Lustgasstyrning Autronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av DreRacing@ »

nogon som har dokumenterad den skilnaden? jag åkte länge med mitt pulse split fel dragit. dvs 1-3 och 2-4. sen gjorde jag om rätt men märkte ingen skilnad tyckte jag. ingen bänk att dokumentera med på den tiden
jezackrisson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am

Vatteninsprutning för att öka stall speed

Inlägg av jezackrisson »

Hej,

Tänker att jag testar i denna tråden istället för att skapa en ny. Har liknande situation som trådskaparen. Motorn orkar inte förbi 3000rpm med transbraken aktiverad. Kommer upp till ca 0,1bar vid 3000 rpm om man står och håller länge.

Det riktiga är såklart att skicka konvertern på justering (igen) eller att installera lustgas.

Min fundering är om det skulle fungera att använda vatteninsprutning en kort stund för att försöka få igång turbon när jag står och gasar mot konverter/transbrake? Om jag förstått saken rätt så går det ju att mata på 20% vatten i förhållande till bränslet utan att påverka förbränningen. Tänker att den ökade volymen avgaser när vattnet förångas kanske kunde få turbon att dra igång lite mer så att man kunde pressa motorn förbi området där den stallar idag.

Eller är det bättre att mata det rätt in i grenröret? Antar att det kan leda till andra konsekvenser men man är ju inte begränsad till 20% pga risken att förändra förbränningen.

Tankar och funderingar mottages tacksamt
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av whilliam »

Hej!
Vatten tror jag inte på i ett sådant här fall. Åker du bensin så skall du byta till E85/Goat Fuel eller mettis eventuellt går det med köldbärarsprit. Alkohol ger högre effekt i alla lägen och särskilt när det överberikas, störst anledning är den lägre kolhalten i förhållande till bensin men även kylegenskaperna är av godo.

Tidigare i tråden finns tips om trix med tändningen, det mest effektiva är att släcka ut enstaka cylindrar så att all energi kortvarigt/pulsvis sätter rotation på turbon Hur effektivt det blir beror på många faktorer men en sak som spelar in mycket är vikten/svängmassan på motorn och likadant med svängmassan på turbon (energin som smäller ut i turbin lagras i hjulen)
Quattro skriver något om en "knapp" och det är mycket tänkbart att en enkel kortslutning av tändspolen kan hjälpa upp spool.

Har du variabla kammar på motorn så hjälper det att göra nån lösning så att de har ett läge i launchen och ett annat på banan.

All isolering av grenrör o hus är av godo också oerhört viktigt att wastegate är stenhårt stängd.

Lustgas har jag visat tidigare hur man bör injektera i turbon (för att få bästa möjliga spool med minst åtgång av gas)

Turbon går utmärkt att anpassa, pris från c:a 1800 och uppåt. (eftersom jag freakar out på turbos så tror jag mer på anpassning av den än anpassning av convertern, i vart fall när convertern redan är ändrad och ligger i "rätt kommun")

Helt oprövat (tror jag) är att ha ett luftspjäll (likt gamla förgasarbilars vinterspjäll) som hämtar varmluft runt grenröret under spool. Den som förstår sig på en kompressormap förstår också att en turbo som är ett par nummer för stor spoolar bättre om den får i sig varmare luft, så i teorin är detta rätt väg att gå och man skall inte såga teorin förrän man testat i praktiken.

Ska du leda in saker i grenröret så är det effektivt med luft på flaska eller syre/lustgas där också och då i kombo med överberikning för att "elda"igång turbon.

Att styra dumpventilen låter sig göras på icke-converterbilar ska man lyckas med detta ihop med converter så funkar det nog bara om turbon är väldigt galet anpassad, men jag tycker inte att tanken helt ska uteslutas.

Nu blev det ett gäng tips, flera av dem går att kombinera för att få kanon-starter;-)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av whilliam »

DreRacing@ skrev:nogon som har dokumenterad den skilnaden? jag åkte länge med mitt pulse split fel dragit. dvs 1-3 och 2-4. sen gjorde jag om rätt men märkte ingen skilnad tyckte jag. ingen bänk att dokumentera med på den tiden
Åkte en Cosworth med c:a 450 Hp och mycket vrid, en RWD och 2.5 bars ladd vid 3500rpm. Grenröret var ett 4x4 OEM, närmast att jämföra med en limpa och närmast obefintlig puls-split. Till detta gjordes en avskiljande plåt så att bankerna 1+4 och 2+3 hölls avskiljda nån cm in i turbon, plåten gjordes så att den passade som en "pusselbit" och klämdes fast av turbofoten/flänsen.

Det går ju snack om att man får tidigare laddtrycksuppbyggnad med puls-split (själv är jag av en annan uppfattning) och därför "loggades" köregenskaperna av en kompis som filmade varvräknare o ladd.

Tester gjordes flera gånger med/utan plåt och det gick inte att konstatera nån som helst skillnad på mätarna när filmerna stegades sakta framåt - slutsats laddtrycksuppbyggnaden tjänade inget på effektivare pulsavskiljning.

Vad som skiljde var något som inte går att bedöma annat än osakligt/ovetenskapligt men med plåten där så drog den loss hjulen i stort sett varje gång på fyran vid 3500rpm men utan plåten så var det nätt o jämnt att den orkade dra loss hjulen på trean. Vridet blev alltså högre med plåten där (trots samma tryck) Hur mycket mer vrid det var måste vara osagt men upplevelsen var att det borde skiljt i regionen 50-100Nm (en ovetenskaplig bedömning)
Skriv svar