Lustgasstyrning Autronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

Hej,

Jag är helt färsk på automat och lustgas så kan inte dom rätta begreppen nu men jag hoppas ni ska förstå helheten och vad det är jag behöver hjälp med :wink:

Kör Volvo B230 16v turbo tillsammans med en PG-låda och har som många andra med lite svag grundmotor problem med att stalla/bygga laddtryck tillräckligt snabbt och börjar nu mer och mer överväga att använda lustgas för att få motorn att vakna till så att rpm och laddtrycket ökar snabbare. Har en 8” turbin som är byggd för att stalla vid 4500rpm på en 7-800hp motor så man skulle väl egentligen kunna bygga om turbin för att avhjälpa problemet lite då jag inte riktigt är där effektmässigt men vill ju inte riskera att den blir för ”slapp” heller så därför tänkte jag om det var bättre att montera lustgasen först och ser hur allt beter sig då…

Har Autronic SM4 som motorstyrning och vad jag förstått så har SM4 inbyggd lustgasstyrning så det vore ju toppen om det gick att använda den funktionen för att styra lustgasen då jag helst vill helst slippa så mycket knappar som möjligt då man redan har TB, linelock och launchcontrol (även om den sistnämnda inte används just nu och förmodligen inte ska användas tillsammans med lustgas?).

Finns det någon annan här som har gjort detta eller någon som har bra koll på hur man ska koppla in och ställa in allt? När ska lustgasen aktiveras? Hur länge ska den vara aktiverad? Osv osv, ni förstår säkert på ett ungefär vad jag behöver veta.

Har ett 75hp vått lustgaskitt ligger så tänkte i så fall använda det, eller ska man försöka bestycka ner det till 50hp, det kanske räcker? Om det nu går att bestycka så smått?

Tack på förhand!

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av dundersmurfen »

Jag är nyfiken, orkar den inte upp i varvet du vill eller laddtrycket?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

dundersmurfen skrev:Jag är nyfiken, orkar den inte upp i varvet du vill eller laddtrycket?
Det är bra att vara nyfiken och fråga för då får man veta saker :thumbright: Den orkar egentligen få upp både rpm och laddtryck men det tar för länge för att komma iväg i tid när man ska köra race, som det är nu så får jag ofta lov att stå kvar och vänta på det rpm och laddtryck som jag vill ha och det blir inget bra. Vill inte gå in först i stage heller och stå med transbreak och full gas för länge då det snabbt blir mycket varmt i växellådan.

Hade egentligen hoppats på att slippa använda lustgasen men är det den bästa vägen att gå så får det bli så för bättre än så här vill jag att det ska fungera, visst bilen går fint när man kommer iväg men det tar för lång tid att bli färdig.

Ska även tillägga att jag idagsläget kör med en ventil för turbintömning som aktiveras samtidigt som transbreak men det räcker tyvärr inte som enda åtgärd :?


Ska försöka beskriva hur det fungerar idag:
Aktiverar transbreak och ger full gas. Motor varvar upp till ca 4200rpm men nästan omgående så sjunker varvtalet till 3500-3600rpm i ett par sekunder, direkt när turbon börjar spola och laddtrycket kommer så ökar rpm succesivt med laddtrycket upp och förbi stallvarvet tills jag släpper iväg bilen. Nu har jag inte testat men tror att skulle jag stå kvar tillräckligt länge så skulle nog varvstopp eller laddspärr uppnås till slut.

Med lustgas hoppas jag även få bort ventilen för turbintömning för som det är nu så "skenar" alltså rpm över stallvarv eftersom turbin är tömd ända tills jag släpper knappen för transbreak.

