Megasquirt problem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

kjell_soderlind
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm

Megasquirt problem

Inlägg av kjell_soderlind »

Hej,
Jag har precis startat upp mitt projekt med Megasquirt på men BMW E28 535 och behöver hjälp med ett problem som uppkom.

Bilen startar fint men jag kan inte ändra tändningen vare sig på fixed pos. eller spark table,det ända sättet jag kan justera tändningen på är att ändra tooth angle.
När jag ändrar tändningen på fixed alt. i tabellen så visar mjukvaran att tändningen ändrar sig men stroblampan visar ingen förändring.

Någon som har något förslag ?

Mvh
Kjell
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Megasquirt problem

Inlägg av therealpinto »

Vad är det för typ av MS (MS1, MS2, MS3, vilken kod)? Hur är tändsystemet uppbyggt, dvs varifrån triggar du sprutet, är det fördelare eller separata spolar, och hur styrs dem?

Ta gärna en skärmdump på inställningarna för tändningen och sånt också, så blir det lättare att ha en idé.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Megasquirt problem

Inlägg av The »

Vad kör du med för tändning och hur är det kopplat?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kjell_soderlind
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm

Re: Megasquirt problem

Inlägg av kjell_soderlind »

Hej,

Det är MS3x med firmware 1.5.1 och TunerStudio 3.0.28

Jag använder mig av 60-2 tooth wheel och triggar med en VR sensor.

1 st Tändspole

En sak till som är lite märklig är att Tooth#1 Angle måste jag sätta till 131 grader och när jag räknar ut det så ska man hamna på ca 87 grader men jag måste sätta den till 131 för att få BTDC.
Men som sagt var så är min huvudbry att tändningen inte ändrar på sig över huvud taget.

Här är några screen grabs.


Bild
Bild
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Megasquirt problem

Inlägg av ogge »

Löst detta ?
Tror att jag hade en bil med liknande fel och då var de use predicrion fliken som ställde till det
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
kjell_soderlind
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm

Re: Megasquirt problem

Inlägg av kjell_soderlind »

Tack för tipset.

Ja jag har fixat problemet, jag ändrade från MS3x till LEDs på spark Hardware in use och då fungerade det. Lite konstigt att det fungerade över huvud taget med MS3X om det nu var expansions kortet som skulle ge gnista ut så borde det ju inte komma något på pin 36 huvudkort. Om det varit så hade jag nog löst problemet snabbare men jag hade gnista men kunde inte ändra tändningen.
Skriv svar