En liten MS-guide

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

En liten MS-guide

Inlägg av backeliten »

Ändringar:
*Uppdaterat tråden med MS-3 processorn.
*Uppdaterat tråden med MS3x hårdvaran.

Jag får frågor nästan dagvis om olika MS versioner samt vanliga fel angående detta system. O med inspiration av Mattias inlägg om sprut installationer kommer här en lite mera riktad guide till MS.

Vi börjar med Processortyperna:

MS-1

Är den ”vanliga” processorn till MS. Det är den mest vanliga och var också ursprungs processorn till detta system. Processorn börjar idag att bli lite gammal, med enbart 8-bitars struktur och en hastighet på 8MHz. Ingångarna har således en upplösning på 255steg, dvs MAP, CLT, IAT osv.

Till denna processor finns tre kodfamiljer:

Originalkoden:
Den skapades av grundarna till MS-systemet (Bowling och Grippo (B&G)). Den koden används sällan idag, då den inte har stöd för tändning eller andra extra funktioner. Har enbart en bränslemapp på 8x8 belastningspunkter. Har en upplösning på spridarna på 0.1ms

Extra-koden:
Är den mest använda versionen idag. Den har stöd för tändning med upp till 6 utgångar för att kunna sekventiell styra en 6cyl motor. Eller köra en V12 i wastefire. När man inte använder alla utgångarna till tändning, kan man använda dessa till lite olika saker, tex launch, fläktstyrning, shiftlight, EGT-loggning, Barometeringång, Boost-control. Observera att många av dess funktioner kräver att man även modiferar hårdvaran för att det ska funka. Extra-koden har också stöd för ett otalt antal olika triggersystem, triggerhjul (60-2, 36-1, EDIS är väl de vanligaste i norden) Har en upplösning på spridarna på 0.1ms. Belastningsmapparna är 12x12 stora, vilket ger enklare mappning. Tändningsupplösning är inte helt enkelt att mäta då det beror av vilken triggertyp man har. Men typisk upplösning är 0,25grader.

Hi-res koden:
Är en kod som är baserad på Extra-koden men har inte stöd för PWM-reglering för lågohmiga spridare. Iom att man har plockat bort den funktionen så kan man få högre upplösning på spridarna jämfört med original och extra koden. Alla övriga funktioner finns med i Hi-res koden som i extra koden. Förutom att upplösningen på spridarna nu är 0.0250ms så skiljer det inget emot extra koden.


MS-2

Är en nyare generation som dels är snabbare (24MHz) och har en 16-bitars intern struktur, vilket ger betydligt mera kapacitet att göra saker med. Programminnet är även 4ggr större (128kbyte) mot MS-1:ans 32kbyte. Ingångarna har en upplösning på 10-bitar (dvs 1024steg) för MAP, CLT, IAT osv.
Processorn sitter på ett dotterkort som har samma layout som MS-1 processorn (40-pin dil). På detta dotterkortet sitter även en stegmotordrivare, samt CAN-transciever.

Här finns två versioner av programkod:

Originalkoden:

Skriven av skaparna B&G, Den har originalstöd för tändning. Både fördelartädning, wastefire som andra timingsystem som EDIS. Upplösningen på spridarna är 1uS. I övrigt inte så mycket extra funktioner mer än typ övervarvningsskydd. Belastningsmapparna är 12x12punkter

Extra-koden:
Samma skapare som för MS-1 Extra koden har även skrivit en utökad programkod för MS-2 processorn. Denna kod är relativt ny och påbörjades ungefär i årsskiftet 2006/2007. Den har de flesta funktioner som finns i extrakoden för MS-1 processorn. Fast här med tillgång till bättre spridarupplösning (1usec) samt every-tooth decoder för tändningen. Det ger en bättre tändtiming på få cylindriska motorer då man kan använda alla triggertänder på triggerhjulet för att timing på tändningen rätt. Koden har stöd för upp till 4-tändutgångar, dvs en 8-cyl i wastefire, eller en 4-cyl i sekv mode. Även funktionerna för boost-control och Idle-control har förbättrats (riktiga PID-regulatorer). Accel.funktionerna har också förbättras och nu kan man välja att köra EAE som är baserat på X-tau, dvs man räknar med hur mycket bensin som fastnar/avges på väggarna i insugsrören. Här har man också tillgång till 16x16 stor bränslemapp, medans tändningen fortfarande är 12x12.

MS-3
Den senaste tillskottet i MS familjen är MS-3 processorn.
Den använder en MC9S12XEP100MAL processor. Den har 16-bitars struktur, 1Mbit Flash minne för programkod, 64kbyte arbetsminne.
Det unika med denna processor är att den är uppbyggd med två
kärnor. En kärna har hand om beräkningar av olika slag, typ bränslemängd osv.
Sen använder man den andra kärnan som kör all timing, dvs slår av och på tändning.
Själva beräkningsdelen går i 50Mhz medans den extra kärnan (XGATE) går i 100Mhz.

