Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Moderator: backeliten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
svårt att få "tillräcklig" gnista i en hårt överladdad motor än vad man använder utan att knacka stiften till 0.5mm iallafall.
men knackar men stiften så värkar ganska svaga system klara mer än vad man tidigare trott.
blir verkligen dellasten/avgas utsläpp så mycket sämre? intressant ämne! har testat en del men inte så mycket så jag kommit fram till så mycket.....
mvh jens
men knackar men stiften så värkar ganska svaga system klara mer än vad man tidigare trott.
blir verkligen dellasten/avgas utsläpp så mycket sämre? intressant ämne! har testat en del men inte så mycket så jag kommit fram till så mycket.....
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Hur mycket gapet påverkar beror mycket på vilken maskin det är, kompa, hur fint bränslet dimmas, temperaturer och massa annat.
På en racemotor kan man leva med att den drar lite extra och är lite ruppigare i gången, inget konstigt med det.
Men när det kommer till min egna bruksbil som rullar dagligen och som får dra bilsläp och husvagn regelbundet så vill jag både äta och ha kvar kakan å gärna ha en extra i reserv
Håller ju på å experimenterar för att få ner förbrukningen på den, men ska ju montera större turbo å diverse för att ha en rolig bruksbil. Men kan ju inte tumma på gången å förbrukningen. Men har kommit fram till ungefär samma som Jens att med litet gap kommer man långt, speciellt i moderna motorer utan nån värsting gnista.
Vagspolar lever ett tag på en maskin med bra ladd (cylindertryck) med 1mm gap eller vad vanliga stift levereras med.
Det enda jag inte lekt med är cdi boxar, men idag dök min bkc 6a upp och blaster2 spolen. Lägger upp info och filmer på när jag zappar mig med min nya cdi box så kan vi diskutera resultatet sedan.
Jo just det, poängen med förbrukningen är att alla bilar går med små "misfires" hela tiden och detta påverkar ekonomi samt emissioner och dagens bilar har cop spolar som är rätt kraftiga för att ha lite mer ös i gnistan. Dessa små misständningar märks inte för det tar sig men för sent eller så brinner inte allt upp. Detta kan ni läsa på av folk som kan detta mycket bättre än mig. Om nån hittar nåt bra kan ni klippa in det eller lägga upp länken
På en racemotor kan man leva med att den drar lite extra och är lite ruppigare i gången, inget konstigt med det.
Men när det kommer till min egna bruksbil som rullar dagligen och som får dra bilsläp och husvagn regelbundet så vill jag både äta och ha kvar kakan å gärna ha en extra i reserv
Håller ju på å experimenterar för att få ner förbrukningen på den, men ska ju montera större turbo å diverse för att ha en rolig bruksbil. Men kan ju inte tumma på gången å förbrukningen. Men har kommit fram till ungefär samma som Jens att med litet gap kommer man långt, speciellt i moderna motorer utan nån värsting gnista.
Vagspolar lever ett tag på en maskin med bra ladd (cylindertryck) med 1mm gap eller vad vanliga stift levereras med.
Det enda jag inte lekt med är cdi boxar, men idag dök min bkc 6a upp och blaster2 spolen. Lägger upp info och filmer på när jag zappar mig med min nya cdi box så kan vi diskutera resultatet sedan.
Jo just det, poängen med förbrukningen är att alla bilar går med små "misfires" hela tiden och detta påverkar ekonomi samt emissioner och dagens bilar har cop spolar som är rätt kraftiga för att ha lite mer ös i gnistan. Dessa små misständningar märks inte för det tar sig men för sent eller så brinner inte allt upp. Detta kan ni läsa på av folk som kan detta mycket bättre än mig. Om nån hittar nåt bra kan ni klippa in det eller lägga upp länken
Senast redigerad av dundersmurfen den tor mar 21, 2019 2:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
även med en msd 6 så kan man inte köra med stort gnist gap 0.8-1mm) och mycket laddtryck och fet lamda (kanske lite större med moderat tryck?). jag har testat om spolupp på vegan med större gnist gap men miss tända på fullt laddtryck utan att det blev nån mätbar skillnad i tid vid 3000rpm på convertern.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Testat det där med plasma tändning nu, det låter fränt som bara den men gör ingen nytta. Iaf om man försöker tända en bit papper, går inte med "plasma" men utan det tramset så börjar den brinna direkt om man har lite tryck i spolen.