Som sagt svårt att förklara när man inte har stenkoll själv men jag hoppas du förstår
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av dundersmurfen »

Intressant, kan du kanske lägga launchen lite aggressivare ? Backa tändning mer eller skyffla in sås för det ökar ju massan ut från avgasportarna. Har faktiskt sett det några gånger i bänken att när dom går rusk fett så är laddtrycket betydligt högre än när man fått pejlat in rätt lambda.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

Ja launch är väl kanske ett alternativ men inget jag klarar av att få till själv :doh: När jag mappade bilen så försökte han även få till launchen men det blev inget vidare då han tyckte det var svårt att få en bra funktion med så lågt rpm
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av dundersmurfen »

Jaha du använder inte launch. Det kan nog göra underverk, måste ju gå att få till i autronic. Hoppas någon som är slängd i autronic kan flika in å hjälpa till här
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

Körde ett par gånger förra året utan launch så därför tänkte jag att det var lika bra att försöka få till den också när man ändå var iväg och fick hjälp med att mappa bilen men som sagt så tyckte han att det var svårt att få till en bra funktion med så lite varv som 3500-4000rpm… Ja hoppas att det finns någon Autronic ”guru” här som kan komma med lite tips :hey:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av dundersmurfen »

Det är ju vanligt varv för launch, vissa med gigantisk turbo kanske behöver 4500 men dom flesta ligger å launchar på 3500 till 4000
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

Hmm okej intressant, kanske skulle ge det en chans till med att få launch inställd ordentligt innan man börjar använda lustgasen :?

Hur som helst är jag intresserad av inkoppling av lustgasstyrning samt inställningar för detta i Autronic SM4, då kan man förbereda elen i bilen så är den delen färdigt om man trots allt skulle vilja köra lite gas i sommar. Bättre att krångla med el nu i vinter än i vår när man ska köra igen
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag läser flera saker här som inte känns rätt?

1 en så kallad launch fungerar inte då man ska få upp varvet på en turbo automat bil.

2 låter extremt lågt att det bara skulle ha 3500 4000 i stall speed?? stall speed når man då motorn har fullt vridmoment normalt om dem fungerar som den ska motor och converter.

3 då du tittar på en data logg från en dragrace repa hur ser då varvtalen ut? (bild vore bra).

4 vilket varv faller det ned på då du byter växel på fullt laddtryck som lägst?

på min B18 comp motor så har jag ca 7100 i start stall varv sen då jag växlar vid 8400rpm så faller den tilbakas som mest till 7000rpm då jag laddar 2.5-3 bar (varvet i starten och vad det faller tilbaka till på växlig påvärkas av vridet så vid säg 1.8 bar ladd så har jag ca 6500 i stall speed och nått liknade vid växling från 8400rpm.

då man har "rätt" konverter för snabba tider så faller varvet ca 900-1400rpm på en turbo motor under repans gång!

har man begränsat fäste i starten så kan man ha ett start varv som ligger under stall varv men du måste nå ett hyggligt högt laddtryck om det ska va nå ork i motorn så det blir nå 60 fots tider. min bil går snabbast med 3 bar och max rpm i starten men jag har en mindre motor och större däck sen en högre etta (1.76:1)

berätta mer om motorn och dess register, vilken låda du har med utväxligar och antal växlar, converter sen skicka en data logg från en repa på min mail jens@savarturbo.se så kan jag ge dig mer exakta svar.

med en bra data logg så kan jag nog se saker i mapningen som går att förbättra också.

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av whilliam »

Hej Jens!
Såg du att han har turbintömning? Tänker på din punkt 1. man kan ha launch med tändningsbrytande varvstopp för att kunna stalla snabbt i ett sådant läge som TS beskriver.
Däremot tror jag du har rätt i att Dundersmurfen kanske inte insett hela problematiken kring converteråkande.
En sak som du kanske skulle vara nyfiken på är att ändra turbons register? De som klarar att göra sådant har inga problem att höja vridmomentet under uppspolningsområdet och det gör skillnad som natt o dag på hur starten funkar.
Det går att se från detta hållet på saken:
Kan folk bygga om convertern för att funka till motorns register så är det inte längre någon "trolldom" att det finns de som gör om turbon på motsvarande sätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har ingen turbin tömning men även om jag hade det skulle inte en launch (smällar och backningar av tändnig mm) ge nått då man behöver effekt ut ur motorn för att stalla upp converten till start varv. en launch fungerar då man ska få laddtryck utan effekt!

en automat med turbin tömning är tyvär inte samma sak som om man trycker ned kopplingen, det går tungt ändå men inte lika tungt men farligt för convertern då man måste hinna fylla comvertern innan start på en lagomt snabbt sätt.

tänk att en converter stallning som ska gå snabbt mer är som ett dyno pull från låga varv. ju mer effekt men får ut ur motorn ju snabbare stallar det upp. om man bryter tändningar och backar tändning mm får man mer effekt då?

ska tillägga att en enklare typ av launch som varvar upp turbon säg 1000 varv före stall speed kan ge mer punch i starten speciellt på sugmotorer men min erfarenhet är att man inte kan ställa ned laddtrycket då laggar turbon i starten.

