Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Inlägg av Jesper_w »

Hallå,

Jag har en Audi 1,8TsQ år 2000 som jag tänkte byta turbo på, större spridare osv. Problemet är att jag egentligen vill byta sprut på den men bibehålla alla originalfunktioner jag vill fortfarande kunna besiktiga den. Den har elektriskt spjäll original.

Jag ser följande framför mig.


*Chippa vilket jag egentligen inte vill för då kan jag inte själv göra ändringar, man blir rätt låst och det kan bli dyrt

*Piggyback, kanske men vad ska jag ha isf? Samt jag tror att det finns en risk för att originalsystemet motverkar ändringar man gör

*Standalone, vilket jag är mest sugen på men jag vet som sagt inte hur jag ska bete mig när jag kopplar in det


Jag vill hålla någon form av budget och jag vet att det finns PnP sprut ett flertal olika som startar på ca 15000:- vilket är för dyrt för det här projektet. Nira I7 har jag hittat till väldigt rimliga pengar och det ska stödja E-gas osv men kan vara krångligt att mappa iordning.

Kan jag enkelt ersätta originalboxen med ett eftermarknadssprut? Eller går det att koppla det parallellt med original ECU "enkelt" och bara köra soppa och tändning (ev laddtrycksstyrning) och få det att fungera?

Skulle verkligen vilja få hjälp med detta! Hur går jag vidare? Vet någon hur man gör enklast?

Mycket tacksam för input!


Mvh Jesper
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Inlägg av magnaten »

Har för mej att Aem har nåt du kan mecka dit parallelt, kollade på sånt men de skulle inte funka för mej med direktinsprutning,så jag åkte på ett syvecs pnp istället
kör 5-axligt
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Inlägg av Jesper_w »

Big Al skrev:d är det för original funktioner du vill behålla? Kan inte minnas att de är så mycket mer än immo som går från boxen.


Jag vet faktiskt inte vad som går via boxen, om det finns något CAN-BUS eller inte i bilen. Jag vill ha hela instrumenthuset, AC-funktionen, inga OBD larm, men jag vet inte hur det sitter ihopkopplat på den här bilen.

Det är just det jag försöker förstå, jag vill inte jacka ur boxen och sedan inte få igång funktionerna igen.
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Inlägg av Jesper_w »

För övrigt sitter det ett typ car guard larm monterat jag vet inte om det finns immo eller inte original på bilen.
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Kombinera originalbox med eftermarknassprut

Inlägg av turb00le »

Har du kikat på nefmoto forumet? Det finns ratt mycket dokumentation på det där sprutet så det går att mappa om och modifiera själv.

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk
Skriv svar