Hittat en vag wastespark spole jag är imponerad av. Mer knö i den i alla andra vanliga jag provkört. Den spolen som boba snubbarna kör med. Billigaste på autodoc och ali testade å samma knö och vill inte dö..
Det är kul att dom inte dör, för om jag skulle pressa en 601 eller 115r som denna wastespark spole så dör dom efter några sekunder.. denna bara knorrar lite å när man minskar belastningen så går den som inget hänt igen
https://www.google.com/search?q=vag+was ... 60&bih=560#
Hittat en vag wastespark spole jag är imponerad av. Mer knö i den i alla andra vanliga jag provkört. Den spolen som boba snubbarna kör med. Billigaste på autodoc och ali testade å samma knö och vill inte dö..
Det är kul att dom inte dör, för om jag skulle pressa en 601 eller 115r som denna wastespark spole så dör dom efter några sekunder.. denna bara knorrar lite å när man minskar belastningen så går den som inget hänt igen
https://www.google.com/search?q=vag+was ... 60&bih=560#
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Å felet jag hade på 850in var att det hade hänt nåt i dwell mappen så den började missa ibland. Motronic 4.4, men fick ordning på de så om nån mer åker på den tabben så säg till så skickar jag den mappen bara. Har gjort en ny som är gjord för 601 spolar med rätt dwell för dom också
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
inte testat men verkar leverera en del gnista
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... d3nrBZjYKA
https://www.haltech.com/product/ht-0201 ... tive-coil/
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... d3nrBZjYKA
https://www.haltech.com/product/ht-0201 ... tive-coil/
e34 m20b25 turbo @1bar
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Har hört från säkra källor att med vag-spolar så räcker tre st oknackade BCPR6ES och ett BCPR5ES-11 till 700+whp på en B230 iaf
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
NGK VAG-spolar sviker inte mig iaf. Kör oknackade BCR8ES på nästan allt och de missar aldrig. Kör dem på 1.8 - 2.0 ms.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Jo jag vet att det finns personer som slipper bekymmer med spolar, men jag har nog kastat något hundratal som tappat orken. Då är det liksom inte kul längre
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Har inte lusläst tråden.
Men har nån tipsat om mototronspolarna?
Men har nån tipsat om mototronspolarna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Vi har gode resultater og gode erfaringer med Crane / FAST sin HI-6 boks og LX-92 spole. Denne spolen er for kraftig til at en MSD-6 boks kan drive den.
Vi har også gode erfaring med å bruke en "coil-selector" som leder gnisten fra 2 stk, spoler inn til fordelerlokket.
https://youtu.be/2GGIgXwSPdo
Vi har også gode erfaring med å bruke en "coil-selector" som leder gnisten fra 2 stk, spoler inn til fordelerlokket.
https://youtu.be/2GGIgXwSPdo
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Du nämnde att det missar lite på atmosfärstryck .
Bara en tanke kan det va störningar ifrån spolen ?
Tänker på spolen är fulltladdad längre tid som bildar störningar som stör ut annan elektronik tex triggergivare, tempgivare, spridare vid låga varv o tryck ?
Volvo 940 hadde väl en stor inplastad magnet eller stålbit monterad på torpedväggen mellan spole o vr givaren som jag gissar va ett typ av störningsfilter
kanske möjltvis av en sån anledning ?
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Bara en tanke kan det va störningar ifrån spolen ?
Tänker på spolen är fulltladdad längre tid som bildar störningar som stör ut annan elektronik tex triggergivare, tempgivare, spridare vid låga varv o tryck ?
Volvo 940 hadde väl en stor inplastad magnet eller stålbit monterad på torpedväggen mellan spole o vr givaren som jag gissar va ett typ av störningsfilter
kanske möjltvis av en sån anledning ?
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Stahl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Tändning, finns det nåt som är bra knuff i och håller?
Är det inte en ljud/vibrationsdämpande funktion den järnbiten har? Eller finns det fler järnbitar?