Felsökning v70R-00

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Felsökning v70R-00

Inlägg av Kulan »

Hejsan jag har en V70R-00 med dom där gröna spridarna original. Jag undrar om dessa har börjat strula. Jag köpte bilen billigt när den gick dåligt. Lång historia kort så visade sig en gammal optimering som strulat. Omprogrammerat till STD så börja bilen gå bra. Sen bytte stift sluta den bluddra vid 4500-5500rpm. Men felkoden på främre lambdasond kvarstår. (p0134). Nu kör ju jag bara äldre bilar eg så vet inte om det är helt enkelt bara så moderna bilar med automat låda uppför sig men såhär upplever jag bilen. Upplever den nästan som att den kan tveka när man åker iväg. Typ från stillastående så går den jättefint på till 50. Men där börjar den tveka och vet som inte vad den riktigt ska göra tills den växlar så kommer den som på vad den ska göra, lite granna, vet inte vad man riktigt ska säga men annars går den bra. Men den ger felkoder, inte i ett visst tillfälle utan det kan komma första resan efter raderad felkod, andra resan, ja riktigt när den vill. Just ja, detta också, om man stått å tankat så kan den starta upp och sen dö i nästa sekund och sen när man väntar nån sekund så startar den å ger felkod direkt bilen startat på lambdasond 1. Redan innan vad en sond har hunnit ha en chans att starta upp känns det som.

Vad jag fått berättat för mig så ska inte en trimning (läs:omprogrammering) kunna börja gå dåligt efter 10år, det ska tydligen komma hyfsat direkt efter trimning. Så om det stämmer så låter det ju som databox. Men jag är även nyfiken, kan det vara spridare som ger olika mycket soppa som gör att lambdasond ger orimliga signaler till databox och därför fuckar upp bränsleblandning för samtliga cyl.

Nyfiken att höra vad ni andra har för idéer.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88