Felsökningstips/hjälp Volvo 960? *LÖST 1/7*
Postat: lör maj 19, 2018 5:40 pm
Hej gott folk!
Finns det någon B6304 Volvo-sexa-expert där ute som kan hjälpa mig med detta mysterium?
Har under en längre tid försökt hjälpa en bekant med en trilskande Volvo 960 3.0 automat från 1991 som ibland går som en påse dynga.
Bilen har gått 34000mil och är en "oförstörd" 1-ägarbil körd av vanliga & trevliga medelålders människor, alltså inget härjat lik!
När bilen går dåligt så är den knappt körbar, speciellt från tomgång upp till 2000rpm då den tvekar, rycker och är orkeslös.
Spärrar man lådan på lågväxel så kan man köra vidare om man håller sig ovanför 3000rpm och är försiktig med gasen.
Symptomen uppträder ibland efter några kilometers körning, ibland vid start med varm motor och ibland från kallstart.
Nästa dag kan den gå helt normalt, jämnt och fint som en rak sexa ska göra.
Felkoder är kollade och nollade (lamp-blinket) och i dagsläget går den dåligt utan att ge felkoder.
Finns tillgång till 2 identiska Volvo 960 3.0 så felsökningen trodde jag skulle vara en lätt match...men icke!
Tur nog blev det ju billigare att kunna flytta över grejerna mellan bilarna istället för att handla nytt.
Har givetvis googlat i flera månader utan att bli klokare, har hittat flera trådar bla. i USA med liknande symptom utan svar på vad felet var.
Följande saker är kollade/bytt:
- Givetvis alla tändstift, olja, luft & bränslefilter.
- Alla 6 tändspolarna + gnistan är även kollad med förlängningskabel & stroblampa (stabil gnista även då den går dåligt).
- Kompressionen är kollad och var jämn och bra.
- Luftmassemätare (Har växlat mellan 5-6 stycken som fungerar på andra bilar).
- Lambdasonden är ny pga tidigare felkod & kontakterna/kablaget vid lådan är rengjort/kollat.
- Batteri och generator (Har även testat utan multirem för att utesluta att generatorn stör).
- TPS-givare samt insugsslang med tomgångsmotor.
- Gasspjället är kontrollerat och rengjort samt även vevhusslangarna.
- Inga vacuumläckage, alla slangar är kontrollerade.
- Alla 6 bränslespridarna samt bränsletrycksregulatorn.
- Motorjord & chassiejord är kollat/rengjort/kompletterat med extra jordkablar.
- Tändspolarnas kontakter/kablar är kollade och vid behov repade (stabil gnista är verifierad).
- Bränslepumpsrelä är bytt och samtliga säkringar/reläer är granskade.
- Förpumpen i tanken är bytt till ny och ledningar/slangar är kollade.
- Olika reläer i motorrummet är bytt utan resultat.
- Kablar bakom toppen är kollade + jordpunkter rengjorda.
- Kolkanistern har kopplats bort för att testa om det påverkar & tankluftningen fungerar.
- Kontakten till luftmassemätaren är kollad och stiften/kablarna ser ok ut.
- Tidigare är det bytt växellägesgivaren på automatlådan men det borde inte inverka på motorns gång.
Den här 1-ägarbilen som är försiktigt körd i 34000mil har haft en del andra konstigheter tidigare, säkringar till instrumentpanelen har gått ibland, lådan har spökat även efter bytet av växellägesgivaren (pilarna har ibland blinkat), vissa lampor i instrumentpanelen har lyst svagt (därav misstanken om batteri/generatorproblem), felkoder kommer och går sporadiskt varav en felkod inte gick att hitta överhuvudtaget (kod 4-1-1), läcker olja från framkant av motorn troligtvis packbox/packning, den tickar lite på tomgång antagligen pga milen/oljebytena men inget onormalt i mina härdade öron + att den blir tyst när den är genomvarm.
När den går som den ska så verkar alla 204hk vara hemma, går mjukt och silkeslent.
Det är ju något mystiskt med dessa sexor då man läser om "lawn-mower syndrome", alltså att dom kan vara stört omöjliga att starta om man bara ska flytta bilen några meter och slår av den INNAN den fått upp tempen, vissa spekulerar i att ventiler fastnar och andra konstigheter som verkar höra hemma i fablernas värld.
Har faktiskt råkat ut för detta 1 gång med denna bilen, flyttade den 10 meter på gården och slog av den innan tempen var uppe = extremt svårstartad därefter!
Lät som att det fattades komp och när jag sen fick liv i den rök det som själve f-n...vad är detta för konstruktion egentligen?