Den är som sina tidigare föregångare också monterat på ett dotterkort för att
man ska kunna uppgradera. Den är främst tänkt att monteras på
V3 och V3.57 kortet. Med på dotterkortet finns även Stepper chip, precis som på MS-2
CAN är också implementerat som på MS-3.

Det som är det nya på detta dotterkort är att det finns en USB->serie konverter (FTDI).
Det finns också plats för ett SD kort för loggning.

Dotterkortet har 2st extra stiftlister för utökad pinkonfiguration. Dessa är tänkt att anslutas till
MS3X kortet som ger MS-3:an stöd för sequentiell bränsle och tändning.

Koden till denna utvecklas av samma personer som har skrivit den tidigare så kallade
extra koden. Koden är fortfarande i beta, men har testat ett bra tag och kommer
väl snart släppas som en första release inom kort.

Funktioner i koden är i princip samma som för MS-2, men här finns utökade funktioner för generella in och utgångar. PWM reglerade utgångar för att linjär styra funktioner. Timing av spridare, korrektions kurvor för små spridaröppningar för tex 1600cc spridarna.
Bränslemapparna är som tidigare 16x16.
Senast redigerad av backeliten den fre aug 27, 2010 6:57 am, redigerad totalt 5 gång.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Vi fortsätter då med olika Hårdvaruversioner:

Generellt för alla kortversioner är att de har två utgångar för spridarna.
De flesta system levereras som standard med 250kPa givare, dvs de klarar 1,5bars överladd.
De tidigare versionen kan även ha 115kPa givare och klarar således inte överladd, väldigt sällsynt idag.

Äldre än V2.2:
Anses som experimentkort inom MS-värden. Kommer du över ett sådant system så rekommenderar jag att du inte använder det. De är dock väldigt sällsynta i sverige idag. Brukar oftast ha grön färg på kretskortet.

V2.2
Den första riktiga MS-hårdvaran. Den har standard stöd för triggning via tändspole (eller via Hall-givare i fördelare) på ingången (opto-kopplare). Både MS-1 och MS-2 processorn kan användas. Inga tändsteg finns på kretskortet och det stödjer heller inte lågohmiga spridare då flybacken är för klen för en sådan konfiguration. Det finns ett extra kort att köpa till där man får den kraftigare flybacken. Kretskortet är också här gröna.

V3
En helt ny version togs fram 2005. Denna har stöd för VR-givare för triggerhjul (vissa rapporterar problem med 60-2 och höga varvtal, det beror på ett filter på ingångsteget). Kortet har också precis som V2.2 optokopplare för triggning direkt ifrån tändspole eller hallgivare. Här har även en förbättrad flyback byggds in som standard, så den kan direkt använda lågohmiga spridare. Kortet har även plats för ett tändsteg direkt på kortet. Det finns även en prototyparea där man själv kan löda komponenter och bygga egna kretsar. Utgångarna för soppapumpens relä är strömbegränsad, likaså utgången för tomgångsreläet. Även spridarutgångarna har strömbegränsning.
Observera dock att det finns de som inte bestyckar dessa kort fullt ut, därav kan vissa funktioner saknas. Både MS-1 och MS-2 processorn kan användas på detta kort. Kortet är mörkblått till färgen

V3.57
Har nästan samma egenskaper som V3 kortet förutom att det är helt ytmonterat och färdigmonterat när man köper det. Vissa kretsar har bytts ut för att bli lite mera tåliga. Samt en extra dsub15 port har monterats in för extra I/O in till boxen. Prototyparen som finns på V3 kortet är också borttaget.
I övrigt är de mest småsaker som skiljer V3 och V3.57 elektriskt sett.
Kortet är mörkblått till färgen

”Lasse”-kortet
Är baserad på V2.2 kortet fast den har processorn fastlödd på kortet. Därav går det inte att byta till MS-2 på denna kortvariant. Kretskortet är även mindre än de ovanstående samt har en 25-pin D-sub jämfört med 37 poler på de vanliga korten. I övrigt samma egenskaper som V2.2 kortet.

MicroSquirt:
Är en färdigtillverkad version med MS-2 processorn fastlödd på kortet. Den har även utrustads med en Ecnoseal kontakt för att tåla aggresivare miljöer. Den är främst utvecklad för att används på tex skotrar, motorcyklar, båtar osv där man ställer högre krav på fukttålighet vibrationer osv.
Rätt sparsamt med in och utgångar på denna typ.

