VEMS bilen dör.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

RLorenzo
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 21, 2019 9:34 pm

VEMS bilen dör.

Inlägg av RLorenzo »

Tjena. Har lite problem med min turbo bmw med VEMS v3.3 styrning, bilen startar och går som den ska, sen efter någon sekund bara dör bilen, de går att starta den igen direkt efter. Samt att ibland när jag startar bilen kan de börja poffa å smälla som satan. Har inte tillräckligt mycke koll på styrsystem så här kommer en länk till min log

https://we.tl/t-RreZHwiN8e .

Hjälp uppskattas till 100%.

Mvh Förtvivlad kille.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: VEMS bilen dör.

Inlägg av mattias »

Din tändning står inte helt rätt : 85 + 2x6 = 97 grader
Ska vara 60+ 4x6 = 84 grader
Den är alltså 13 grader eftertänd, vilket skapar en del värme och ingen effekt.
Var är den mappad? Gjort i bänk? Det ser ut som den mappen är från en bänk-körd bil i vart fall.

Boxen är gammal men ändå så pass ny att det går köra senaste firmware i den (annars måste man skicka boxen för liten uppgradering till t.ex mig).

Inställningar för spridarnas karaktäristik och öppning vid start (alla samtidigt inte helt rätt på stora spridare) ser inte rätt ut. Även kallstarts och temperatur-kompenseringar ser inte helt rätt ut.
Allt detta går ordna men skulle behöva lite fjärrskrivbordsmappning eller på plats. Var finns bilen ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
RLorenzo
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 21, 2019 9:34 pm

Re: VEMS bilen dör.

Inlägg av RLorenzo »

Tjena. Okej där ser man något jag måste ha pillat på, när motorn sätt i en annan kaross gick de bra men så fort jag skicka över motorn så här väl jag kommit åt något då jag bytt spridare å lekt med spolarna. Bilen har gått på bänk mappning av förra ägaren hos PPF. Om allt går att ordna via datorn skulle de vara grymt och tacksamt till 100%. Bilen finns strax söder om Gävle. Tack för svar. Finns de något lättare sätt att få tag i dig? Mvh
Skriv svar