Motorn är en Volvo b234 med 60-2 trigger på svänghjul
Samt att jag håller på och montera kamsynkgivare som kommer trigga på
En magnet på baksidan av kamdrevet på insugningskammen.
Kommer köra med nåt Maxxecu . Frågan är när den ska trigga på kammen
I förhållande till triggern på svänghjulet ?[URL=http://s1298.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
[URL=http://s1298.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrigger?
Moderator: backeliten
Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig
Okej ! Kan du utveckla lite mer ? På bilden så står ju motorn i öd på
1ans cylinder och missing tooth på svänghjulet har passerat givaren
med 85 grader ca . Ska kam triggern trigga före eller efter vevtriggern ?
1ans cylinder och missing tooth på svänghjulet har passerat givaren
med 85 grader ca . Ska kam triggern trigga före eller efter vevtriggern ?
Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig
Tänkte mest generellt för säkerhets skull men i dagens läge borde det inte ha så stor betydelse skulle man tycka.
Kanske det finns en manual nånstans?
Kanske det finns en manual nånstans?
//MartinL
Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig
Ja jag har läst att de inte ska trigga samtidigt . Har inte köpt styrsystemet än men jag har läst lite i
Manualerna till maxxecu på deras hemsida . Det står inte så mycket om det där . Tyckte det var smidigt
att fixa dit kamgivaren nu innan motorn ska i bilen .
Manualerna till maxxecu på deras hemsida . Det står inte så mycket om det där . Tyckte det var smidigt
att fixa dit kamgivaren nu innan motorn ska i bilen .
Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig
Det är inte superviktigt, men det kan synka lite fortare när du ska starta bilen om kamsynken inträffar just före missing-tooth på vevaxeln. Men det beror lite på hur styrsystemet arbetar med signalerna för att beräkna när den ska avge gnista.
De flesta styrsystem gillar inte att kamsynk inträffar samtidigt som missing-tooth på vevaxeln, en del styrsystem har en inställning för att ange att det är precis där den inträffar också.
De flesta styrsystem gillar inte att kamsynk inträffar samtidigt som missing-tooth på vevaxeln, en del styrsystem har en inställning för att ange att det är precis där den inträffar också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig
Okej ! Nu fick jag det svar jag var ute efter . Tänkte köra motorn sekventiellt så det är därför jag vill
ha dit kamsync på den .
ha dit kamsync på den .