Msd fördelare med vr givare ska triggerhjulet vara magnetisk

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Msd fördelare med vr givare ska triggerhjulet vara magnetisk

Inlägg av dundersmurfen »

En vanlig vr givare är ju nöjd med vanligt järn som triggerpunkter. Varje tand stör magnetfältet i givaren lite och det induceras en spänning som blir en fin signal. Men om nu något har hänt så triggerhjulet blivit magnetiskt, då undrar jag om inte det kan störa, för då har man ju utöver triggertänderna ett roterande magnetfält också som inducerar egna signaler i vr givaren?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Msd fördelare med vr givare ska triggerhjulet vara magne

Inlägg av anglia-61 »

Nu är jag ingen expert på detta, men MSD triggerhjul har väll inopererade magneter.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Msd fördelare med vr givare ska triggerhjulet vara magne

Inlägg av mattias »

Åtminstone vevaxel-triggern har magneter, och resten av hjulet är aluminium (de jag sett).
När triggern sitter i fördelaren så är det väldigt tydliga järn-bitar som passerar en vr-givare, om något ska störa ut det så är det tändsystemet i sig.. Det känns ju sisådär att ha trigger-givaren i en fördelare där åskan går några centimeter ovanför, men det fungerar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Msd fördelare med vr givare ska triggerhjulet vara magne

Inlägg av dundersmurfen »

Ska se om jag får en bild på den nästa gång.. Ska även mäta med oscilloskop på signaler å se om jag blir klokare. Ägaren säger att den baktänder å inte går rent så jag har inte mycket att gå på. Tyvärr kommer man inte åt fördelaren när kompressorn sitter på, å provstarta lite utan kompressorn gick inte för fanns inget insug å nån liten förgasare heller..

Triggerhjulet var iaf en "stjärna" i järn å inga magneter i en alu grej. Tändförstärkaren satt tydligen gömd längst bak i bilen så möjligheter för störningar är nog stor.. vr signal i oskärmad kabel från fördelare till bagage, säkert jämsides kablarna som matar primären på tändspolen.

Tycker också det är en fantastisk grej Mattias, man sätter en vr trigger precis under åskan från rotorn
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar