EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Behöver EGT typ-K 1/8npt givare för en turbo motor och bäst pris hittills verkar vara från Vems, eller vet ni någon som är billigare och fungerar bra?

Om inte vilken är det man ska köpa, dom har ju flera olika ?

2mm, 3mm, 6mm

https://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-53.html

https://shop.vems.hu/catalog/sensor-type-p-183.html


OCH finns det några billiga typ-k 1/8npt som fungerar bra att mäta olja och vatten temp med?
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Eller har ni tips på andra ställen som säljer EGT givare till bra pris?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av Performance_seeker »

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Ja ebay givare håller nog för att mäta olja och vatten, men frågan är hur exakta värden den visar.

I grenrör håller dom inte, läst om andra som testat och då har den brunnit av och sabbat turbon...
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av Performance_seeker »

Jaså? Ja, det låter otrevligt om dom inte håller i grenrör...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Ja det finns en anledning till att dom bara kostar 40kr på ebay.

Så därför jag söker riktiga typ-k givare som är gjorda för avgastemp mätning och billigaste jag hittat då verkar vara från Vems, frågan är bara om man ska köra på 6mm eller våga prova 2-3mm givaren?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av Performance_seeker »

Dom är ju faktiskt så billiga att jag kan köpa och testa...på vanlig sugmotor... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av mattias »

Dom från VEMS har jag oftast hemma på hyllan.

Frågan är vad du ska ha dom till? Audi V8 4.2 liter bi-turbo förstår jag, men det avgör vilken som blir lämplig.

Är det på en dragrace-maskin för kontinuerlig mätning?
Är det för bänk-körning för att identifiera någon obalans mellan cylindrarna?
Är det på en turbo-gatmotor för att mäta någonstans före turbo?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Nä ingen kort dragrace körning utan här snackar vi 20 minuter full gas vid bankörning samt gat körning = kommer sitta där hela tiden åter runt..
För kontinuerlig mätning.

Japp innan turbo alltså direkt på ingångarna i grenrören vid varje cylinder.

Givaren ska ha 1/8npt hane så den passar mina honor i grenrören.

Vilken rekommenderar du då? pris?

Är det dom flata grön/gula egt kontakterna man bör använda eller funkar vanlig 2-polig kontakt bra att skarva med?
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av Lövet98 »

BiTurbo skrev:Är det dom flata grön/gula egt kontakterna man bör använda eller funkar vanlig 2-polig kontakt bra att skarva med?
Yes är dom gröna eller gula kontakterna du ska ha Typ-k kallas de, sen ska du ha rätt kabel (http://gzracing.se/universaldelar/k-type-egt-kabel.html) för egt givarna
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av fredde_vit_pv »

Det är faktiskt själva kabeln som är givaren :) dom två kablarna är gjorda av olika metaller
(typ-k oftast som är grön/vit eller gul/röd )
och där dom tar emot varandra blir punkten där tempen mäts.
även kontakterna är tillverkade av dessa metaller
därför blir det tokigt om man skarvar typ-k givare med andra sladdar för då
mäter det på flera ställen samtidigt typ.
De rätt dyra avgastempgivarna är kan man säga ett skydd för kablarna och förhoppningsvis
får man vad man betalar för.

/F
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Aha ja då förstår jag att man inte bör använda någon annan typ av skarv.

Blir antagligen 6mm givare antar dom håller bäst.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av fugazi »

Här finns en del fakta att läsa om givare, om man vill.
http://pentronic.se/start.aspx
(Har jobbat på det företaget och har fått en inblick i tillverkningsprocessen o.s.v.)

En givare med liten diameter är snabbare än en med stor (större massa som ska ta upp värmen/kylan).
Och samma med livslängd. En tunn håller inte lika länge (snabbare livslängd?) som en tjock (framförallt vid värme!).

Det fredde skriver om kablar och det är det s.k. "kalla lödtället" och skall kompenseras vid mätning.
Har man flera skarvar med olika legeringar blir det .... krångligt... och flera "kalla/-lödställen".

En givare är (som vanligt, man får vad man betalar för) billig ELLER bra.
Billig kan ju dock vara bra (nog) om man ska mäta en eller ett fåtal gånger.

Så mitt råd till trådfrågan blir: Köp en som du ska mäta bra och länge med eller många billiga.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av BiTurbo »

Fick man lära sig lite mer via den sidan, står tex.

Grönröta som är en typ av korrosion uppstår i den positiva skänkeln hos termoelement K om två kriterier är uppfyllda:
• Temperatur inom cirka 800 - 1100 °C
• Låg syrenivå runt trådarna
Felet kommer smygande i takt med att tråden bryts ned. Om det inte upptäcks i tid finns risk för mätfel på tiotals grader. Som mest har Pentronic hittat mätfel på 50 °C eller mera.


http://pentronic.se/start/temperaturgiv ... ement.aspx
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: EGT typ-k givare vilka ska man köpa?

Inlägg av DreRacing@ »

nogon som har link där man kan köpa med mätare? eller 0-5v output.
Skriv svar