Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 3:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lambda sond ersättning ???
InläggPostat: lör nov 17, 2018 5:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Hej !
En liten fråga , kan man ta bort lambda sonden och ersätta den med en volt potentiometer ?
Grejen är att jag funderade på att köra grabbens 944ltt på e85 i stället men då blir ju lambdan tokig.
Så fick jag en ide om jag fick till luftmassemäraren hyffsat mot spridarna så kunde jag finjustera med en vrid potentiometer 0,1v till 1v i stället för att den mäter avgaserna ?
Är jag ute och cycklar är det genomförbart ?
Jag vet att det blir ett linjär styrning men med e85 och lite fett så har man lite till godo...
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2018 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1018
Ort: Flisa, norge
lambdan blir inte tokig med e85. det är AFR som blir annorlunda, inte lambda.
men ändå måste du hitta en väg att feta på. öka spridarna med 30-40%


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2018 11:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Jo det vet jag men jag trodde inte att org motor styrningen klarade av att tolka lambda värdet när man åker på e85 i stället för bensin då blandnings värdet är så olika.
Hade tänkt att öka både spridare och lmm diameter.
Först montera tillräckliga spridare och sedan ha en stor lmm och sedan svarva lite olika halsringar till den så jag kan grov justera blandningen där medan fin justeringen via justerbart motstånd (vridputt).
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 1:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1411
Ort: Umeå
Sen borde det väl gå att ha en vridpott på vattentemp givaren och lura styrsystemet att motor går kall och fetar på bränsle.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Ja det finns med i planerna :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 5:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
Justerbar btr och öka trycket med

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 10:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det går inte att byta mot en vridpot på lambdasignalen.
styrenheten förväntar sig rätt svar från sonden då den korrigerar.
Det blir mao ett pendlande värde.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Jo det blir automatiskt då vi ska öka laddtrycket


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 18, 2018 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Kadett4wd skrev:
Det går inte att byta mot en vridpot på lambdasignalen.
styrenheten förväntar sig rätt svar från sonden då den korrigerar.
Det blir mao ett pendlande värde.

Ok men om den får en rak signal då borde den inte behöva justera mer än mot lmm och trottel sensorn eller har jag fel ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 5:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tyvärr.
Då larmar den om 'ingen respons', typ.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 7:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Ok trodde att det skulle gå så tack för den hjälpen , bra att man får hjälp innan man börjar bygga om.
Då får lambdan sitta kvar och får försöka lite på andra sätt bränsle tryck och tempgivar justerings put.
/ Tack / Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 12:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 189
Nu är min 240 sugmotor men ändå lh 2.4 som från 940 o jag har inte gjort mer än att sätta i större spridare för att den ska gå på e85 . Funkar fint kan väl behövas 2 försök o starta när det är kallare ute så nåt för o feta på kallstarten extra kunde nog va bra annars tror ja knappt du heller behöver göra mer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 6:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
Ok kul att höra jag har missförstått det med e85 och gamla styrsystem
Då ska jag skaffa större Lmm och spridare samt justerbar btr så kanske vi klarar oss :) .
Vi har skaffat en 13T från en V70 som har justerbar wastegate då borde vi komma upp i 1kg laddtryck med bra spool.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 6:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm
Inlägg: 56
Lmm behöver du inte byta om du bara ökar spridarna30- 40%
Fast du kanske ska ladda på ännu mer i framtiden ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 19, 2018 10:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 959
Ort: bjursås
vi får se :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010