Kombinera originalbox med eftermarknassprut
Postat: ons jul 25, 2018 8:49 am
Hallå,
Jag har en Audi 1,8TsQ år 2000 som jag tänkte byta turbo på, större spridare osv. Problemet är att jag egentligen vill byta sprut på den men bibehålla alla originalfunktioner jag vill fortfarande kunna besiktiga den. Den har elektriskt spjäll original.
Jag ser följande framför mig.
*Chippa vilket jag egentligen inte vill för då kan jag inte själv göra ändringar, man blir rätt låst och det kan bli dyrt
*Piggyback, kanske men vad ska jag ha isf? Samt jag tror att det finns en risk för att originalsystemet motverkar ändringar man gör
*Standalone, vilket jag är mest sugen på men jag vet som sagt inte hur jag ska bete mig när jag kopplar in det
Jag vill hålla någon form av budget och jag vet att det finns PnP sprut ett flertal olika som startar på ca 15000:- vilket är för dyrt för det här projektet. Nira I7 har jag hittat till väldigt rimliga pengar och det ska stödja E-gas osv men kan vara krångligt att mappa iordning.
Kan jag enkelt ersätta originalboxen med ett eftermarknadssprut? Eller går det att koppla det parallellt med original ECU "enkelt" och bara köra soppa och tändning (ev laddtrycksstyrning) och få det att fungera?
Skulle verkligen vilja få hjälp med detta! Hur går jag vidare? Vet någon hur man gör enklast?
Mycket tacksam för input!
Mvh Jesper
Jag har en Audi 1,8TsQ år 2000 som jag tänkte byta turbo på, större spridare osv. Problemet är att jag egentligen vill byta sprut på den men bibehålla alla originalfunktioner jag vill fortfarande kunna besiktiga den. Den har elektriskt spjäll original.
Jag ser följande framför mig.
*Chippa vilket jag egentligen inte vill för då kan jag inte själv göra ändringar, man blir rätt låst och det kan bli dyrt
*Piggyback, kanske men vad ska jag ha isf? Samt jag tror att det finns en risk för att originalsystemet motverkar ändringar man gör
*Standalone, vilket jag är mest sugen på men jag vet som sagt inte hur jag ska bete mig när jag kopplar in det
Jag vill hålla någon form av budget och jag vet att det finns PnP sprut ett flertal olika som startar på ca 15000:- vilket är för dyrt för det här projektet. Nira I7 har jag hittat till väldigt rimliga pengar och det ska stödja E-gas osv men kan vara krångligt att mappa iordning.
Kan jag enkelt ersätta originalboxen med ett eftermarknadssprut? Eller går det att koppla det parallellt med original ECU "enkelt" och bara köra soppa och tändning (ev laddtrycksstyrning) och få det att fungera?
Skulle verkligen vilja få hjälp med detta! Hur går jag vidare? Vet någon hur man gör enklast?
Mycket tacksam för input!
Mvh Jesper