16v turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Hej hej, jag går i tankarna på att turbo konvertera en 16v på låg låg budget, jag har redan en 940 ltt som donator bil och undrat om mina boxar från b230fk skulle funka i en 16v turbo med lh2.4 härva kan jag bara kasta i boxarna och köra eller vet någon chip till boxarna som funkar.
Tips osv mottages gärna men som jag sa, Jag gör bygget så billigt det bara går.
Mvh Jakob
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 16v turbo

Inlägg av Kwirk »

Behöver nog justeras..tändning speciellt.
Bor du kring gbg så har jag utrustning för de
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Ja jag bor i gbg men jag har inte köpt 16v bilen än, Jag står och överväger mellan 8 och 16v men hur jag än gör har jag inte pengarna till att bygga sprut (lutar åt 16v för de verkat kunna ge mer effekt för mindre pengar)
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 16v turbo

Inlägg av Kwirk »

Ok vad kul. Hör av dig om du behöver mappa LHt så kan jag hjälpa dig. :)
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Hur mappar man en box som inte är eftermarknads? (Ganska dålig på elen)
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: 16v turbo

Inlägg av Kwirk »

De finns trådar här på forumet :)
Googla lite
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Okej :) men då ska de alltså gå att få en 16v turbo att gå utan att bygga nytt sprut?
weboopel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Ort: Kumla

Re: 16v turbo

Inlägg av weboopel »

Tänkte tipsa om en person från ett annat forum som mappar Lh2,4 men jag insåg nu att han nog redan har svarat :D
Roger
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Har nu googlat runt och kommit in på en lite annan fråga i min planer, läste att b234 har mindre cylindrar än en vanlig b230, Och eftersom jag har en fungerande b230fk så kanske de är värt att sätta i den men byta toppen till 16v? Eller blir de minimal skillnad?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 16v turbo

Inlägg av Steve »

Nä, båda har fyra cylindrar :hihi:


Samma borr också för den delen
Men finns ju andra fördelar med en 8v-botten
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Jag vet att båda har 4st men storleken på dom va inte samma där jag läste, och att de "bara" var em 1.9liters motor på 16v
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Ska du inte över 500 så skulle jag nog säga och för egen del hålla mig till 8ventiler. Enklare och billigare å pyssla med och stryktåligt. Finns massa billiga delar till 8v som fina turbokammar och lagom hårdare ventilfjädrar för typ 40kr st. Men för säg 350 i maskin behöver du bara en större turbo, intercooler spridare å en mappning av orginal sprutet. Sedan naturligtvis lite annat som inte kommer hålla eller räcka som koppling å bränsle pump.

Både dom vanliga 8v och 16v som såldes i sverige var på 2.3liter
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Ja jag vet att 8v är billigare men grejen är att jag har redan en fungerande b230fk så tänkte ta den turbo å spridare å sätta på en 16v men kanske ändå är mer värt att börja på en ny 8v
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: 16v turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Säg vad du har för mål, det är bäst att börja så. Det är som sagt så mycket enklare å billigare att bygga 8v upp till en gräns mellan säg 400 och 500 i maskinen. 16v toppen kan ju göra vem som helst knäpp om man ska efterdra å får plocka bort kamcarrier å skit å måla med exakt rätt mängd special silikon. För mycket silikon och du kan råka täta en lyftare så den börjar knacka eller så läcker det olja..

8v är ungefär 100gånger trevligare och smidigare att arbeta med och man kan prova sig fram till en karaktär på motor man gillar för småpengar eftersom det finns en uppsjö kamaxlar. Orginal 940 turbogrenrör funkar fint upp till 500 och mer ändå, finns dom som bromsat över 700whp med det grenröret. Det är världen mest lättmekade dessutom. Sedan finns det så kallade svanhalsinsuget man kan hitta gör kaffepengar som är ett riktigt bra insug, mycket bättre än 16v orginal..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: 16v turbo

Inlägg av Jakob Olsson »

Tanken är inte att bygga något monster men hade gärna legat runt 280 till 350hk, nånstans där.
Grejen är att jag har en tight budget på runt 20k (då ska även en 2-7-940 vara med) så tanken va att köpa en 16v för runt 10-12000 och sätta på grenrör och ta turbo från min b230fk, så då va tanken att bara köpa turbo grenrör, toppackning och en btr. Men jag har ingen arning om vad för effekt man kan räkna med då. Men de kanske ändå är värt att bygga 8v och köpa billig 740gl och bygga turbo på den, tar gärna alla tips.

OBS! Sitter någon på delar såsom turbo, spridare, grenrör, btr osv så hör av er :)
Skriv svar