Kallstart E85 (Ecumaster)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Nåjo, har bogserat igång den nu. Så kan göra nya försök med att labba och jiddra i mapparna när den blir kall igen..

Gick segt att bogsera igång den också, helt död och sen efter några minuters bogsering så hoppar den plötsligt igång. Inte så att den håller på att småpoffa/halvt vakna till liv för att sedan efter ett tag börja gå rent vilket jag hade förväntat mig utan efter att den tände första gången så hoppade den igång direkt.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

quattro skrev:Att den inte tänder alls gör att jag tror mer på att gnistan inte räcker till. Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.

Det där med att skriva in mindre spridare tror jag bara påverkar när motorn går. Under startmomentet öppnar spridarna i enlighet med vad du skrivit i "Cranking fuel" mappen. Men jag tror du skall kryssa i "Use injector cal." i Engine start - Parameters. Annars tror jag inte spridaröppningstiden kompenseras efter din batterispänning.

Jag tror det är risk att du har för dålig gnista för kall E85 som inte alls innehåller lika många lättflyktiga ämnen som bensin och därför är mer svårstartad när det är kallt. Så det är inte bara det att den kräver mer bränsle på E85, den behöver mer bränsle i gasform! Eftersom det inte är så lätt att fixa till så behövs starkare gnista på E85 än på bensin. Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.
Första gången jag vrider på starten så hade jag 11 volt och 160 rpm men det sjunker eftersom. Tror det är svårt att komma upp i 200 rpm i -10, seg olja å kall motor gör att det går tungt.

"Use injector cal." i Engine start - Parameters. <-- Den använder jag.

Angående gnistan så låter det som en rimlig teori. Ska prova knacka ihop stiften..
Provade även koppla startkablar till en annan bil, ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Lövet98 »

1800 skrev:
quattro skrev:Att den inte tänder alls gör att jag tror mer på att gnistan inte räcker till. Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.

Det där med att skriva in mindre spridare tror jag bara påverkar när motorn går. Under startmomentet öppnar spridarna i enlighet med vad du skrivit i "Cranking fuel" mappen. Men jag tror du skall kryssa i "Use injector cal." i Engine start - Parameters. Annars tror jag inte spridaröppningstiden kompenseras efter din batterispänning.

Jag tror det är risk att du har för dålig gnista för kall E85 som inte alls innehåller lika många lättflyktiga ämnen som bensin och därför är mer svårstartad när det är kallt. Så det är inte bara det att den kräver mer bränsle på E85, den behöver mer bränsle i gasform! Eftersom det inte är så lätt att fixa till så behövs starkare gnista på E85 än på bensin. Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.
Första gången jag vrider på starten så hade jag 11 volt och 160 rpm men det sjunker eftersom. Tror det är svårt att komma upp i 200 rpm i -10, seg olja å kall motor gör att det går tungt.

"Use injector cal." i Engine start - Parameters. <-- Den använder jag.

Angående gnistan så låter det som en rimlig teori. Ska prova knacka ihop stiften..
Provade även koppla startkablar till en annan bil, ingen skillnad.
11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av The »

Lövet98 skrev:
11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol
Det är polspänning på obelastat batteri
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av super7 »

quattro skrev: Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.
Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.
Jag hjälper en rally förare med el samt insprutning i hans bil och för några veckor
sen när det var tävling här i stan och dag 2 när bilen startades i parc ferme så var det -8.
En av få gånger den bilen har startats kall, alltid använt motorvärmare.

Och tittar man i loggen så är motorvarvet kring 140 rpm och batterispänningen
sjunker till 10,2 volt vid startögonblicket.

Och vi har snickrat ihop en lösning med truckhandske på som sitter på huvudströmbrytaren och
ett extra batteri som föraren tar med sig när bilen startades .
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Lövet98 »

The skrev:
Lövet98 skrev:
11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol
Det är polspänning på obelastat batteri
Joo de vet jag men spänningen ska väl inte gå ner till 11V när man försöker starta? De med kapaciteten tänkte jag att han kanske kunde prova mäta sitt batteri och jämföra för att se om de är i dåligt skick. Jag är ingen expert på batterier därför jag frågar om 11V är lågt vid start eller "normalt"
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av mattias »

Det är sällan spänningen är över 11 Volt när man drar på startmotorn om det inte är ett riktigt fräscht batteri med god startström.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av quattro »

Gick segt att bogsera igång den också, helt död och sen efter några minuters bogsering så hoppar den plötsligt igång. Inte så att den håller på att småpoffa/halvt vakna till liv för att sedan efter ett tag börja gå rent vilket jag hade förväntat mig utan efter att den tände första gången så hoppade den igång direkt.

Det tolkar jag som ett tydligt tecken på att det faktiskt är tändningen som är problemet. Jag har ett antal gånger varit med om att man mal på startmotorn utan en enda liv i motorn, sen precis när man släpper startmotorn - innan motorn hunnit stanna - så spritter den igång. När motorn är seg o tung att dra runt så kan startmotorn ta så mycket kraft att den som blir kvar inte räcker för en ordentlig gnista. En taktik kan då vara att bara göra väldigt korta startförsök.

Tändningen under startmomentet skall ställas separat precis som bränslet, under "engine start parameters", "Cranking ign. angle". Vad har du där?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av quattro »

Från Engine Start Parameters fönstret:
Cranking threshold - If the engine RPM is higher than Cranking threshold value, the EMU will change state from Cranking to Afterstart and the fuel dose will be calculated based on the VE table
Engine stall rev. limit - The engine RPM below which the EMU stops executing ignition and fuel injection
Cranking ign. angle - Ignition angle during cranking


Alexander, ja, styrsystemet går definitivt in under cranking. Men du har en punkt. Om "Engine stall rev. limit" ligger lägre än det varvtal som motorn har under cranking så blir det nog som du säger att man varken får gnista eller bränsle.

Själv har jag 400 som cranking threshold, 60 som engine stall rev limit och 10 som cranking ign. angle. Det innebär att mellan 60 och 400 rpm så får man bränsle och gnista och tändpunkten ligger på 10 grader. Har fungerat för mig iaf.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Mattias J »

Jag återkommer ikväll med lite inställningar :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.

DTA har bara ett primevärde, dvs den är inte temp beroende. Sätter du 10ms så är det 10ms oavsett temp vilket är ganska orealistiskt.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Mattias J »

Hejsan.

Det är inte lätt att få bilen att starta i minusgrader med så små spridare men vi gör ett försök :)

NR 1 Din Dwell på spolarna är alldeles för låg, titta nedan för ett exempel på Dwelltid på M54 spolarna.

Bild

NR 2 Lättare att starta din bil i wastespark, såg att du hade försökt detta men missat halva rotationsvarvet, här är korrekt :)
(Den övergår till sekventiellt så fort motorn startat)

Bild

Testa ändra din kamsynk till 1 tooth när du ändå är igång.

Bild


Ändra även till batch all injectors och lägg på 4 grader tändning.

Bild


Start och prime table


Bild




Se till att ha bra kräm på batteriet.
Glöm inte fylla i ditt AFR/lambda table då det styr din bränslemapp.


EXEMPEL

Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av Kadett4wd »

Mattias J skrev:
Kadett4wd skrev:Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.

DTA har bara ett primevärde, dvs den är inte temp beroende. Sätter du 10ms så är det 10ms oavsett temp vilket är ganska orealistiskt.
Känns oväsentligt då den ruskade igång plättlätt i alla möjliga tempraturer =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar