Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 5:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör maj 19, 2018 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Hej gott folk!

Finns det någon B6304 Volvo-sexa-expert där ute som kan hjälpa mig med detta mysterium?
Har under en längre tid försökt hjälpa en bekant med en trilskande Volvo 960 3.0 automat från 1991 som ibland går som en påse dynga.
Bilen har gått 34000mil och är en "oförstörd" 1-ägarbil körd av vanliga & trevliga medelålders människor, alltså inget härjat lik!
När bilen går dåligt så är den knappt körbar, speciellt från tomgång upp till 2000rpm då den tvekar, rycker och är orkeslös.
Spärrar man lådan på lågväxel så kan man köra vidare om man håller sig ovanför 3000rpm och är försiktig med gasen.
Symptomen uppträder ibland efter några kilometers körning, ibland vid start med varm motor och ibland från kallstart.
Nästa dag kan den gå helt normalt, jämnt och fint som en rak sexa ska göra.
Felkoder är kollade och nollade (lamp-blinket) och i dagsläget går den dåligt utan att ge felkoder.
Finns tillgång till 2 identiska Volvo 960 3.0 så felsökningen trodde jag skulle vara en lätt match...men icke! :(
Tur nog blev det ju billigare att kunna flytta över grejerna mellan bilarna istället för att handla nytt.
Har givetvis googlat i flera månader utan att bli klokare, har hittat flera trådar bla. i USA med liknande symptom utan svar på vad felet var.

Följande saker är kollade/bytt:
- Givetvis alla tändstift, olja, luft & bränslefilter.
- Alla 6 tändspolarna + gnistan är även kollad med förlängningskabel & stroblampa (stabil gnista även då den går dåligt).
- Kompressionen är kollad och var jämn och bra.
- Luftmassemätare (Har växlat mellan 5-6 stycken som fungerar på andra bilar).
- Lambdasonden är ny pga tidigare felkod & kontakterna/kablaget vid lådan är rengjort/kollat.
- Batteri och generator (Har även testat utan multirem för att utesluta att generatorn stör).
- TPS-givare samt insugsslang med tomgångsmotor.
- Gasspjället är kontrollerat och rengjort samt även vevhusslangarna.
- Inga vacuumläckage, alla slangar är kontrollerade.
- Alla 6 bränslespridarna samt bränsletrycksregulatorn.
- Motorjord & chassiejord är kollat/rengjort/kompletterat med extra jordkablar.
- Tändspolarnas kontakter/kablar är kollade och vid behov repade (stabil gnista är verifierad).
- Bränslepumpsrelä är bytt och samtliga säkringar/reläer är granskade.
- Förpumpen i tanken är bytt till ny och ledningar/slangar är kollade.
- Olika reläer i motorrummet är bytt utan resultat.
- Kablar bakom toppen är kollade + jordpunkter rengjorda.
- Kolkanistern har kopplats bort för att testa om det påverkar & tankluftningen fungerar.
- Kontakten till luftmassemätaren är kollad och stiften/kablarna ser ok ut.
- Tidigare är det bytt växellägesgivaren på automatlådan men det borde inte inverka på motorns gång.

Den här 1-ägarbilen som är försiktigt körd i 34000mil har haft en del andra konstigheter tidigare, säkringar till instrumentpanelen har gått ibland, lådan har spökat även efter bytet av växellägesgivaren (pilarna har ibland blinkat), vissa lampor i instrumentpanelen har lyst svagt (därav misstanken om batteri/generatorproblem), felkoder kommer och går sporadiskt varav en felkod inte gick att hitta överhuvudtaget (kod 4-1-1), läcker olja från framkant av motorn troligtvis packbox/packning, den tickar lite på tomgång antagligen pga milen/oljebytena men inget onormalt i mina härdade öron + att den blir tyst när den är genomvarm.
När den går som den ska så verkar alla 204hk vara hemma, går mjukt och silkeslent.

