Val av tändspolar och spridarfråga

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Val av tändspolar och spridarfråga

Inlägg av Kim Norgren »

Hej,

Har en fråga angående val av tändspolar och spridare som jag tänkte se om någon kunnig här skulle vilja hjälpa mig att svara på.
Demonterade nyligen mitt Nira från min bil eftersom man inte kunde logga internt och det vill jag kunna göra vid eventuella fel osv, valde därför att byta ut mitt Nira mot ett Autronic SM4 som jag hört mycket bra om.
(hoppas bara att det är bra för jag har ingen egen erfarenhet alls av Autronic utan bara läst att många verkar riktigt nöjda)

1. Med Nira körde jag med 4st MSD 8245 spolar och kabelhärvan som medföljde till SM4 är förberett för VAG-spolar. Därför undrar jag nu om man ska bemöda sig att göra om härvan och köra med MSD spolarna eller om man för enkelhetens skull lika gärna kan montera VAG-spolar och köra med det? Eller finns det några fördelar med att köra MSD spolarna som gör det värt att göra om härvan?

Det gäller en Volvo B230 16v Turbo (+75hk lutsgas) som jag hoppas hamna runt 700hk

2. Kan man köra lågohm spridare direkt till Autronic SM4 eller krävs motstånd som jag hade till Nira? Har hittat info på något forum om att det ska gå men vill gärna få det bekräftat innan man kör så. Har lågohm spridare sedan förut så det vore skönt att slippa motstånden nu när kabelhärvan ändå är lös!

Tack på förhand! Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Val av tändspolar och spridarfråga

Inlägg av dundersmurfen »

Jag skulle inte ens fundera, vag spolar. Passar perfekt i toppen och bättre ork än 8245 :thumbright:

Just de, jag brukar ladda dom 3ms på låglast och minst 4 på fullt. Många säger att dom blir varma och man ska ladda dom så lite som möjligt. Men jag har sabbat massor med spolar så. När jag började ösa på med laddtid försvann problemet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Val av tändspolar och spridarfråga

Inlägg av mattias »

Och boxen har fina drivsteg som klarar peak-and-hold/PWM med låg-ohmiga spridare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Val av tändspolar och spridarfråga

Inlägg av Kim Norgren »

Tack så mycket för bra svar :thumbright:

Då ska jag se om man kan sälja bort mina MSD-spolar och ersätta dom med VAG-spolar istället! Perfekt att det funkar med lågohm spridare så slipper man löda in motstånd i kabelhärvan!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar