alt. i tabellen så visar mjukvaran att tändningen ändrar sig men stroblampan visar ingen förändring.

Någon som har något förslag ?

Mvh
Kjell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt problem
InläggPostat: fre dec 15, 2017 7:28 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Vad är det för typ av MS (MS1, MS2, MS3, vilken kod)? Hur är tändsystemet uppbyggt, dvs varifrån triggar du sprutet, är det fördelare eller separata spolar, och hur styrs dem?

Ta gärna en skärmdump på inställningarna för tändningen och sånt också, så blir det lättare att ha en idé.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt problem
InläggPostat: fre dec 15, 2017 8:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4673
Ort: Boden
Vad kör du med för tändning och hur är det kopplat?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt problem
InläggPostat: fre dec 15, 2017 2:04 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
Inlägg: 5
Hej,

Det är MS3x med firmware 1.5.1 och TunerStudio 3.0.28

Jag använder mig av 60-2 tooth wheel och triggar med en VR sensor.

1 st Tändspole

En sak till som är lite märklig är att Tooth#1 Angle måste jag sätta till 131 grader och när jag räknar ut det så ska man hamna på ca 87 grader men jag måste sätta den till 131 för att få BTDC.
Men som sagt var så är min huvudbry att tändningen inte ändrar på sig över huvud taget.

Här är några screen grabs.


Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt problem
InläggPostat: fre jan 05, 2018 11:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
Löst detta ?
Tror att jag hade en bil med liknande fel och då var de use predicrion fliken som ställde till det

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt problem
InläggPostat: lör jan 13, 2018 10:53 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
Inlägg: 5
Tack för tipset.

Ja jag har fixat problemet, jag ändrade från MS3x till LEDs på spark Hardware in use och då fungerade det. Lite konstigt att det fungerade över huvud taget med MS3X om det nu var expansions kortet som skulle ge gnista ut så borde det ju inte komma något på pin 36 huvudkort. Om det varit så hade jag nog löst problemet snabbare men jag hade gnista men kunde inte ändra tändningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010