Det är ju något mystiskt med dessa sexor då man läser om "lawn-mower syndrome", alltså att dom kan vara stört omöjliga att starta om man bara ska flytta bilen några meter och slår av den INNAN den fått upp tempen, vissa spekulerar i att ventiler fastnar och andra konstigheter som verkar höra hemma i fablernas värld.
Har faktiskt råkat ut för detta 1 gång med denna bilen, flyttade den 10 meter på gården och slog av den innan tempen var uppe = extremt svårstartad därefter!
Lät som att det fattades komp och när jag sen fick liv i den rök det som själve f-n...vad är detta för konstruktion egentligen?

Tacksam för råd/tips/funderingar om detta mysterium! :mrgreen:

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Senast redigerad av Larsson_200TQ sön jul 01, 2018 6:05 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 19, 2018 9:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1248
Ort: Varberg
Utan att va insatt i dom 6:orna, är vevaxelsensor/trigger kollad?
Tempgivare, är det samma för instrument och ECU?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 6:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Nej, dom sakerna är inte kollade än, tack för tipsen.

Finns ju en givare uppe på sprängkåpan och så har man ju kamaxelgivaren bakpå toppen, väldigt trångt där bakom.
Kamaxelgivaren måste man tydligen ha nåt specialverktyg för att få pressat in, läste på nåt forum att det var ett 2 dagars jobb så det väntar jag helst med.
Tempgivaren sitter också bakom toppen men det har inte känts som ett sådant problem, har haft flera bilar tidigare där tempgivare gett upp.
Har aldrig sett några givarfel på felkoderna men vet inte om det ska synas där heller..?

Man har ju tagit dom enkla sakerna först som man bör göra och det finns ju en massa saker kvar att kolla.
Knacksensorerna kanske kan inverka på nåt, kan vara dåliga kablar/kabelstam eller kanske defekt styrbox?

Har fortfarande förhoppningen att hitta ett enkelt fel innan man river ur hela bilen.. 8)

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 9:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1454
Det där med ventilerna är inga fabler utan ett välkänt fenomen. Om jag kommer ihåg rätt så fastnar inte ventilerna utan det blir för mycket olja i tryckarna. Som följd så tvättas oljefilmen i cylindrarna bort när inte motorn startar, vilken gör den än mer svårstartad.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 12:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 617
Ort: Ljusdal
Långskott, lösa delar i avgassystem/katalysator som blockerar ibland? Haft en 240 med det problemet, gav inga felkoder, den stannade helt ibland, så inte exakt samma symptom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2018 6:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Angående oljan i tryckarna så är ju det märkligt på en sliten långmilad motor som dessutom tickar vid kallstart.
Kanske en rejäl motorsköljning skulle hjälpa + några täta oljebyten.

Att avgassystemet skulle vara blockerat känns heller inte som någon trolig orsak.
Visst är det gamla grejer men inget skrammel från katten eller dåliga avgasvärden har noterats.
Sen att den går bättre högre upp i registret tyder ju också på att det inte är blockerat, ju mer varv desto mer luft & avgaser passerar ju..

Synd att jag inte kom mig för att filma ett klipp på hur den beter sig men man kanske fixar det nån dag under veckan.

Tack för all input så här långt! :thumbright:

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 02, 2018 9:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Ny dag - ny felsökning på 960:n...

Tog nyss ner katalysatorn för att säkerställa att den inte är blockerad/trasig invändigt och inget fel där.
Kan lysa med ficklampa genom innandömet och tryckluft flödar genom den så det är absolut inget fel där heller.
Har en ny universal 2,5" kat hemma men vägrar byta då det inte är nåt fel på denna, den ska fungera.

Har fått felkod 212 några gånger när den gått riktigt dåligt och koden säger felaktig/utebliven signal från lambdasonden.
Lambdasonden är bytt till en ny originalsond från Volvo (dyr) och kablar/kontakter är i sin ordning.
Möjligen pyttelite oxid på ett av hon-stiften till lambdakontakten men inget som borde inverka, ska rengöra där senare.

