Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 30, 2018 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 265
mauser240 skrev:
Lövet98 skrev:
Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.


Jag undrade snarare vad du har för tångamperemätare som mäter peak-värde. Någon dyrare grej kanske?


Jaha kör med biltemas så in jätte dyr. Jag såg bara att precis när fläkten starta drog den 72A sen gick de ner till typ 25A därför jag sa att 72A va peak strömmen inte att jag har en tångamperemeter som mäter just peak ström :roll:

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 10:31 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 31
Ort: Rolfstorp
Tack för era tips.
Var ute igår och provade att köra fläkten
Med en batteriladdare, och den analoga mätaren
På den visade ca 16a på lågfart och 23-24a på högfart
Startströmmen var en bit över 30a men responstiden på den mätaren gör nog att man inte ser högsta start strömmen.

När jag söker runt på nätet om hur dessa fläktar bör kopplas hittar jag hemritade scheman på både växlande och ström på båda kretsarna funktion.

När jag provade att köra fläkten på både hög och lågfart samtidigt fick motorn ett lite annorlunda ljud jämfört med bara högfarten.
Lät nästan som om den gick lite orent, så detta känns inte rätt.
Kommer att koppla min fläkt växlande och stryra den med en dubbel termokontakt från bmw art nr på mekonomem 23-550617.
Denna sluter vid 91-86 samt 99-94 grader och har m14×1,5 gänga.
Kommer även byta till en 82 grders termostat.

Hoppas detta blir bra.
Kommer tyvär inte ut med denna bilen denna sommar
Men eftersom jag drar om elen i motorrummet så är det ju lika bra att göra detta färdigt.

Krnt

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 4:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 265
Kent Holmgren skrev:
Tack för era tips.
Var ute igår och provade att köra fläkten
Med en batteriladdare, och den analoga mätaren
På den visade ca 16a på lågfart och 23-24a på högfart
Startströmmen var en bit över 30a men responstiden på den mätaren gör nog att man inte ser högsta start strömmen.

När jag söker runt på nätet om hur dessa fläktar bör kopplas hittar jag hemritade scheman på både växlande och ström på båda kretsarna funktion.

När jag provade att köra fläkten på både hög och lågfart samtidigt fick motorn ett lite annorlunda ljud jämfört med bara högfarten.
Lät nästan som om den gick lite orent, så detta känns inte rätt.
Kommer att koppla min fläkt växlande och stryra den med en dubbel termokontakt från bmw art nr på mekonomem 23-550617.
Denna sluter vid 91-86 samt 99-94 grader och har m14×1,5 gänga.
Kommer även byta till en 82 grders termostat.

Hoppas detta blir bra.
Kommer tyvär inte ut med denna bilen denna sommar
Men eftersom jag drar om elen i motorrummet så är det ju lika bra att göra detta färdigt.

Krnt


Volvo har ett specifik relä för just hög och lågfarten borde vara enklast att använda de https://www.l-m-r.se/p/volvo/850/kylsys ... 0-940.html

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
använd volvos relä, när du aktiverar högfarten på det relät så släpper den lågfarten, så båda går inte samtidigt

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 29, 2018 12:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 31
Ort: Rolfstorp
Tackar för tipsen.
Har införskaffat ett volvo relä med tillhörande kablar
Och på dessa satt där säkringar efter reläet.
En till låg och en till hög 30 och 35a.
Styrkontakterna på reläet ska ju jordas. Så jag kommer koppla dom via en termobrytare (23-550612  på mekonomen startar och bryter vid 92-87/97-92)
Samt jorda den tredje pinnen på den via ett vanligt relä som styrs av tändningen.

Tänkte mest om någon annan kan dra nytta av detta

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 29, 2018 9:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
Kommer att tänka på "Magisterns" bränslepumpskoppling som så många kopierat...

Det hette att "om ena pumpen stannar så stannar den andra" när kopplingen i verkligheten innebar att om ena pumpen brände sin säkring så miste andra pumpens relä sin styrspänning.

Beror ju på vad man är ute efter men när det kommer till så kritiska funktioner så ger jag min röst åt principen "KISS".

D.v.s., i fläktfallet, lämna bort (åtminstone) det sistnämnda relät.

I pumpfallet, styr pumparna via sprutet (via differentialtryck) eller via (differential)tryckbrytare.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 30, 2018 3:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 31
Ort: Rolfstorp
Jo håller med att det är bättre med färre grejer som kan krångla.
Men i mitt fall vill jag inte att fläkten ska gå då bilen är avstängd.
I en gammal trött cheva med en liter effekt på ca 33hk
Så hinns det med att hålla koll så allt funkar, men på en snabb bil är det ju lite skillnad.

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010