Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 18, 2018 10:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 31, 2017 11:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 46
Ort: Vimmerby
Motorn är en Volvo b234 med 60-2 trigger på svänghjul
Samt att jag håller på och montera kamsynkgivare som kommer trigga på
En magnet på baksidan av kamdrevet på insugningskammen.
Kommer köra med nåt Maxxecu . Frågan är när den ska trigga på kammen
I förhållande till triggern på svänghjulet ?[url][URL=http://s1298.photobucket.com/user/Ruhlander/media/Mobile%20Uploads/2E3E7D2A-602D-4B32-B30B-561E473F19B1_zps0fxuw4b3.jpg.html]Bild[/url][/url]
[url][URL=http://s1298.photobucket.com/user/Ruhlander/media/Mobile%20Uploads/AA0D2914-C74D-4ABA-8DD3-AC3ED7DADD03_zpsklp1swp2.jpg.html]Bild[/url][/url]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 2:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
Långt ifrån

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 12:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 46
Ort: Vimmerby
Okej ! Kan du utveckla lite mer ? På bilden så står ju motorn i öd på
1ans cylinder och missing tooth på svänghjulet har passerat givaren
med 85 grader ca . Ska kam triggern trigga före eller efter vevtriggern ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 5:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1462
Tänkte mest generellt för säkerhets skull men i dagens läge borde det inte ha så stor betydelse skulle man tycka.

Kanske det finns en manual nånstans?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 8:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 46
Ort: Vimmerby
Ja jag har läst att de inte ska trigga samtidigt . Har inte köpt styrsystemet än men jag har läst lite i
Manualerna till maxxecu på deras hemsida . Det står inte så mycket om det där . Tyckte det var smidigt
att fixa dit kamgivaren nu innan motorn ska i bilen .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 11:09 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Det är inte superviktigt, men det kan synka lite fortare när du ska starta bilen om kamsynken inträffar just före missing-tooth på vevaxeln. Men det beror lite på hur styrsystemet arbetar med signalerna för att beräkna när den ska avge gnista.

De flesta styrsystem gillar inte att kamsynk inträffar samtidigt som missing-tooth på vevaxeln, en del styrsystem har en inställning för att ange att det är precis där den inträffar också.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 9:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Inlägg: 46
Ort: Vimmerby
Okej ! Nu fick jag det svar jag var ute efter . Tänkte köra motorn sekventiellt så det är därför jag vill
ha dit kamsync på den . :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010