Sida 1 av 3

Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: tor mar 14, 2019 11:56 am
av dundersmurfen
Har testat allt utom cdi box typ msd 6 och en blaster spole. Visst volvos 601 håller ett tag och har samma knuff som vagspolar, men med höga laddtryck och ej knackade stift så är livslängden ganska kort.

Jag är ovanligt envis, vill inte knacka stiften, för jag vill ha fin gång och bra förbrukning på låglast.

Dom såkallade mototron spolarna ska ju vara elaka, men dom är rätt lika vagspolar. Har haft ihjäl några och provbelastat och det är samma slaglängd så att säga som volvo 601 och vagspolen.

Vanlig bosch rund från typ 940 är samma knuff i som bosch motorsport coilpacken. Lite mindre knuff än dom andra spolarna jag pratat om.

Ska mäta när jag får hem cdi boxen vad den orkar med.

En kompis var på traktorpulling och snackade med några där som hade en v12 som dom laddade hårt med å körde på metanol. Dom hade tydligen provat en massa olika fabrikat på vagspolar och tillslut hittat en som funkade och höll
Om någon vet vilket team det kan vara och vilken spole dom körde med vore de najs. Kompisen kommer intr ihåg vilket team det var men dom var på Lidköping city pull förra sommaren.

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: tor mar 14, 2019 1:01 pm
av Thunderbo1t
Kanske inte direkt relaterar till dina byggen, men..
Jag har kört med en sån här box i snart 20 år,
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Cheva V8 med lite olika fördelare, med den kraftigaste rekommenderade Crane tändspolen så hördes gnistorna innefrån fördelaren in i kupen i låga farter, kolet brändes upp och ramlade bort ur fördelarlocket till slut, gick lika bra att köra ändå :shock: men till slut så brändes rotorn igenom :hihi:
Byte till en lite mildare tändspole sedan, för att förlänga serviceintervallen :eclipsee_steering:

Dessa boxar orkar med MSD 7 tändspolar, kommer nog att fälla en liten tår när den till slut går sönder :hihi:

Postat: tor mar 14, 2019 4:09 pm
av Big Al
-

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: tor mar 14, 2019 7:53 pm
av DreRacing@
blir det mer förbrukning med 0.5 vs 1.1 i stiftgap?

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: fre mar 15, 2019 12:03 am
av dundersmurfen
Det där med gnistgap är bara en grej jag hakat upp mig på. Jag vill ha ork i tändningen så jag inte behöver knacka
Har inte gjort praktiska tester ännu på gnistgap. Men vet att det påverkar gången på låglast för det hör man och risken för små misständningar under normal drift ökar.

Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.

Vad är det som är dåligt med msd 6a? Trodde det var cdi som gav lite punsch å skicka typ 500volt på primärlindningen?

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: fre mar 15, 2019 12:06 am
av dundersmurfen
Vilka tändsteg ska man använda? Vad menar du med 7a och 11a tändsteg?

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en booster krets där man kan öka spänningen man skickar över primären, men trodde det var typ det msd 6a boxen gjorde och tänker att dom vet nog mer än mig

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: fre mar 15, 2019 9:11 am
av DreRacing@
kolla upp plasma tänding

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: fre mar 15, 2019 1:40 pm
av Thunderbo1t
dundersmurfen skrev: Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.
Hmmm, det verkar finnas hopp ändå :thumbright: , den här verkar vara lika som Cranes:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Fireball boxen har ett enkelt diagnos system med blinkkoder, och ett test för varvräknarens noggranhet, FAST gissar jag har tagit över tillverkningen?

Postat: lör mar 16, 2019 11:06 am
av Big Al
-

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: lör mar 16, 2019 2:32 pm
av dundersmurfen
Har mätt orginal spolen, i 850 som detta handlar om, nästan lika mycket krydda som en vagspole. Mätt upp via provbelastning att alla tändkablar är ok ändå missar den. Mycket irriterande. Har provat mototron och vagspole också som matning till fördelaren.

Men eftersom den missar redan på atmosfärs tryck så måste det vara nåt annat fel.

Jag uppdaterar när jag kommer på nåt.

Tänkte skaffa en spn msd 6, vad är det som är så dåligt med blaster 2spolen?

Tack för alla svar, uppskattar det mycket!!

Postat: lör mar 16, 2019 3:15 pm
av Big Al
-

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: lör mar 16, 2019 3:20 pm
av Thunderbo1t
Jag tror inget är direkt "dåligt" med Blaster 2 spolen, den är bara inte speciellt "märkvärdigt bra", finns andra som är bättre, kanske en del OEM spolar också, beror ju på mycket runt omkring. Vissa tändspolar verkar dock ge upp efter ett tag med MSD boxar, har själv råkat ut för det. Kan det vara för att de inte tål att bli matade med ca 400v istället för 12V?
Oj tvåa på bollen :hihi:

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: sön mar 17, 2019 12:36 am
av dundersmurfen
Jag är nyfiken på att testa ett msd 6 iaf. Nån annan spole jag ska kika på? En snubbe kom förbi med en jag provkörde, den var redigt matig å tung. Hittade tyvärr ingen märkning så man kan leta rätt på den.

Nu har den jäkla bilen nästan slutat misstända efter jag gjort lite fler tester å inte hittat nåt fel.

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: sön mar 17, 2019 8:21 am
av The
Bosch motorsport prylar är väl ganska ok, och inte speciellt dyra faktisk

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Postat: sön mar 17, 2019 9:05 am
av fredde_vit_pv
Ett CDI-system tex MSD lagrar energin i en kondensatorbank och skickar en (kort)puls på
kanske 4-600V till spolen som då ger gnista direkt utan att ladda spolen som i ett "vanligt" tändsystem
där själva spolen laddas innan.
en optimal tändspole är inte samma i båda systemen.

ett CDI-tändsteg ger full effekt upp till ca 12000 rpm på en cylinder
och till 3000 på en fyrcylindrig,1500 på en åtta.
därför brukar man köra med ett steg per cylinder

/F