Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 2:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör mar 03, 2018 11:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Inlägg: 205
Ort: Kiruna
Nåjo, har bogserat igång den nu. Så kan göra nya försök med att labba och jiddra i mapparna när den blir kall igen..

Gick segt att bogsera igång den också, helt död och sen efter några minuters bogsering så hoppar den plötsligt igång. Inte så att den håller på att småpoffa/halvt vakna till liv för att sedan efter ett tag börja gå rent vilket jag hade förväntat mig utan efter att den tände första gången så hoppade den igång direkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2018 11:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Inlägg: 205
Ort: Kiruna
quattro skrev:
Att den inte tänder alls gör att jag tror mer på att gnistan inte räcker till. Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.

Det där med att skriva in mindre spridare tror jag bara påverkar när motorn går. Under startmomentet öppnar spridarna i enlighet med vad du skrivit i "Cranking fuel" mappen. Men jag tror du skall kryssa i "Use injector cal." i Engine start - Parameters. Annars tror jag inte spridaröppningstiden kompenseras efter din batterispänning.

Jag tror det är risk att du har för dålig gnista för kall E85 som inte alls innehåller lika många lättflyktiga ämnen som bensin och därför är mer svårstartad när det är kallt. Så det är inte bara det att den kräver mer bränsle på E85, den behöver mer bränsle i gasform! Eftersom det inte är så lätt att fixa till så behövs starkare gnista på E85 än på bensin. Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.


Första gången jag vrider på starten så hade jag 11 volt och 160 rpm men det sjunker eftersom. Tror det är svårt att komma upp i 200 rpm i -10, seg olja å kall motor gör att det går tungt.

"Use injector cal." i Engine start - Parameters. <-- Den använder jag.

Angående gnistan så låter det som en rimlig teori. Ska prova knacka ihop stiften..
Provade även koppla startkablar till en annan bil, ingen skillnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 1:29 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 265
1800 skrev:
quattro skrev:
Att den inte tänder alls gör att jag tror mer på att gnistan inte räcker till. Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.

Det där med att skriva in mindre spridare tror jag bara påverkar när motorn går. Under startmomentet öppnar spridarna i enlighet med vad du skrivit i "Cranking fuel" mappen. Men jag tror du skall kryssa i "Use injector cal." i Engine start - Parameters. Annars tror jag inte spridaröppningstiden kompenseras efter din batterispänning.

Jag tror det är risk att du har för dålig gnista för kall E85 som inte alls innehåller lika många lättflyktiga ämnen som bensin och därför är mer svårstartad när det är kallt. Så det är inte bara det att den kräver mer bränsle på E85, den behöver mer bränsle i gasform! Eftersom det inte är så lätt att fixa till så behövs starkare gnista på E85 än på bensin. Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.


Första gången jag vrider på starten så hade jag 11 volt och 160 rpm men det sjunker eftersom. Tror det är svårt att komma upp i 200 rpm i -10, seg olja å kall motor gör att det går tungt.

"Use injector cal." i Engine start - Parameters. <-- Den använder jag.

Angående gnistan så låter det som en rimlig teori. Ska prova knacka ihop stiften..
Provade även koppla startkablar till en annan bil, ingen skillnad.


11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 3:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
Lövet98 skrev:

11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol


Det är polspänning på obelastat batteri

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 10:12 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1404
Ort: Umeå
quattro skrev:
Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.
Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.

Jag hjälper en rally förare med el samt insprutning i hans bil och för några veckor
sen när det var tävling här i stan och dag 2 när bilen startades i parc ferme så var det -8.
En av få gånger den bilen har startats kall, alltid använt motorvärmare.

Och tittar man i loggen så är motorvarvet kring 140 rpm och batterispänningen
sjunker till 10,2 volt vid startögonblicket.

Och vi har snickrat ihop en lösning med truckhandske på som sitter på huvudströmbrytaren och
ett extra batteri som föraren tar med sig när bilen startades .

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 12:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 265
The skrev:
Lövet98 skrev:

11V låter väl lite väl lågt är batteriet dåligt? :scratch:

Hittade de här när jag googla lite:

Kapacitet - spänning
0% - 11,92 volt
10% - 12,00 volt
20% - 12,08 volt
30% - 12,16 volt
40% - 12,24 volt
50% - 12,32 volt
60% - 12,40 volt
70% - 12,48 volt
80% - 12,56 volt
90% - 12,64 volt
100% - 12,72 vol


Det är polspänning på obelastat batteri


Joo de vet jag men spänningen ska väl inte gå ner till 11V när man försöker starta? De med kapaciteten tänkte jag att han kanske kunde prova mäta sitt batteri och jämföra för att se om de är i dåligt skick. Jag är ingen expert på batterier därför jag frågar om 11V är lågt vid start eller "normalt"

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 2:45 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Det är sällan spänningen är över 11 Volt när man drar på startmotorn om det inte är ett riktigt fräscht batteri med god startström.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 2:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 382
Ort: Borås
Gick segt att bogsera igång den också, helt död och sen efter några minuters bogsering så hoppar den plötsligt igång. Inte så att den håller på att småpoffa/halvt vakna till liv för att sedan efter ett tag börja gå rent vilket jag hade förväntat mig utan efter att den tände första gången så hoppade den igång direkt.