Sequencer:
Är en ny typ som ännu inte riktigt har kommit, med denna ska man kunna köra både tändning och soppa helt sekventiellt via två moduler (MS-2). Dessa kommuncierar via CAN.

MS3x
Är ett extra kort för att få stöd för 8st spridarutångar och 8st logik tändutgångar (5V). Kortet har även stöd för cam trigger, extra relä utgångar, samt ingångar för tex shifttable. Kortet använder en extra dsub37 hona som kontakt mot omvärden. Inåt ansluter den till processorn med 2st bandkablar.
För att montera MS3x med ett V3 (eller V3.57) krävs en ny låda.
Senast redigerad av backeliten den fre aug 27, 2010 6:56 am, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Vanliga fel:

Efter att jag har uppgraderat MS boxen får jag inte kontakt med MT, eller när jag startar MS:et så får jag upp att MT inte känner igen signaturen!?

Detta beror på att du använder fel version av MT, eller rättare sagt har använt dig av fel ini-fil.
Du ska alltid använda den ini-fil som följer med den kodversion du använder dig utav.
I normala fall finns en nerladdningsscript man använder för att överföra till processorn, i samma mapp ligger den en konfigurationsfil som har ändelsen .ini, flytta denna fil till megatune/mtcfg mappen så kommer det att funka bättre. I fallet när du uppgraderar ifrån originalkoden till extra-koden kommer du att tappa anslutningen. I fallet när du uppgraderar extra-koden kommer du att få signaturfel. Många rapporterar även att det är problem med Vista samt vissa typer av USB-serie konvertrar. Det går oftast att gå runt problemen, men fallen är inte unika.

När jag startar MS:et så slår soppapumpen av och på ungefär 1ggr i sekunden?!

Det gör den när du har ställt in en konfiguration som inte går att köra, ms:et stänger då ner och indikerar det genom att slå av och på soppapumpen för att förhindra att du försöker starta.
Om du aktiverar mini terminal i MT och sedan vrider påtändningen kan du få reda på vad det är som är felaktigt. Men oftast är det antalet tändutgångarna är fel mot den tändtyp du har valt.

Jag har kopplat in hallgivare men får inget varvtal?!

Du saknar med allra största sannolikhet ett pull-up motstånd på signalen till ms:et, fixa ett mostånd på ungefär 1k och sätt det mellan matningen till hall-givaren och signalen till ms:et.

Klarar MS att köra bredbandslambda?

Nej, men den kan däremot ta in en signal ifrån en extern lambdacontroller (0-5v). Inställning i programvaran krävs när man ska gå emellan smalbandare och bredbandare.

Efter att jag har kört easytherm så fungerar inte mitt ms så bra?!

Du måste välja Custom som programtyp när du ska skicka över koden. Jag rekommenderar verkligen inte att du använder Easytherm, byt hellre bias-mostånd på kortet. Ger inte den givare du tänkt rätt värde, bytt givare istället. Easytherm gör bara att du tappar upplösning på signalerna och andra bekymmer. Om du är osäker på om givaren passar till ms:et ta en multimeter och mät motståndet över givaren, då bör du ha 2,5kohm vid 20graders rumstemperatur 3,5kohm vid 15 grader ungefär då kommer den att ge rätt värde. Sedan spelar de inte så stor roll om den är exakt på graden rätt utan att temperaturskillnaden är rätt. Dvs värmer du med 1 grad så ska den bli 1 grad varmare i MS:et.

Övriga bra länkar för MS:
www.megasquirt.se – Innehåller en del grundinfo om givare, kopplingsschema och ett forum för MS
www.msextra.com – Det officiella forumet för MS extra koden här finns svar på det mesta, fast på engelska
www.megasquirt.info – Här finner man information om systemet, processorerna osv.
www.msefi.com – Forum med information om originalprogramkoden
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm - Den officiella manualen för MS-1
http://www.msextra.com/ms2extra/ - Den officiella manualen för MS-2

Ja, finns säkert saker jag glömt, men jag får väl fylla på i eftersom om inte annat.. övriga frågor om ms så kan du ställa dem i den här tråden också! :)

/Jonas
Senast redigerad av backeliten den lör aug 16, 2008 8:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Hej Bra Tråd!

En sak jag funderar på och verkligen letat efter i den "lila" mega manualen :roll: Hitta liksom inte till vilka pin på kontakten jag skulle löda dit kablar för att styra fläkt, lanch, boost controll m.m
tex vilken pin i kontakten är IAC pin A/B, JS11/fidle när det gäller boost control? blir inte klok på det riktigt :roll:
Och för lanch finns det PE0/JS7, PE1/ JS10,11,4,5 varför kan det bara inte heta pin 5 pin 24 m.m :lol:

Jag har ett MSII v3.0 med extrakoden och har två tändutgångar spark A och B och för vr-givare

MVH
K.jonsson
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Det beror på att det inte finns med i kontaktstycket standard.