Vet nån om den tjocka gröna separata kabeln till lambdan brukar ha problem?
Antar att det är jordningen, kabeln på lambdan är svart som ansluts till den gröna.
Lambdan har alltså 2 vita kablar till det fyrkantiga kontaktstycket samt en separat svart kabel med flatstift (som sedan blir grön).

Kan det vara lönt att prova sätta en till jordkabel endast för lambdan? :?:
Kanske måste sprätta upp höljet och följa kablarna in i kabelstammen...åsikter?

Är ju van att skruva med riktigt misshandlade Audi 200:or men får inte fason på den här 1-ägar Volvon, frustrerande!
Ska man verkligen bli knäckt av en Volvo 960 vid 40-års ålder, det trodde jag INTE...hahaha? :doh:

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 02, 2018 10:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1454
Svart från lambdan är signal. Vita är värmningen. Finns det en grå så är den jord. Förstås kan jordningen vara dålig men det borde inte inverka så mycket. Tips, när du mäter upp sensorer o. dyl., mät vid boxen så ser du att infon verkligen kommer fram.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 02, 2018 10:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Ok, den här sonden har 2 vita och en svart kabel.
Ska svetsa ihop katten och främre rören nu och sen montera tillbaka allt.

Ska lägga upp en video sen när den börjar gå dåligt.

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 02, 2018 4:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Japp, nu trodde man att felet var funnet - men icke!

Vid kontrollmätning av stiften till lambdakontakten så gick den rosa kabeln av.
Var så ärgat där kabeln var pressad i stiftet så den helt enkelt lossnade.
Bilens lambdakablar är alltså 1 rosa, 1 svart och 1 grov grön som är separat.
Trodde givetvis att jag äntligen funnit felet och efter byte av kontakten till en med nya stift så gick bilen bra!
Backade ut den och lät den bli varm, den gick verkligen fint och jämnt och jag var redo för en provtur.
Slog av bilen och lät den stå i 10 minuter, startade den sen och då gick den dåligt åter igen!!! GAAH!

Här är en video av hur den går, lika dåligt som tidigare: https://youtu.be/Fsh7MZTM7rs
Man kan pumpgasa upp den i varv men fäller man gasen i botten står den bara och bluddrar..

Alltså man kan ju bli totalt galen!! :alcoholic:

Det måste ju vara värmerelaterat? Men vad? Spolar och givare och reläer är bytt..
För nya läsare så finns allt som är bytt/kollat i översta inlägget, låång lista!

Jag blir oerhört tacksam om någon kan tipsa om HUR man driver ur dessa demoner ur fordonet!

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 10, 2018 10:24 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Nu är samtliga kontakter till tändspolarna reparerade och bytt till nya rundstiftshylsor med krympslang.
Kablarnas höljen var ju spruckna och trådarna syntes så det behövde ändå åtgärdas.
Nya stift skruvades också i men bilen går EXAKT lika dåligt som tidigare... :shock:

Har någon behövt byta typ styrbox eller liknande på någon 940-960?
Är det vanligt att styrboxar går sönder på dessa efter 34000 mil eller?
Börjar vara hopplöst detta...

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 01, 2018 6:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Felet hittat, problemet löst!

Hade bilen på tomgång då den gick dåligt och testade att knacka försiktigt på pumpen under bilen med en hammare.
Efter ett lätt knack på armaturen så hördes tydligt hur tomgången ändrades och bilen gick helt normalt!
Otroligt! Pumpen är alltså sliten men levererar ändå just tillräckligt med bränsle för att hålla igång den på tomgång.
Hammarslaget gör väl att den ruskas om lite och börjar pumpa som vanligt igen.

Blir att beställa en ny pump imorgon, så otroligt skönt att man hittat felet! 8)

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Micke K och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010