Det tolkar jag som ett tydligt tecken på att det faktiskt är tändningen som är problemet. Jag har ett antal gånger varit med om att man mal på startmotorn utan en enda liv i motorn, sen precis när man släpper startmotorn - innan motorn hunnit stanna - så spritter den igång. När motorn är seg o tung att dra runt så kan startmotorn ta så mycket kraft att den som blir kvar inte räcker för en ordentlig gnista. En taktik kan då vara att bara göra väldigt korta startförsök.

Tändningen under startmomentet skall ställas separat precis som bränslet, under "engine start parameters", "Cranking ign. angle". Vad har du där?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 3:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
Går verkligen styrsystemet in i Cranking? eller dör ECU pga för låg spänning?
Varit med om att threshold gränsen för cranking aldrig uppnåtts pga för seg motor eller dåligt med kräm till startmotor, så ECU skickar varken på soppa eller tändning.
Är det riktigt dålig spänning så kan ECU reboota under cranking.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2018 4:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 382
Ort: Borås
Från Engine Start Parameters fönstret:
Cranking threshold - If the engine RPM is higher than Cranking threshold value, the EMU will change state from Cranking to Afterstart and the fuel dose will be calculated based on the VE table
Engine stall rev. limit - The engine RPM below which the EMU stops executing ignition and fuel injection
Cranking ign. angle - Ignition angle during cranking


Alexander, ja, styrsystemet går definitivt in under cranking. Men du har en punkt. Om "Engine stall rev. limit" ligger lägre än det varvtal som motorn har under cranking så blir det nog som du säger att man varken får gnista eller bränsle.

Själv har jag 400 som cranking threshold, 60 som engine stall rev limit och 10 som cranking ign. angle. Det innebär att mellan 60 och 400 rpm så får man bränsle och gnista och tändpunkten ligger på 10 grader. Har fungerat för mig iaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 05, 2018 5:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Jag återkommer ikväll med lite inställningar :)

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 7:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Kadett4wd skrev:
Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.



DTA har bara ett primevärde, dvs den är inte temp beroende. Sätter du 10ms så är det 10ms oavsett temp vilket är ganska orealistiskt.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 8:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
Hejsan.

Det är inte lätt att få bilen att starta i minusgrader med så små spridare men vi gör ett försök :)

NR 1 Din Dwell på spolarna är alldeles för låg, titta nedan för ett exempel på Dwelltid på M54 spolarna.

Bild

NR 2 Lättare att starta din bil i wastespark, såg att du hade försökt detta men missat halva rotationsvarvet, här är korrekt :)
(Den övergår till sekventiellt så fort motorn startat)

Bild

Testa ändra din kamsynk till 1 tooth när du ändå är igång.

Bild


Ändra även till batch all injectors och lägg på 4 grader tändning.

Bild


Start och prime table


Bild




Se till att ha bra kräm på batteriet.
Glöm inte fylla i ditt AFR/lambda table då det styr din bränslemapp.


EXEMPEL

Bild

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 09, 2018 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Mattias J skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag fipplade länge med det är i kaputten.
Till slut snurrade den igång på bara ett par motorcykler utan att röra gasen ned till -15grader.
Nu hade jag ett annat sprut så det är lite andra justeringar, men det kan ge tips.

Jag ökade bränsleberikning under första tio motorcyklerna med 700%(utöver normala tempkorrigeringen), som snabbt rampades ned till 200% efter detta.
Jag hade även en 10ms lång primepuls.
Sen adderade jag mer laddning för tändspolarna då volten sjönk då man körde på starten.
Men det jag fick mickla med mest var tomgångsmotorn, för att ge den lagom mängd syre till olika förhållanden.
Sen direkt efter den startade så drog jag upp tomgången mot 2000rpm för att snabbt bränna ren stiften.
Tomgången rampades ned mot 1100rpm tills den var uppe i ca 50grader.

Jag hade ju även 10.5-1 i komp, det bygger lite mer värme i luften då man vevar på starten.



DTA har bara ett primevärde, dvs den är inte temp beroende. Sätter du 10ms så är det 10ms oavsett temp vilket är ganska orealistiskt.


Känns oväsentligt då den ruskade igång plättlätt i alla möjliga tempraturer =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010