Man måste helt enkelt dra kablar ifrån anslutningspinnarna som finns närmast processorn ut till antingen IAC1A (pin 25), IAC1B (pin 27), IAC2A (pin 29), IAC2B (pin 31) padarna som ligger vid kontaktstycket. Det finns även i V3 kortet 4 extra utgångar: SPR1 (pin 3), SPR2 (pin 4), SPR3 (pin 5), SPR4 (pin 6) som är lite vekare, bra för tex launch ingång.

Men oftast kräver utgångarna att man bygger till hårdvara för att det ska fungera. Tex så kräver boost control ett slutsteg för att orka dra boost-control solenoiden. Likaså fan-control kräver ett utgångssteg.
Launchen kräver också ett ingångsteg för att fungera.

Namnet som de relaterar till i MT är vilken pinne på processorn som den är kopplad till så det beror då sedan på vilken utgång man har satt hårdvaran för resp funktion.

blev det nå klarare?! :)

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Okej men då vart det klarare faktiskt
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Jag undrar vad det här betyder/kommer sig:

Bild

Och då blir det också så här lustigt
Bild

Har precis kopplat klart allt och tänkte försöka få igång bilen men vete tusan vad det är för fel megatune vill också va jobbigt att få kontakt med datorn och blir almänt segt och låser sig lite då och då. Är det fel version av megatune jag har?
Det är ett MSII V3.0 det gäller

Mvh
K.jonsson
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Ja, det e fel version du har inlagd i boxen, tanka ner en ny här ifrån http://megasquirt.se/index.php?page=megatune och boota in den i boxen.

Tändtabellen vart rätt bra muppig, det beror antagligen på att du har fel versioner skall du se.

PS, starta hellre en ny tråd :wink:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: bakeliten för ett bra avhandlig i ämnet MS
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

mkt intressant läsning men jag har en fråga......
vart kan man köpa ms.n till hyffsade priser förutom begagnade som typ inte finns :( 8)

(skulle vart bra och köpt sig ett sånt till vintern)

mvh joakim
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

wyzer skrev:mkt intressant läsning men jag har en fråga......
vart kan man köpa ms.n till hyffsade priser förutom begagnade som typ inte finns :( 8)

(skulle vart bra och köpt sig ett sånt till vintern)

mvh joakim
skicka ett pm till trådstartaren :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
mrooz
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 20, 2009 5:49 pm
Ort: Kungsbacka

Inlägg av mrooz »

Hej

Jag har en bmw e21 med m20b27 motor och en holset h01e turbo och ett megasquirt som jag tor är ms1v3.0 även om säljaren sa att det var ms2... Men iaf så använder jag Megatune "MS1 Extra 029y4" som lirar bra med ms'et.
Problemet är att mappen som låg i när jag startade bilen var för 7cylindrar. Så den gick ok på tomgång men bara baktände när man gasade samt saknade gasrespons, sen hittade jag en mapp till en sierra 2,9 turbo som jag la in och då får den bara för mycket soppa.

Så min fråga är om det är någon som har antingen en bra "start" mapp för 6cylindrar lr en ok mapp till bmw m20 turbo.
Första gången jag håller på med megasquirt och megatune så jag är mycket tacksam för svar!

MVH Kjerling
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Finns det någon vettig guide som förklarar hur man använder MS för att köra en 4cyl motor med trigger?

Vilken verison av MS man bör köpa, vad eventuell EDIS modul har för nummer, vilken sorts tändspole/spolar/fördelare man bör ha osv.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
-Thomas-
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör feb 14, 2009 6:17 pm

Inlägg av -Thomas- »

jag är fruktansvärt sugen på ett ms
men jag har ingen aning om nånting...
och jag vet inte om jag har dyseleksi eller nått för jag kan inte konsentrera mig när jag läser osv men men finns det nån suport man kan ringa eller är det nån som skulle kunna förklara väldigt väldigt enkelt för mig?
på pm eller liknande så slipper vi sabba tråden så mycke


Mvh T
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

-Thomas- skrev:jag är fruktansvärt sugen på ett ms
men jag har ingen aning om nånting...
och jag vet inte om jag har dyseleksi eller nått för jag kan inte konsentrera mig när jag läser osv men men finns det nån suport man kan ringa eller är det nån som skulle kunna förklara väldigt väldigt enkelt för mig?
på pm eller liknande så slipper vi sabba tråden så mycke


Mvh T
ta det i tråden :thumbright: jag kan inte heller något om något inom ms, och det det hjälper alltid att läsa samma saker i två olika texter! :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar