Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hall problem vems.
InläggPostat: mån mar 26, 2018 8:43 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 36
Hej hej. Har ett VEMS som jag kör hall givare på veven.
Det är en vag 60-2,
Men, när jag kör på starten så slår den mellan 150 och 300 rpm. På cps hemsida står det att det ska vara ett motstånd och en kondensator inkopplat. Är detta problemet eller går det att köra vems utan dessa.
Problemet jag har är att spridarna inte öppnar så tänker mig att det är min svajande rpm som spökar.
Trigger log ser okej ut vad jag kan se.
Soppa pumpen går vid start, spridarna kan jag dra manuellt via test.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hall problem vems.
InläggPostat: mån mar 26, 2018 8:50 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 36
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hall problem vems.
InläggPostat: mån mar 26, 2018 9:15 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Ta genast bort säkringen för spridarna och koncentrera dig på att först skjuta tändningen på rätt ställe. Du har inte en korrekt inställning för att skjuta mer än en cylinder.

Uppgradera även firmware. Vad står före serienumret i alla filer du kan skapa från programmet (vemscfg, vemslog)? Står det 'n' eller 'u'. Den första gör att du kan köra upp till firmware 1.2.11, den senare kör du in 1.2.38. Sen trycker du på "verify config", en liten knapp med en "bock". Den listar oegentligheter, försöka ta bort alla eller utgå från en config från en fungerande bil.
Du kan maila mig kan jag skicka en men du måste verifiera att tändningen står rätt.


I triggerloggen ska dom gröna strecken (tänd-händelser) vara på toppen av de små vågorna du ser (kolv i kompression). Du har uppenbarligen en 5-cylindrig motor.
Det ska inte behövas något motstånd och kondensator för att ansluta Hall-givare. Styrboxen måste vara byggd för rätt typ av givare, VR eller Hall (står i papperen som följer med). Men den fungerar uppenbarligen precis som den ska just nu, men jag ser ingen kamsynk?

Bild

Vilken firmware kör du? Lägg upp en "error report", hjälp-menyn i VemsTune, så får du en länk där vi kan hitta config-filer och man kan lägga upp mer data.
Om du lägger upp en log där av när du drar på starten så lär det berätta vad styrsystemet tycker om läget.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hall problem vems.
InläggPostat: mån mar 26, 2018 11:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 36
Kollar ikväll efter jobbet. Ska komplettera angående tändningen. Det är en 7a motor som är orginal med spole och fördelare. Altså inte cop. Men jag återkommer ikväll.
Aldrig grejat med sprut så behöver nog all hjälp jag kan få.
Måste jag ha camsynk? Det finns ju hall i fördelaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hall problem vems.
InläggPostat: mån mar 26, 2018 9:37 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Med 5 cyl måste du ha kamsynk, koppla in den.

Motorstyrningen vet ju inte var rotorn står i fördelaren, det är 50/50 vilket vevaxelvarv som är tändläge, så styrsystemet skjuter gnistan vid fel tidpunkt.
Det är annat om du triggar enbart från fördelaren som på de gamla motorerna.

Du måste ange att använda 5 "tändutgångar", och välja samma utgång på alla 5 rader i tändutgångs-tabllen (Ignition outputs visual).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hall problem vems.
InläggPostat: tis mar 27, 2018 10:23 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 36
La in nyare firmware och då verkar det som att rpm är stabil, okej, hade nämligen gnista på första cylindern. Inbillade mig att det var på alla. Men såg att att det inte fanns på dom andra. Kopplar in camsynk ikväll så återkommer jag med nästa problem! Haha


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Urban Lindström och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010