Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån apr 23, 2018 8:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 07, 2018 1:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Behöver EGT typ-K 1/8npt givare för en turbo motor och bäst pris hittills verkar vara från Vems, eller vet ni någon som är billigare och fungerar bra?

Om inte vilken är det man ska köpa, dom har ju flera olika ?

2mm, 3mm, 6mm

https://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-53.html

https://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-183.html


OCH finns det några billiga typ-k 1/8npt som fungerar bra att mäta olja och vatten temp med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 10:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Eller har ni tips på andra ställen som säljer EGT givare till bra pris?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 5:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
Här kanske? :)

https://www.ebay.com/itm/K-Type-EGT-Tem ... co4hiTVDUg

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 9:57 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Ja ebay givare håller nog för att mäta olja och vatten, men frågan är hur exakta värden den visar.

I grenrör håller dom inte, läst om andra som testat och då har den brunnit av och sabbat turbon...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
Jaså? Ja, det låter otrevligt om dom inte håller i grenrör...

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:14 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Ja det finns en anledning till att dom bara kostar 40kr på ebay.

Så därför jag söker riktiga typ-k givare som är gjorda för avgastemp mätning och billigaste jag hittat då verkar vara från Vems, frågan är bara om man ska köra på 6mm eller våga prova 2-3mm givaren?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 814
Ort: Nordmaling
Dom är ju faktiskt så billiga att jag kan köpa och testa...på vanlig sugmotor... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 3:12 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9758
Ort: Sävar
Dom från VEMS har jag oftast hemma på hyllan.

Frågan är vad du ska ha dom till? Audi V8 4.2 liter bi-turbo förstår jag, men det avgör vilken som blir lämplig.

Är det på en dragrace-maskin för kontinuerlig mätning?
Är det för bänk-körning för att identifiera någon obalans mellan cylindrarna?
Är det på en turbo-gatmotor för att mäta någonstans före turbo?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 17, 2018 8:36 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Nä ingen kort dragrace körning utan här snackar vi 20 minuter full gas vid bankörning samt gat körning = kommer sitta där hela tiden åter runt..
För kontinuerlig mätning.

Japp innan turbo alltså direkt på ingångarna i grenrören vid varje cylinder.

Givaren ska ha 1/8npt hane så den passar mina honor i grenrören.

Vilken rekommenderar du då? pris?

Är det dom flata grön/gula egt kontakterna man bör använda eller funkar vanlig 2-polig kontakt bra att skarva med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 12:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 258
BiTurbo skrev:
Är det dom flata grön/gula egt kontakterna man bör använda eller funkar vanlig 2-polig kontakt bra att skarva med?


Yes är dom gröna eller gula kontakterna du ska ha Typ-k kallas de, sen ska du ha rätt kabel (http://gzracing.se/universaldelar/k-type-egt-kabel.html) för egt givarna

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 7:56 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2148
Ort: yttertavle/umeå
Det är faktiskt själva kabeln som är givaren :) dom två kablarna är gjorda av olika metaller
(typ-k oftast som är grön/vit eller gul/röd )
och där dom tar emot varandra blir punkten där tempen mäts.
även kontakterna är tillverkade av dessa metaller
därför blir det tokigt om man skarvar typ-k givare med andra sladdar för då
mäter det på flera ställen samtidigt typ.
De rätt dyra avgastempgivarna är kan man säga ett skydd för kablarna och förhoppningsvis
får man vad man betalar för.

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 10:01 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Aha ja då förstår jag att man inte bör använda någon annan typ av skarv.

Blir antagligen 6mm givare antar dom håller bäst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 19, 2018 11:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1402
Ort: Vällingby
Här finns en del fakta att läsa om givare, om man vill.
http://pentronic.se/start.aspx
(Har jobbat på det företaget och har fått en inblick i tillverkningsprocessen o.s.v.)

En givare med liten diameter är snabbare än en med stor (större massa som ska ta upp värmen/kylan).
Och samma med livslängd. En tunn håller inte lika länge (snabbare livslängd?) som en tjock (framförallt vid värme!).

Det fredde skriver om kablar och det är det s.k. "kalla lödtället" och skall kompenseras vid mätning.
Har man flera skarvar med olika legeringar blir det .... krångligt... och flera "kalla/-lödställen".

En givare är (som vanligt, man får vad man betalar för) billig ELLER bra.
Billig kan ju dock vara bra (nog) om man ska mäta en eller ett fåtal gånger.

Så mitt råd till trådfrågan blir: Köp en som du ska mäta bra och länge med eller många billiga.

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 21, 2018 10:18 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 38
Fick man lära sig lite mer via den sidan, står tex.

Grönröta som är en typ av korrosion uppstår i den positiva skänkeln hos termoelement K om två kriterier är uppfyllda:
• Temperatur inom cirka 800 - 1100 °C
• Låg syrenivå runt trådarna
Felet kommer smygande i takt med att tråden bryts ned. Om det inte upptäcks i tid finns risk för mätfel på tiotals grader. Som mest har Pentronic hittat mätfel på 50 °C eller mera.


http://pentronic.se/start/temperaturgiv ... ement.aspx


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 21, 2018 9:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 982
Ort: Flisa, norge
nogon som har link där man kan köpa med mätare? eller 0-5v output.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010