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av dundersmurfen »

Nej ni har så rätt jag kan inte nåt om convertrar å automatlådor. Min tanke var att eftersom han inte fick tillräckligt med ork/ varv i maskin pga turbinen höll emot (vilket jag trodde var stallvarv) tänkte att man först launchar för att bygga upp laddtrycket och sedan släpper launchen för å ha ork att komma upp i önskat varv
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Kim Norgren »

Tack så mycket för era svar! Jag svarar på Jens frågor med blå text

//Kim
Jens Gustavsson skrev:hej jag läser flera saker här som inte känns rätt?

1 en så kallad launch fungerar inte då man ska få upp varvet på en turbo automat bil.
Har trots detta blivit rekommenderad att använda launch men jag får det som sagt inte att fungera, dels har jag inte har kunskap att justera ordentligt själv men passade som sagt på att försöka få hjälp när vi mappade bilen men det fungerar likväl dåligt

2 låter extremt lågt att det bara skulle ha 3500 4000 i stall speed?? stall speed når man då motorn har fullt vridmoment normalt om dem fungerar som den ska motor och converter.
Enligt han som byggt PG-lådan som sitter i bilen samt beställt turbin så ska den stalla 4500rpm med en 7-800hp motor. Utan att ha en aning om hur det bör vara för att fungera bäst med automat så kan jag ändå tycka att 4500rpm känns aningen lågt, förvisso kör jag fortfarande hydraultryckare så har inte vågat dra den längre än till 7-7500rpm så flyttar man stallvarvet högre så blir det ju kanske inte så mycket kvar att åka på

3 då du tittar på en data logg från en dragrace repa hur ser då varvtalen ut? (bild vore bra).
Har tyvärr endast kört en gång i år så har inte loggat något :doh: Ska se till att loggen är igång till våren när det blir dags för körning

4 vilket varv faller det ned på då du byter växel på fullt laddtryck som lägst?
Tyvärr samma svar som på fråga 3, måste köra mer och framförallt logga så man får lite fakta

på min B18 comp motor så har jag ca 7100 i start stall varv sen då jag växlar vid 8400rpm så faller den tilbakas som mest till 7000rpm då jag laddar 2.5-3 bar (varvet i starten och vad det faller tilbaka till på växlig påvärkas av vridet så vid säg 1.8 bar ladd så har jag ca 6500 i stall speed och nått liknade vid växling från 8400rpm.

då man har "rätt" konverter för snabba tider så faller varvet ca 900-1400rpm på en turbo motor under repans gång!

har man begränsat fäste i starten så kan man ha ett start varv som ligger under stall varv men du måste nå ett hyggligt högt laddtryck om det ska va nå ork i motorn så det blir nå 60 fots tider. min bil går snabbast med 3 bar och max rpm i starten men jag har en mindre motor och större däck sen en högre etta (1.76:1)

berätta mer om motorn och dess register, vilken låda du har med utväxligar och antal växlar, converter sen skicka en data logg från en repa på min mail jens@savarturbo.se så kan jag ge dig mer exakta svar.

med en bra data logg så kan jag nog se saker i mapningen som går att förbättra också.

mvh jens
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lustgasstyrning Autronic

Inlägg av Jens Gustavsson »

utan logg så är man tyvär ganska rökt i denna värd! måste fungera och logga var gång man gasar full gas både på gatan och på strippen!

du har ingen film där man ser varv räknaren innefrån bilen? eller film från en repa så man hör hur det låter iallafall?

vad har du för motor till en början? ska man ha 4500 stall i varv så ska man nog ha en motor som ger pik effekt vid ca 6000 rpm och som har max laddtryck redan vid 3500rpm men då snackar vi T3 turbo och 350hk käns det som??


men tror vi skulle fått snacka på telefonen lite..... går nog fortast att komma nån vart då om du vill ha lite hjälp


mvh jens
Skriv svar