Tacksam för råd/tips/funderingar om detta mysterium!
Finns det någon B6304 Volvo-sexa-expert där ute som kan hjälpa mig med detta mysterium?
Har under en längre tid försökt hjälpa en bekant med en trilskande Volvo 960 3.0 automat från 1991 som ibland går som en påse dynga.
Bilen har gått 34000mil och är en "oförstörd" 1-ägarbil körd av vanliga & trevliga medelålders människor, alltså inget härjat lik!
När bilen går dåligt så är den knappt körbar, speciellt från tomgång upp till 2000rpm då den tvekar, rycker och är orkeslös.
Spärrar man lådan på lågväxel så kan man köra vidare om man håller sig ovanför 3000rpm och är försiktig med gasen.
Symptomen uppträder ibland efter några kilometers körning, ibland vid start med varm motor och ibland från kallstart.
Nästa dag kan den gå helt normalt, jämnt och fint som en rak sexa ska göra.
Felkoder är kollade och nollade (lamp-blinket) och i dagsläget går den dåligt utan att ge felkoder.
Finns tillgång till 2 identiska Volvo 960 3.0 så felsökningen trodde jag skulle vara en lätt match...men icke!
Tur nog blev det ju billigare att kunna flytta över grejerna mellan bilarna istället för att handla nytt.
Har givetvis googlat i flera månader utan att bli klokare, har hittat flera trådar bla. i USA med liknande symptom utan svar på vad felet var.
Följande saker är kollade/bytt:
- Givetvis alla tändstift, olja, luft & bränslefilter.
- Alla 6 tändspolarna + gnistan är även kollad med förlängningskabel & stroblampa (stabil gnista även då den går dåligt).
- Kompressionen är kollad och var jämn och bra.
- Luftmassemätare (Har växlat mellan 5-6 stycken som fungerar på andra bilar).
- Lambdasonden är ny pga tidigare felkod & kontakterna/kablaget vid lådan är rengjort/kollat.
- Batteri och generator (Har även testat utan multirem för att utesluta att generatorn stör).
- TPS-givare samt insugsslang med tomgångsmotor.
- Gasspjället är kontrollerat och rengjort samt även vevhusslangarna.
- Inga vacuumläckage, alla slangar är kontrollerade.
- Alla 6 bränslespridarna samt bränsletrycksregulatorn.
- Motorjord & chassiejord är kollat/rengjort/kompletterat med extra jordkablar.
- Tändspolarnas kontakter/kablar är kollade och vid behov repade (stabil gnista är verifierad).
- Bränslepumpsrelä är bytt och samtliga säkringar/reläer är granskade.
- Förpumpen i tanken är bytt till ny och ledningar/slangar är kollade.
- Olika reläer i motorrummet är bytt utan resultat.
- Kablar bakom toppen är kollade + jordpunkter rengjorda.
- Kolkanistern har kopplats bort för att testa om det påverkar & tankluftningen fungerar.
- Kontakten till luftmassemätaren är kollad och stiften/kablarna ser ok ut.
- Tidigare är det bytt växellägesgivaren på automatlådan men det borde inte inverka på motorns gång.
Den här 1-ägarbilen som är försiktigt körd i 34000mil har haft en del andra konstigheter tidigare, säkringar till instrumentpanelen har gått ibland, lådan har spökat även efter bytet av växellägesgivaren (pilarna har ibland blinkat), vissa lampor i instrumentpanelen har lyst svagt (därav misstanken om batteri/generatorproblem), felkoder kommer och går sporadiskt varav en felkod inte gick att hitta överhuvudtaget (kod 4-1-1), läcker olja från framkant av motorn troligtvis packbox/packning, den tickar lite på tomgång antagligen pga milen/oljebytena men inget onormalt i mina härdade öron + att den blir tyst när den är genomvarm.
När den går som den ska så verkar alla 204hk vara hemma, går mjukt och silkeslent.
Det är ju något mystiskt med dessa sexor då man läser om "lawn-mower syndrome", alltså att dom kan vara stört omöjliga att starta om man bara ska flytta bilen några meter och slår av den INNAN den fått upp tempen, vissa spekulerar i att ventiler fastnar och andra konstigheter som verkar höra hemma i fablernas värld.
Har faktiskt råkat ut för detta 1 gång med denna bilen, flyttade den 10 meter på gården och slog av den innan tempen var uppe = extremt svårstartad därefter!
Lät som att det fattades komp och när jag sen fick liv i den rök det som själve f-n...vad är detta för konstruktion egentligen?
Tacksam för råd/tips/funderingar om detta mysterium!