Hall problem vems.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Hall problem vems.

Inlägg av Lurveen »

Hej hej. Har ett VEMS som jag kör hall givare på veven.
Det är en vag 60-2,
Men, när jag kör på starten så slår den mellan 150 och 300 rpm. På cps hemsida står det att det ska vara ett motstånd och en kondensator inkopplat. Är detta problemet eller går det att köra vems utan dessa.
Problemet jag har är att spridarna inte öppnar så tänker mig att det är min svajande rpm som spökar.
Trigger log ser okej ut vad jag kan se.
Soppa pumpen går vid start, spridarna kan jag dra manuellt via test.
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Hall problem vems.

Inlägg av Lurveen »

Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hall problem vems.

Inlägg av mattias »

Ta genast bort säkringen för spridarna och koncentrera dig på att först skjuta tändningen på rätt ställe. Du har inte en korrekt inställning för att skjuta mer än en cylinder.

Uppgradera även firmware. Vad står före serienumret i alla filer du kan skapa från programmet (vemscfg, vemslog)? Står det 'n' eller 'u'. Den första gör att du kan köra upp till firmware 1.2.11, den senare kör du in 1.2.38. Sen trycker du på "verify config", en liten knapp med en "bock". Den listar oegentligheter, försöka ta bort alla eller utgå från en config från en fungerande bil.
Du kan maila mig kan jag skicka en men du måste verifiera att tändningen står rätt.


I triggerloggen ska dom gröna strecken (tänd-händelser) vara på toppen av de små vågorna du ser (kolv i kompression). Du har uppenbarligen en 5-cylindrig motor.
Det ska inte behövas något motstånd och kondensator för att ansluta Hall-givare. Styrboxen måste vara byggd för rätt typ av givare, VR eller Hall (står i papperen som följer med). Men den fungerar uppenbarligen precis som den ska just nu, men jag ser ingen kamsynk?

Bild

Vilken firmware kör du? Lägg upp en "error report", hjälp-menyn i VemsTune, så får du en länk där vi kan hitta config-filer och man kan lägga upp mer data.
Om du lägger upp en log där av när du drar på starten så lär det berätta vad styrsystemet tycker om läget.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Hall problem vems.

Inlägg av Lurveen »

Kollar ikväll efter jobbet. Ska komplettera angående tändningen. Det är en 7a motor som är orginal med spole och fördelare. Altså inte cop. Men jag återkommer ikväll.
Aldrig grejat med sprut så behöver nog all hjälp jag kan få.
Måste jag ha camsynk? Det finns ju hall i fördelaren.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hall problem vems.

Inlägg av mattias »

Med 5 cyl måste du ha kamsynk, koppla in den.

Motorstyrningen vet ju inte var rotorn står i fördelaren, det är 50/50 vilket vevaxelvarv som är tändläge, så styrsystemet skjuter gnistan vid fel tidpunkt.
Det är annat om du triggar enbart från fördelaren som på de gamla motorerna.

Du måste ange att använda 5 "tändutgångar", och välja samma utgång på alla 5 rader i tändutgångs-tabllen (Ignition outputs visual).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lurveen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm

Re: Hall problem vems.

Inlägg av Lurveen »

La in nyare firmware och då verkar det som att rpm är stabil, okej, hade nämligen gnista på första cylindern. Inbillade mig att det var på alla. Men såg att att det inte fanns på dom andra. Kopplar in camsynk ikväll så återkommer jag med nästa problem! Haha
Skriv svar