B230 16v tändgivare o kamaxelgivare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Vibbze
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör mar 10, 2018 11:04 am

B230 16v tändgivare o kamaxelgivare

Inlägg av Vibbze »

Hej, som titeln lyder så sitter jag med en b230 16v som ska få nytt sprut ( FAST XFI 2.0) och undrar hur man ska få nå bra vevaxelgivare och kamaxelgivare? Har originalfästet vid svänghjulet och en original givare, men vet inte hur den funkar eller om den funkar för mitt sprut? Hur har ni gjort med era kamaxelgivare? Är i en 240 så blir väldigt trång att sätta vid originalplatsen för fördelare på toppen. Tacksam för svar av den som orkar läsa denna text :lol:
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: B230 16v tändgivare o kamaxelgivare

Inlägg av Hasse M »

Hej,

Hittade denna tråd och håller på med samma sak. Undrar hur/om du löst det?

Med vänlig hälsning/Hasse
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B230 16v tändgivare o kamaxelgivare

Inlägg av J00r »

Orginal vevaxelgivare funkar kanon med 60-2 hjulet. Det är inte kamgivare bak på toppen. Det är själva varvtalsgivaren om man har ett fördelarlock med hallgivare... b230 har inte kamsynk orginal, så det får man bygga själv. Bygga bakpå ena kamdrevet eller där bränslepumpen sitter på förgasarmotorerna är det jag rekommenderar.
Jonas Almqvist
Skriv svar