Re: Lustgasstyrning Autronic
Postat: tis nov 20, 2018 7:43 pm
Åker inte T.S. 16V motor? Varför skulle isf. peakeffekt ligga vid 6000rpm? Tvivlar på att Jens har den erfarenheten eftersom han själv åker en B18?
Om du har en HX50 eller 55 med rätt avpassad avgasturbin och avgashus, gärna ihop med ett kort grenrör. Åker på E-85 (kommer alltid att ge en snabbare laddtrycksuppbyggnad, v.s. bensin) så låter det inte konstigt alls med stall på 4500. (effektnivåer mellan 700 - 900Hp och laddtryck 2.5 - 3.2 Bar)
Vad som verkar behövas för att komma iväg lite kvickare på granen är en launchkontroll i flera steg, om du googlar hur jänkarna gör så ser du snabbt hur det går till.
Har själv en 1800 16V motor på lite lägre effektnivå än det som nämnts ovan och kommer att testa på i sommar, så jag är inte heller rätt person att tala om exakt hur det går till. men jag har väl sätt hur de gör på ett ungefär (t.o.m. med enkla MSD-boxar)
Det Jens beskriver, en bit upp i tråden, med att starten är ungefär som ett dynopull från låga varv, det stämmer ganska bra! Vid ett sådant pull är turbons karaktär totalt avgörande och det går att bygga om turbona för att skilja enormt mycket i detta område (med samma topp-effekt) Det går också att ta hjälp av kontrollerad misständning (i form av tändnigsbrytande varvstopp) för att höja effekten under slutfasen av uppspolningen (Jens frågade: "ökar effekten då" och ja, det gör den, just för att man fått fart på turbon och laddtrycket blir högre än om man lägger tändningen tidigt och inte har en enda misständning)
Jag uppfattar det som att Dundersmurfen är inne på denna linje, så han "är på rätt spår" trots att han säger sig inget kunna om turbiner och automater
Om du har en HX50 eller 55 med rätt avpassad avgasturbin och avgashus, gärna ihop med ett kort grenrör. Åker på E-85 (kommer alltid att ge en snabbare laddtrycksuppbyggnad, v.s. bensin) så låter det inte konstigt alls med stall på 4500. (effektnivåer mellan 700 - 900Hp och laddtryck 2.5 - 3.2 Bar)
Vad som verkar behövas för att komma iväg lite kvickare på granen är en launchkontroll i flera steg, om du googlar hur jänkarna gör så ser du snabbt hur det går till.
Har själv en 1800 16V motor på lite lägre effektnivå än det som nämnts ovan och kommer att testa på i sommar, så jag är inte heller rätt person att tala om exakt hur det går till. men jag har väl sätt hur de gör på ett ungefär (t.o.m. med enkla MSD-boxar)
Det Jens beskriver, en bit upp i tråden, med att starten är ungefär som ett dynopull från låga varv, det stämmer ganska bra! Vid ett sådant pull är turbons karaktär totalt avgörande och det går att bygga om turbona för att skilja enormt mycket i detta område (med samma topp-effekt) Det går också att ta hjälp av kontrollerad misständning (i form av tändnigsbrytande varvstopp) för att höja effekten under slutfasen av uppspolningen (Jens frågade: "ökar effekten då" och ja, det gör den, just för att man fått fart på turbon och laddtrycket blir högre än om man lägger tändningen tidigt och inte har en enda misständning)
Jag uppfattar det som att Dundersmurfen är inne på denna linje, så han "är på rätt spår" trots att han säger sig inget kunna om turbiner och automater