Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Jens Gustavsson »

svårt att få "tillräcklig" gnista i en hårt överladdad motor än vad man använder utan att knacka stiften till 0.5mm iallafall.

men knackar men stiften så värkar ganska svaga system klara mer än vad man tidigare trott.

blir verkligen dellasten/avgas utsläpp så mycket sämre? intressant ämne! har testat en del men inte så mycket så jag kommit fram till så mycket.....

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Hur mycket gapet påverkar beror mycket på vilken maskin det är, kompa, hur fint bränslet dimmas, temperaturer och massa annat.

På en racemotor kan man leva med att den drar lite extra och är lite ruppigare i gången, inget konstigt med det.

Men när det kommer till min egna bruksbil som rullar dagligen och som får dra bilsläp och husvagn regelbundet så vill jag både äta och ha kvar kakan å gärna ha en extra i reserv :hihi:


Håller ju på å experimenterar för att få ner förbrukningen på den, men ska ju montera större turbo å diverse för att ha en rolig bruksbil. Men kan ju inte tumma på gången å förbrukningen. Men har kommit fram till ungefär samma som Jens att med litet gap kommer man långt, speciellt i moderna motorer utan nån värsting gnista.
Vagspolar lever ett tag på en maskin med bra ladd (cylindertryck) med 1mm gap eller vad vanliga stift levereras med.

Det enda jag inte lekt med är cdi boxar, men idag dök min bkc 6a upp och blaster2 spolen. Lägger upp info och filmer på när jag zappar mig med min nya cdi box så kan vi diskutera resultatet sedan.

Jo just det, poängen med förbrukningen är att alla bilar går med små "misfires" hela tiden och detta påverkar ekonomi samt emissioner och dagens bilar har cop spolar som är rätt kraftiga för att ha lite mer ös i gnistan. Dessa små misständningar märks inte för det tar sig men för sent eller så brinner inte allt upp. Detta kan ni läsa på av folk som kan detta mycket bättre än mig. Om nån hittar nåt bra kan ni klippa in det eller lägga upp länken
Senast redigerad av dundersmurfen den tor mar 21, 2019 2:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Jens Gustavsson »

även med en msd 6 så kan man inte köra med stort gnist gap 0.8-1mm) och mycket laddtryck och fet lamda (kanske lite större med moderat tryck?). jag har testat om spolupp på vegan med större gnist gap men miss tända på fullt laddtryck utan att det blev nån mätbar skillnad i tid vid 3000rpm på convertern.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Testat det där med plasma tändning nu, det låter fränt som bara den men gör ingen nytta. Iaf om man försöker tända en bit papper, går inte med "plasma" men utan det tramset så börjar den brinna direkt om man har lite tryck i spolen.

Hittat en vag wastespark spole jag är imponerad av. Mer knö i den i alla andra vanliga jag provkört. Den spolen som boba snubbarna kör med. Billigaste på autodoc och ali testade å samma knö och vill inte dö..

Det är kul att dom inte dör, för om jag skulle pressa en 601 eller 115r som denna wastespark spole så dör dom efter några sekunder.. denna bara knorrar lite å när man minskar belastningen så går den som inget hänt igen

https://www.google.com/search?q=vag+was ... 60&bih=560#
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Å felet jag hade på 850in var att det hade hänt nåt i dwell mappen så den började missa ibland. Motronic 4.4, men fick ordning på de så om nån mer åker på den tabben så säg till så skickar jag den mappen bara. Har gjort en ny som är gjord för 601 spolar med rätt dwell för dom också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av vinkelkapen »

e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Steve »

Har hört från säkra källor att med vag-spolar så räcker tre st oknackade BCPR6ES och ett BCPR5ES-11 till 700+whp på en B230 iaf :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Allx »

NGK VAG-spolar sviker inte mig iaf. Kör oknackade BCR8ES på nästan allt och de missar aldrig. Kör dem på 1.8 - 2.0 ms.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

Jo jag vet att det finns personer som slipper bekymmer med spolar, men jag har nog kastat något hundratal som tappat orken. Då är det liksom inte kul längre
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Kadett4wd »

Har inte lusläst tråden.
Men har nån tipsat om mototronspolarna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Baxman »

Vi har gode resultater og gode erfaringer med Crane / FAST sin HI-6 boks og LX-92 spole. Denne spolen er for kraftig til at en MSD-6 boks kan drive den.

Vi har også gode erfaring med å bruke en "coil-selector" som leder gnisten fra 2 stk, spoler inn til fordelerlokket.

Bild

Bild

https://youtu.be/2GGIgXwSPdo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av dundersmurfen »

https://youtu.be/MMngHqWsLFk

Cdi box blir bra knuff, får se hur det funkar i verkligheten
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av mstahl »

Du nämnde att det missar lite på atmosfärstryck .

Bara en tanke kan det va störningar ifrån spolen ?

Tänker på spolen är fulltladdad längre tid som bildar störningar som stör ut annan elektronik tex triggergivare, tempgivare, spridare vid låga varv o tryck ?

Volvo 940 hadde väl en stor inplastad magnet eller stålbit monterad på torpedväggen mellan spole o vr givaren som jag gissar va ett typ av störningsfilter

kanske möjltvis av en sån anledning ?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Stahl
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det inte en ljud/vibrationsdämpande funktion den järnbiten har? Eller finns det fler järnbitar?
Skriv svar