Val av tändspolar och spridarfråga
Postat: ons dec 20, 2017 12:31 pm
Hej,
Har en fråga angående val av tändspolar och spridare som jag tänkte se om någon kunnig här skulle vilja hjälpa mig att svara på.
Demonterade nyligen mitt Nira från min bil eftersom man inte kunde logga internt och det vill jag kunna göra vid eventuella fel osv, valde därför att byta ut mitt Nira mot ett Autronic SM4 som jag hört mycket bra om.
(hoppas bara att det är bra för jag har ingen egen erfarenhet alls av Autronic utan bara läst att många verkar riktigt nöjda)
1. Med Nira körde jag med 4st MSD 8245 spolar och kabelhärvan som medföljde till SM4 är förberett för VAG-spolar. Därför undrar jag nu om man ska bemöda sig att göra om härvan och köra med MSD spolarna eller om man för enkelhetens skull lika gärna kan montera VAG-spolar och köra med det? Eller finns det några fördelar med att köra MSD spolarna som gör det värt att göra om härvan?
Det gäller en Volvo B230 16v Turbo (+75hk lutsgas) som jag hoppas hamna runt 700hk
2. Kan man köra lågohm spridare direkt till Autronic SM4 eller krävs motstånd som jag hade till Nira? Har hittat info på något forum om att det ska gå men vill gärna få det bekräftat innan man kör så. Har lågohm spridare sedan förut så det vore skönt att slippa motstånden nu när kabelhärvan ändå är lös!
Tack på förhand! Mvh Kim
Har en fråga angående val av tändspolar och spridare som jag tänkte se om någon kunnig här skulle vilja hjälpa mig att svara på.
Demonterade nyligen mitt Nira från min bil eftersom man inte kunde logga internt och det vill jag kunna göra vid eventuella fel osv, valde därför att byta ut mitt Nira mot ett Autronic SM4 som jag hört mycket bra om.
(hoppas bara att det är bra för jag har ingen egen erfarenhet alls av Autronic utan bara läst att många verkar riktigt nöjda)
1. Med Nira körde jag med 4st MSD 8245 spolar och kabelhärvan som medföljde till SM4 är förberett för VAG-spolar. Därför undrar jag nu om man ska bemöda sig att göra om härvan och köra med MSD spolarna eller om man för enkelhetens skull lika gärna kan montera VAG-spolar och köra med det? Eller finns det några fördelar med att köra MSD spolarna som gör det värt att göra om härvan?
Det gäller en Volvo B230 16v Turbo (+75hk lutsgas) som jag hoppas hamna runt 700hk
2. Kan man köra lågohm spridare direkt till Autronic SM4 eller krävs motstånd som jag hade till Nira? Har hittat info på något forum om att det ska gå men vill gärna få det bekräftat innan man kör så. Har lågohm spridare sedan förut så det vore skönt att slippa motstånden nu när kabelhärvan ändå är lös!
Tack på förhand! Mvh Kim