Hej,
Jag har precis startat upp mitt projekt med Megasquirt på men BMW E28 535 och behöver hjälp med ett problem som uppkom.
Bilen startar fint men jag kan inte ändra tändningen vare sig på fixed pos. eller spark table,det ända sättet jag kan justera tändningen på är att ändra tooth angle.
När jag ändrar tändningen på fixed alt. i tabellen så visar mjukvaran att tändningen ändrar sig men stroblampan visar ingen förändring.
Någon som har något förslag ?
Mvh
Kjell
Megasquirt problem
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Megasquirt problem
Vad är det för typ av MS (MS1, MS2, MS3, vilken kod)? Hur är tändsystemet uppbyggt, dvs varifrån triggar du sprutet, är det fördelare eller separata spolar, och hur styrs dem?
Ta gärna en skärmdump på inställningarna för tändningen och sånt också, så blir det lättare att ha en idé.
Gustaf
Ta gärna en skärmdump på inställningarna för tändningen och sånt också, så blir det lättare att ha en idé.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Megasquirt problem
Vad kör du med för tändning och hur är det kopplat?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
Re: Megasquirt problem
Hej,
Det är MS3x med firmware 1.5.1 och TunerStudio 3.0.28
Jag använder mig av 60-2 tooth wheel och triggar med en VR sensor.
1 st Tändspole
En sak till som är lite märklig är att Tooth#1 Angle måste jag sätta till 131 grader och när jag räknar ut det så ska man hamna på ca 87 grader men jag måste sätta den till 131 för att få BTDC.
Men som sagt var så är min huvudbry att tändningen inte ändrar på sig över huvud taget.
Här är några screen grabs.
Det är MS3x med firmware 1.5.1 och TunerStudio 3.0.28
Jag använder mig av 60-2 tooth wheel och triggar med en VR sensor.
1 st Tändspole
En sak till som är lite märklig är att Tooth#1 Angle måste jag sätta till 131 grader och när jag räknar ut det så ska man hamna på ca 87 grader men jag måste sätta den till 131 för att få BTDC.
Men som sagt var så är min huvudbry att tändningen inte ändrar på sig över huvud taget.
Här är några screen grabs.
Re: Megasquirt problem
Löst detta ?
Tror att jag hade en bil med liknande fel och då var de use predicrion fliken som ställde till det
Tror att jag hade en bil med liknande fel och då var de use predicrion fliken som ställde till det
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: ons nov 11, 2015 8:00 pm
Re: Megasquirt problem
Tack för tipset.
Ja jag har fixat problemet, jag ändrade från MS3x till LEDs på spark Hardware in use och då fungerade det. Lite konstigt att det fungerade över huvud taget med MS3X om det nu var expansions kortet som skulle ge gnista ut så borde det ju inte komma något på pin 36 huvudkort. Om det varit så hade jag nog löst problemet snabbare men jag hade gnista men kunde inte ändra tändningen.
Ja jag har fixat problemet, jag ändrade från MS3x till LEDs på spark Hardware in use och då fungerade det. Lite konstigt att det fungerade över huvud taget med MS3X om det nu var expansions kortet som skulle ge gnista ut så borde det ju inte komma något på pin 36 huvudkort. Om det varit så hade jag nog löst problemet snabbare men jag hade gnista men kunde inte ändra tändningen.