Avgasvärden, CO

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Avgasvärden, CO

Inlägg av Allx »

Halloj!

Någon här som kan tänkas ha en aning om mitt problem. Jag försöker få en gammelevo igenom besiktning men vi fastnar på CO värdena. Vi har ett EMU i bilen så vi har full koll på alla givare och lambda.
När vi har lambda 1.00 så får vi inte ner CO under 1.0. Inte ens när vi lägger tomgång på 1.15 i lambda vill CO ner under 1.

Vi har bytt katalysator två gånger och nu senast till en sprojtans ny. Inga läckage på avgassystemet finns så lambda ska stämma. HC är 005 på 2500rpm men ca 100 på tomgång.

Nya stift är monterade med 1.1 i gap. Just nu är det BKR7ES i men kan det kanske hjälpa med 5 eller 6or?

Tändningen har vi provat att ha mellan 5 och 30 grader men inga större förändringar. Möjligt att HC ökar något vid högre tändning.

Vi har provat på både bensin och etanol men ingen skillnad där heller.

Ös på med tankar och ideer så ska vi kolla om det hjälper

/Alex
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av fugazi »

Gammelevo som i 1,2,3?
Tyckr 1,1mm låter mkt.
Prova 0,8.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av Thunderbo1t »

Hade en bil med liknade problem, byte till ny 20w50 olja och fuskade med ett leda ut vevhusventilationen i det fria löste det den gången, givetvis servad och felsökt innan det togs som ett sista försök, och det hjälpte.

Annars så är väl mindre förtändning, hetare motor och katalysator, varmare stift, varmare luft och större gnista saker som skulle ge bättre avgasvärden på tomgång.

Har den stora spridare kanske?
Kanske kam/kammar behöver justeras?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av dundersmurfen »

Olja i avgassystemet, det måste komma från nån annan plats än förbränningen i motorn. Det är en klassisk sak att dålig och fet förbränning ökar på co. Finns det någon gräns ni ser att det sticker uppåt från att ligga typ låst på samma värde när den går på lambda 1 till 1.15 som det lät som
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av whilliam »

Förmodligen blir din katalysator inte varm nog.
Om du vill bli säker, börja med att mäta CO före katten, skall ligga på 1-2%, alltså ungefär vad du nu har efter kat.
När katten sedan funkar så blir det 0 efter kat.

Är 5 grader den lägsta förtändning du testat så tycker jag att du ska gå ännu lägre, detta ger mer värme ut i kat. Samt även en "slöare" motor, vilken behöver större gaspådrag och därmed mindre reversionspulser om dina kammar är dåligt timade.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av Allx »

Nu har vi äntligen lyckats. Vi fick tid hos en verkstad där vi fick testa oss fram med en avgasmätare.

Lambdajustering är svårt med bilprovningens mätare. Vi hade 1.00 på mätaren när vi körde 14.4 target i ecun. När vi sedan ökade till 14.7 14.8 i target hade vi fortfarande 1.00 ut till mätaren men co försvann nästan helt. Detta i verkstadens mätare då dom kunde släcka 2.an där.

Det konstiga är att vid lambda 1.05 hade vi co 0.01 och HC 038 på tomgång med verkstadens mätare men på bilprovningen hade vi co 1.2 och HC 120 med lambda 1.1. Utan att justera nånting i princip. Varmkörning kan ha spelat roll här men inte troligt. Bilen stog i flera minuter i verkstadens avgastestare utan att värdena blev sämre på slutet.
Nu känns det som att när vi ändrade target till 14.7 löste det CO2500 och tomgången löste sig självt på nå sätt. Motorn har orginal spridare och turbo/downpipe så lambda fluktuerar minimalt.

Jag blev inte klokare av de här iaf. Jag har besiktat många bilar där jag har mappat speciellt för besiktning och det har aldrig varit några problem. Lambda 1 - 1.02 och 5-15 grader tändning med en vanlig varmkörning och frisk katt har alltid gett nästan perfekta avgasvärden.

Tack för era svar. Jag är rätt ny i detta men har mappat i snart 10 år så det mesta hade jag koll på. Vet att det finns mycket expertis här så roligt att få höra era ideer.

/Alex
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Avgasvärden, CO

Inlägg av OttoB »

Bilprovningens mätare är kanske något som man kan lita på. Dom har ganska täta kalibrering intervaller om jämför med verkstäder.

Jag provade att justera B230F med 16T och A-kam till "katalysator värden". Motorn hade bäst vrid med 40 grad förtänding, men HC var nästan 500ppm.

Avgasvärden blev bra med 12 grad tändning. Men kanske avstånd mellan Turbo och katten var för lång?
Skriv svar