Pinouts till vanliga sensorer, tändspolar mm ecu relaterat

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Pinouts till vanliga sensorer, tändspolar mm ecu relaterat

Inlägg av dundersmurfen »

Vad tror ni om att vi hjälps åt att göra en smidig lista på inkoppling av allt möjligt som givare från olika motorer, tändspolar och annat matnyttigt. Om jag inte skrivit vad en kabel har för funktion så är svart jord, röd plusmatning, å grön eller gul signalen

Jag börjar med några jag ofta använder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Vill man klippa bort denna oskärmade kabeln å skarva dit skärmkabel så är vit signal och röd signaljord

Här har ett fel smugit in, denso givaren skall ha 5volt och inget annat ska uppdatera bilden också men viktigt att uppmärksamma på detta, dom dör inte men stänger av över 9/10volt

Bild
Här är färgerna lite otydliga men beskrivningen börjar från vänster med den vänstra kabeln och följer nästa åt höger osv

Bild

Bild


Nyare t5 vr (primärtrigger) denso givare, vit är signal brun sensor jord

Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den tis okt 13, 2020 9:45 am, redigerad totalt 5 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Pinouts till vanliga sensorer, tändspolar mm ecu relater

Inlägg av Hasse Bus »

Relaterat men inte vad du frågade efter.
Kontakter/kontaktstycken som inte kostar en förmögenhet och finns i Sverige.
BJPRACE.SE :thumbright:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Pinouts till vanliga sensorer, tändspolar mm ecu relater

Inlägg av Lövet98 »

Har skrivit upp en del för att underlätta för mig själv när jag hjälper polare, så har hur olika trigger givare ska kopplas, etanolgivare, lambda osv ska kopplas så lägger in de här också då de lär hjälpa något :)

Etanolgivare och Lambda stiftning

Continental Flexfuel sensor:
Pin 1: +12V
Pin 2: Sensorground
Pin 3: Signal

Siemens Flexfuel sensor:
Pin 1: Sensorground
Pin 2: +12v
Pin 3: Signal (2k2 ohm pullup mot +5v)

Bosch LSU 4,2 sensor:
Pin 1: WBO Vs
Pin 2: WBO Rcal
Pin 3: WBO Heater +12V Avsäkrad 3A
Pin 4: WBO Heater
Pin 5: WBO VGND
Pin 6: WBO Ip

Bosch LSU 4,9 sensor:
Pin 1: WBO Ip
Pin 2: WBO VGND
Pin 3: WBO Heater
Pin 4: WBO Heater +12V Avsäkrad 3A
Pin 5: WBO Rcal
Pin 6: WBO Vs

Tändspolars stiftning

Boschmotorsport P65:
Pin 1: Jord
Pin 2: +12v
Pin 3: Signal

Vag 115F/Vag 115R:
Pin 1: +12v
Pin 2: Jord
Pin 3: Signal
Pin 4: Skärm jord (metall hylsan)

Vag 715F:
Pin 1: Jord
Pin 2: Jord
Pin 3: +12v
Pin 4: Signal

Mototron:
Pin 1/A: Signal från ECU
Pin 2/B: Jord
Pin 3/C: Jord
Pin 4/D: Jord
Pin 5/E: +12V
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Pinouts till vanliga sensorer, tändspolar mm ecu relater

Inlägg av Lövet98 »

Här är alla olika kopplingar på trigger givare jag hittat :roll:

Trigger stiftning

M30/S38:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

M50:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

M50 Vanos:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

Cam sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin 3 Sensor ground

M60:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground

Cam sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

S54:

Crank sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

Exhaust Cam Sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

Inlet Cam Sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground


S50B32:

Crank Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin3 Shield

Exhaust Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

Inlet Cam Sensor:
Pin 1 Sensorground
Pin 2 Signal
Pin 3 Shield


S50B30:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield

Exhaust Cam Sensor:
Pin 1 Sensorground
Pin 2 Signal
Pin 3 Shield

Inlet Cam Sensor:
Pin 1 Sensorground
Pin 2 Signal
Pin 3 Shield

M54:

Crank sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

Exhaust sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

Intake sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin 3 Sensorground

M52:

Crank sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

Cam Sensor:
Pin 1 Voltage supply
Pin 2 Signal
Pin3 Sensorground

2JZ:

Crank sensor:
Pin 1 Trigger signal
Pin 2 Sensorground

Cam Sensor:
Pin 1 Trigger signal
Pin 2 Sensorground

RB25, RB26, RB20:

Crank sensor:
Pin 1 TDC Signals
Pin 2 360 degree signal
Pin3 Voltage supply (+5v)
Pin4 Sensorground

Audi Quattro 5 Cylinder:

Crank sensor:
Pin 1 Shield
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Signal

LS1:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Voltage supply (8v)

Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Voltage supply (8v)

13B Series 4 & 5:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Signal
Pin 4 Sensorground


13B Series 6, 7 & 8:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground

Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground

4G63T Evo 3-9:

Crank sensor:
Pin 1 Sensorground
Pin 2 Voltage supply
Pin 3 Signal

Cam Sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Voltage supply

Volvo T5:

Cranksensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground

Cam sensor:
Pin 1 Sensorground
Pin 2 Signal
Pin 3 Voltage supply 5V

Volvo B230:

Crank sensor:
Pin 1 Signal
Pin 2 Sensorground
Pin 3 Shield
Skriv svar