Volvo tvåhastighets elfläkt

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Kent Holmgren »

Hej
Är det någon här som har koll på hur volvos två hastighets elfläktar Funkar och bör kopplas?
Kommar att montera en sådan på min cheva och frågan är,
Behöver den vara avsäkrad? och i så fall hur många amp?
Måste både hög och lågfart var på för att köra högfart?

Någon som har tips på en tvåpolig termoswitch att styra fläkten med, min termostat är på 89 grader så den bör ju inte gå igång innan det?

Kent
För lite tid
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av psa »

Jag är osäker på om det finns flera typer, men den jag har är två-pols (från 850) och jag kör enbart det höga steget.
Den behöver definitivt säkring och relä, dom drar hiskeligt med ström.
Själv kör jag med kyl till AC bilar i min gamle Volvo, det borde gå att sätta den termokontakten i de flesta kyl om det går att borra den storleken på hål.
AndreasOstman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons mar 02, 2016 9:47 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av AndreasOstman »

Vi kör 850 och 940 fläkt i våra drifting bilar, vi kör på höga läget.
Dom drar mycket ström i starten.
40a har vi säkrat av med. Under det så brann säkringen.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Lövet98 »

850/940 fläkten har jag mätt upp med tångamperemeter och den drar inte så sjukt mycket ström som alla säger, vid start på höga läget så peakar den upp mot ca 72A men sen går den snabbt ner på ca 25-30A vid kontinuerlig drift :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Steve »

Och det är inte mycket menar du? :) Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Lövet98 »

Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? :) Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet :scratch: Vad tål inte ett 30A relä av i längden? :)
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Kent Holmgren »

Tack för bra tips.
Min tanke var om man kunde köra den i två steg
Så den startar på lägsta hastigheten och om värmen fortsätter
Att öka så skulle höga hastigheten gå in.
Har sökt runt en del om termokontakter men inte hittat någon lämplig än.
Ang relän så finns det kraftigare än 30amp som verkar vara det vanligaste.
Jag tänkte använda en säkrings/relälåda från ebay till att samla allt i.
Var lite mer intreserad av amp på säkringar då dom inte verkar var avsäkrade på std bilar.
Kommer att prova 40amp.
Men hur funkar det på std bilar med hög och lågfart
Växlar den mellan dom eller är båda på samtidigt på högfart?

Kent
För lite tid
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av anglia-61 »

Kraftigare reläer är ju inget konstigt.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2191694352
Finns även bosch och andra kända tillverkare om man inte vill ha ett omärkt kinarelä.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av The »

Närmare 1000w är ju en hel del ändå
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av redheat »

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Steve »

Lövet98 skrev:
Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? :) Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet :scratch: Vad tål inte ett 30A relä av i längden? :)
Kolla gärna vad vanliga Spal-fläktar drar. Jag har den största(tror jag) med kraftigare motor och den ska dra typ 22A och deras vanliga fläktar drar inte i närheten av det. Rymdes tyvärr inte en Volvofläkt i min bil annars hade det blivit en sån
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Lövet98 »

Lövet98 skrev:
Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? :) Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet :scratch: Vad tål inte ett 30A relä av i längden? :)
Kolla gärna vad vanliga Spal-fläktar drar. Jag har den största(tror jag) med kraftigare motor och den ska dra typ 22A och deras vanliga fläktar drar inte i närheten av det. Rymdes tyvärr inte en Volvofläkt i min bil annars hade det blivit en sån[/quote]

Ska mäta vad min spal fläkt drar vid start vid nåt tillfälle så får vi se :thumbright:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av mauser240 »

Vad mäter du strömmen med? 72 A peak tycker jag låter väldigt lite. Är inte ovanligt med en startström på 10 gånger märkströmmen.

Ett 30 A relä torde heller inte ta skada fast strömmen når t.ex. 100 A under slutögonblicket, problemet kommer om du har strömmen en längre tid eller under brytögonblicket. Dock har ju Volvo själv alltid i lågfarten först vilket ju fungerar som en mjukstart.

Om man avsäkrar eller inte är en smaksak men jag skulle aldrig lägga mig precis på gränsen ifall en bränd säkring kan förstöra ett race eller en motor. Då är det t.o.m. bättre med en liten kabelbrand.

Och kör man Volvos relä går det bra att köra båda hastigheterna samtidigt. Hur det är med själva fläkten vet jag faktiskt inte.
//MartinL
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av Lövet98 »

mauser240 skrev:Vad mäter du strömmen med? 72 A peak tycker jag låter väldigt lite. Är inte ovanligt med en startström på 10 gånger märkströmmen.

Ett 30 A relä torde heller inte ta skada fast strömmen når t.ex. 100 A under slutögonblicket, problemet kommer om du har strömmen en längre tid eller under brytögonblicket. Dock har ju Volvo själv alltid i lågfarten först vilket ju fungerar som en mjukstart.

Om man avsäkrar eller inte är en smaksak men jag skulle aldrig lägga mig precis på gränsen ifall en bränd säkring kan förstöra ett race eller en motor. Då är det t.o.m. bättre med en liten kabelbrand.

Och kör man Volvos relä går det bra att köra båda hastigheterna samtidigt. Hur det är med själva fläkten vet jag faktiskt inte.
Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt

Inlägg av mauser240 »

Lövet98 skrev:Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.
Jag undrade snarare vad du har för tångamperemätare som mäter peak-värde. Någon dyrare grej kanske?
//MartinL
Skriv svar