Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 15, 2019 1:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 16v turbo
InläggPostat: mån mar 11, 2019 5:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Hej hej, jag går i tankarna på att turbo konvertera en 16v på låg låg budget, jag har redan en 940 ltt som donator bil och undrat om mina boxar från b230fk skulle funka i en 16v turbo med lh2.4 härva kan jag bara kasta i boxarna och köra eller vet någon chip till boxarna som funkar.
Tips osv mottages gärna men som jag sa, Jag gör bygget så billigt det bara går.
Mvh Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: mån mar 11, 2019 5:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 233
Behöver nog justeras..tändning speciellt.
Bor du kring gbg så har jag utrustning för de


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: mån mar 11, 2019 5:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Ja jag bor i gbg men jag har inte köpt 16v bilen än, Jag står och överväger mellan 8 och 16v men hur jag än gör har jag inte pengarna till att bygga sprut (lutar åt 16v för de verkat kunna ge mer effekt för mindre pengar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 233
Ok vad kul. Hör av dig om du behöver mappa LHt så kan jag hjälpa dig. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Hur mappar man en box som inte är eftermarknads? (Ganska dålig på elen)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 5:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 233
De finns trådar här på forumet :)
Googla lite


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 7:21 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Okej :) men då ska de alltså gå att få en 16v turbo att gå utan att bygga nytt sprut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 1:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 29
Ort: Kumla
Tänkte tipsa om en person från ett annat forum som mappar Lh2,4 men jag insåg nu att han nog redan har svarat :D

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 7:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Har nu googlat runt och kommit in på en lite annan fråga i min planer, läste att b234 har mindre cylindrar än en vanlig b230, Och eftersom jag har en fungerande b230fk så kanske de är värt att sätta i den men byta toppen till 16v? Eller blir de minimal skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 7:41 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5390
Ort: Lykksällä
Nä, båda har fyra cylindrar :hihi:


Samma borr också för den delen
Men finns ju andra fördelar med en 8v-botten

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 8:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Jag vet att båda har 4st men storleken på dom va inte samma där jag läste, och att de "bara" var em 1.9liters motor på 16v


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: tis mar 12, 2019 11:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1350
Ort: BjörnL Uddevalla
Ska du inte över 500 så skulle jag nog säga och för egen del hålla mig till 8ventiler. Enklare och billigare å pyssla med och stryktåligt. Finns massa billiga delar till 8v som fina turbokammar och lagom hårdare ventilfjädrar för typ 40kr st. Men för säg 350 i maskin behöver du bara en större turbo, intercooler spridare å en mappning av orginal sprutet. Sedan naturligtvis lite annat som inte kommer hålla eller räcka som koppling å bränsle pump.

Både dom vanliga 8v och 16v som såldes i sverige var på 2.3liter

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: ons mar 13, 2019 8:57 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Ja jag vet att 8v är billigare men grejen är att jag har redan en fungerande b230fk så tänkte ta den turbo å spridare å sätta på en 16v men kanske ändå är mer värt att börja på en ny 8v


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: ons mar 13, 2019 12:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1350
Ort: BjörnL Uddevalla
Säg vad du har för mål, det är bäst att börja så. Det är som sagt så mycket enklare å billigare att bygga 8v upp till en gräns mellan säg 400 och 500 i maskinen. 16v toppen kan ju göra vem som helst knäpp om man ska efterdra å får plocka bort kamcarrier å skit å måla med exakt rätt mängd special silikon. För mycket silikon och du kan råka täta en lyftare så den börjar knacka eller så läcker det olja..

8v är ungefär 100gånger trevligare och smidigare att arbeta med och man kan prova sig fram till en karaktär på motor man gillar för småpengar eftersom det finns en uppsjö kamaxlar. Orginal 940 turbogrenrör funkar fint upp till 500 och mer ändå, finns dom som bromsat över 700whp med det grenröret. Det är världen mest lättmekade dessutom. Sedan finns det så kallade svanhalsinsuget man kan hitta gör kaffepengar som är ett riktigt bra insug, mycket bättre än 16v orginal..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 16v turbo
InläggPostat: ons mar 13, 2019 2:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Inlägg: 55
Tanken är inte att bygga något monster men hade gärna legat runt 280 till 350hk, nånstans där.
Grejen är att jag har en tight budget på runt 20k (då ska även en 2-7-940 vara med) så tanken va att köpa en 16v för runt 10-12000 och sätta på grenrör och ta turbo från min b230fk, så då va tanken att bara köpa turbo grenrör, toppackning och en btr. Men jag har ingen arning om vad för effekt man kan räkna med då. Men de kanske ändå är värt att bygga 8v och köpa billig 740gl och bygga turbo på den, tar gärna alla tips.

OBS! Sitter någon på delar såsom turbo, spridare, grenrör, btr osv så hör av er :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010